woensdag 26 maart 2014

Instagram: deel eens een foto om een thema te verkennen!?

LOSmakers


Graag zou ik hier nog even de kans willen aangrijpen om te verwijzen naar een Nederlandse organisatie die actief is sinds de zomer van 2010 en luistert naar de naam LOSmakers. LOS staat voor Leren en Organiseren met Sociale media, zo lezen we op hun website. De LOSmakers houden zich bezig met de vraag hoe je sociale media kan inzetten bij leer- en veranderingsprocessen; dit gaat van "informeel leren door professionals in communities tot meer formele trajecten in organisaties of onderwijssituaties". Als je reclame maakt met een Tweet of een Facebookberichtje kan je bovendien hun 100 pagina's tellende boek  Omdat het werkt (met 11 praktijk-casussen omtrent leren en sociale media) gratis downloaden.

Instagram


Maar waar ik in feite naar toe wil is het artikel van Lyset den Blijker dat op 6 maart 2014 op de site van LOSmakers verscheen. In de post wordt er ingegaan op een toolbespreking (via een groeps-Skypesessie georganiseerd en geleid door Joitske Hulseboschde) omtrent de mogelijkheden, alsook de voordelen en de nadelen, van het werken met Instagram voor leren en opleiden.

Een veelheid aan sociale media


Zelf bezit (of bezat) ik inmiddels reeds tal van accounts; van allerhande sociale media zoals Facebook en Pinterest, tot communities zoals Couchsurfing en Thuisafgehaald, zo een drietal verschillende emailaccounts voor verschillende doeleinden, evenveel verschillende leerplatformen van Vlaamse universiteiten, een aantal accounts bij leermiddelennetwerken voor leerkrachten zoals Digimores en Klascement, communicatietools zoals Skype, Whatsapp, Viber, ... en waarschijnlijk nog tal van andere accounts waar ik de namen al lang weer van vergeten ben.

Bedenkingen


Mijn vraag is dus waar het eigenlijk ooit ophoudt? Waar trek ik, of trekken wij de grens? Wat mogen we van onze leerlingen vragen om voor de lessen te realiseren in de virtuele wereld? Kan je je leerlingen wel vragen om zich bij nog een ander platform aan te sluiten omdat dit het leerproces zou bevorderen of verrijken? Is het wenselijk om via een groot aantal media tegelijkertijd te gaan werken? Hoe kunnen we het overzicht dan nog bewaren? En misschien belangrijker nog, hoe garanderen we de privacy van de leerlingen als we gebruik gaan maken van tools zoals Instagram waarin we geen besloten groepen kunnen aanmaken? En tenslotte: wat doen we dan met de leerlingen die niet over een smartphone of een tablet beschikken waarmee we eenvoudig foto's kunnen gaan uploaden?

Enkele van deze vragen worden in het artikel reeds aangestipt, maar de antwoorden blijven voor mij alsnog onduidelijk. Ik ben me ervan bewust dat de "versnippering van communicatie en informatie" bij mezelf een soort van chaos en onrust opwekt. Zouden de leerlingen (of enkelen onder hen) dit ook zo ervaren? En zijn alle sociale media die bij jongeren enorm populair zijn wel geschikt om in onderwijssituaties te gebruiken? Ik ben alvast benieuwd om het boek helemaal te kunnen lezen en op een gepaste wijze met sociale media in onderwijssituaties te experimenteren om de vragen voor mezelf te kunnen beantwoorden.




Referenties


LOSmakers. Omdat het werkt: 11 praktijk-casussen over leren met sociale media. Laatst geraadpleegd op 11/03/2014 via http://losmakers.nl/download/

LOSmakers. Over LOSmakers. Laatst geraadpleegd op 11/03/14 via http://losmakers.nl/over-de-losmakers/

Lyset den Blijker voor LOSmakers (6 maart 2014). Toolverkenning Instagram. Laatst geraadpleegd op 11/03/14 via http://losmakers.nl/2014/03/toolverkenning-instagram/

Mark Schoondorp (april 2010). Sociale media en de kansen voor het onderwijs. SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Laatst geraadpleegd op 11/03/2014 via http://winkwaves.com/files/TS_Social_Media_apr2010.pdf 

Paulo Moekotte (december 2010). Sociale media middel voor participatief leren: achterblijver of voorloper in het gebruik van sociale media? Vakblad voor opleiders in het gezondheidsonderwijs. Laatst geraadpleegd op 11/03/2014 via http://scholar.google.be/scholar_url?hl=nl&q=http://www.researchgate.net/publication/259358951_Sociale_media_middel_voor_participatief_leren_Achterblijver_of_voorloper_in_het_gebruik_van_sociale_media/file/60b7d52b302c02d4ae.pdf&sa=X&scisig=AAGBfm3BZRaqlqLcV3YFOZFVfaP8oicJ5A&oi=scholarr&ei=yeweU-jUNqOJ7AbproGoDQ&ved=0CC8QgAMoADAA

Socialmediawijs (29 januari 2011). Social Media Wijs: De Digitale Uitdaging in het Onderwijs. Laatst geraadpleegd op 27/03/14 via https://www.youtube.com/watch?v=8O4BOUHjuCI



3 opmerkingen:

  1. Ik ga volledig akkoord met jou Silke. Waar eindigt het? Ik heb soms de indruk dat we overrompeld worden door technologie en ons leven ingewikkelder maakt dan ervoor. Terwijl een van de meest aangehaalde voordelen van technologie toch wel is dat het je leven gemakkelijk moet maken en meer tijdwinst zou opleveren. Maar soms is het tegendeel waar.
    Ik kijk er naar uit, net zoals jij, om het boek eens te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante blogpost! Alleen al voor deze lerarenopleiding moet ik gemiddeld 6 sites raadplegen voor ik up-to-date ben. Pointcarre voor de vakinformatie, waarbij het ene vak beslist om via het forum te werken, het andere vak via documenten, nog een ander vak via aankondigingen etc. Daarnaast ontvang ik "schoolmails" via gmail, vub-mail en facebook. Belangrijke documenten voor stages moeten dan weer via vub-site gedownload worden en tenslotte is deze blogspot ook een actief platform. Er wordt onder de medestudenten al eens gelachen over een secretaresse die we in dienst zouden moeten nemen voor al deze administratie en communicatie. Dit mag geen groeiende tendens worden binnen het onderwijs. Leerlingen zien door het bos de bomen niet meer en missen deadlines omdat ze toevallig één van de "duizend" platforms niet hebben geraadpleegd.
    Ik kijk net zoals jullie uit naar het boek en stel voor mezelf (binnen het onderwijs) het doel om slechts via één kanaal te communiceren. Maar dan komt de vraag, welk platform is hiervoor ideaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad niet evident om van jongeren te verwachten op nog een paar extra social media platforms actief te worden gewoon zodat ze één of meerdere lessen zouden kunnen volgen.

    Misschien zou het een oplossing zijn om bepaalde lessen de opmaak te geven van een social media site? Een beetje zoals dit: http://www.collegehumor.com/post/6486984/facebook-news-feed-history-of-the-world-big-bang-to-humans
    Ik heb het boek hiervan gekocht en cadeau gegeven. Een ideale manier om op hun leefwereld in te spelen en leerstof of informatie op een luchtige en leuke manier over te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen