woensdag 12 maart 2014

Ik ben al blij dat ik met een digibord kan werken



Inleiding:

Het artikel "ik ben al blij dat ik met een digibord kan werken", verscheen in de magazine Klasse, in de oplage van december 2013. Binnen dit artikel kaart men het probleem aan, ondanks er voldoende middelen aanwezig zijn , de leerkrachten te weinig gebruik maken van ICT tijdens hun lessen. Een talentenschool in Turnhout wou het gebruik binnen de school verdubbelen en geeft aan hoe het schoolteam technologie als prioriteit hebben gesteld binnen hun onderwijsinstelling.


Korte samenvatting:


Een gemiddelde Vlaamse secundaire school heeft een computer/laptop ter beschikking per 2 leerlingen. Binnen het basisonderwijs komt dit op ongeveer 6 leerlingen. Ten opzichte van de rest van Europa doen we dit zeker niet slecht. Maar ondanks deze goede uitrusting maakt men te weinig gebruik van ICT. Uit studie is gebleken dat slechts 1/3 van de leraren secundair onderwijs regelmatig gebruik maakt van ICT tijdens de lessen. Als voorbeeld nam men de school uit Turnhout. Zij investeerden fors in tablets en digiborden, maar al gauw kwam men tot de constatatie dat deze onvoldoende genuttigd werd. Zij maakten van ICT een prioriteitsbeleid, waarbij 1 persoon als ICT-coördinator werd aangesteld. Dit bleek het succes te zijn, een persoon die klaarstaat om leraren warm te krijgen met behulp van tips en tricks. Op het einde van de rit bleek dat het gebruik van ICT binnen hun school gestegen was met 80%. (Klasse, 2013)

Persoonlijke reflectie:

Ik kan me perfect aansluiten bij het feit dat niet enkel de aankoop van nieuw materiaal en investeringen, ter bevordering van de computerlokalen, een voldoende aanzet is tot het gebruik ervan. Men krijgt de apparatuur wel voorgeschoteld, maar kan men deze optimaal benutten? Tenzij je er de nodige kennis voor hebt lukt dit uiteraard. Leerkrachten moeten begeleid worden in hun avontuur in de ICT-wereld. 

Men haalt aan dat er nog teveel leerkrachten angst hebben om ICT te gebruiken. Men moet eenmaal rekening houden dat niet ieder persoon opgegroeid is met het digitale tijdperk. Niet elke persoon is ook even sterk met het gebruik ervan. Een goede begeleiding en nascholing is onmisbaar om ook deze mensen warm te krijgen voor het gebruik van Tablets, Apps, enz. 

Uiteraard moet een dagdagelijks gebruik van ICT geen must zijn. Men moet ook de sociale interactie vrijwaren. Niet alles moet via filmpjes of digitale leerplatformen gebeuren.  Zowel leerlingen als leraren moet ook nog rechtstreeks met elkaar communiceren. Zowel binnen als buiten de schoolcontext. Correct afwisselend gebruik ervan kan wel een aanzet zijn tot een gevarieerde en betere aandachtshouding van jou leerlingen.

Turnhout is een voorbeeld voor andere scholen , wat betreft het gebruik van ICT. Er worden pedagogische studiedagen georganiseerd in teken van technologie op school. Maar wat ik het belangrijkste vindt is, dat er een pedagogisch team werd opgesteld met 1 ICT-coördinator (Klasse,2013). Vele scholen hebben wel iemand die zorgt dat het internet beveiligd is, dat alle nodige programma's geïnstalleerd zijn. Maar slecht weinig van deze ICT-verantwoordelijken vestigen ook de aandacht voor didactische tips. Binnen deze school kunnen leerkrachten zich aanmelden bij deze persoon voor allerlei vragen omtrent de praktische toepassing van ICT. Dit leidt tot een verbetert succes van het gebruik tijdens de lessen.   

Ten deze tijden zijn veel leerlingen en jonge leerkrachten vertrouwt en opgegroeid met de digitale wereld. deze is niet meer weg te denken uit ons dagdagelijks leven. Maar men mag er niet van uitgaan dat iedereen dit kan of interesseert. Als school moet men dus voldoende aandacht vestigen in de integratie en begeleiding van moderne technologie, wil men dit voor iedereen als een succesbeleving willen ervaren.

Referentie:

Klasse, (2013, Dec), Ik ben al blij dat ik met een digibord kan werken, nr 240, p10-13,
Retrieved from, http://www.klasse.be/leraren/40512/ik-ben-al-blij-dat-ik-met-een-digibord-kan-werken/

link:  http://www.klasse.be/leraren/40512/ik-ben-al-blij-dat-ik-met-een-digibord-kan-werken/ 















4 opmerkingen:

  1. Zoals bij veel andere mogelijke veranderingsvoorstellen in het onderwijs lijkt het mij inderdaad gewoon vaak nodig dat er iemand is die het ter plaatse gaat uitleggen en ondersteuning biedt. Anders komt er vaak weinig van in huis eens de bijscholing vergeten is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad zelf heb ik ook al ondervonden dat bijscholingen wel nuttig zijn, maar in hoeverre onthoud je al deze informatie. De toepassing van een verantwoordelijke aan te stellen die permanent aanwezig is vind ik een schitterende oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Indien de mogelijkheid tot ICT gebruik aanwezig is in de school vind ik ook dat deze optimaal gebruikt moet worden. De leerkrachten zullen aangemoedigd moeten worden om hun kennis uit te breiden omtrent ICT gebruik en lesgeven. Indien dit gebeurt door middel van een ICT verantwoordelijke die hun al de nodige informatie aanleert vind ik een heel goede oplossing. Ook leerkrachten kunnen elkaar helpen met de toepassing van ICT.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben volledig akkoord met bovenstaande reacties. Het is niet voldoende materiaal aan te bieden, en het daar bij te laten. Mensen willen er vaak niet al te veel moeite in steken, het moet vaak al wat voor gekauwd zijn, vooraleer men iets regelmatig zal gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen