maandag 17 maart 2014

Katholiek onderwijs schrapt informatica in TSO en BSO

Katholiek onderwijs schrapt informatica in TSO en BSO
Samenvatting
Het katholiek onderwijs schrapt volgend schooljaar het vak Informatica in de richting TSO en BSO. De hoofdverantwoordelijke van het katholiek secundair onderwijs heeft besloten, dat er enkel in het eerste middelbaar één uurtje ICT gegeven wordt en dat de ICT-kennis geïntegreerd wordt naar andere lessen. Voor de ASO-leerlingen wordt er een uitzondering gemaakt. Wat betreft het Gemeenschapsonderwijs, blijken ook zij geleidelijk te willen evolueren naar een geïntegreerde aanpak. De lesuren informatica worden dan ingevuld naar eigen keuze.

Reflectie
Als toekomstige leerkracht vind ik dat je niet kan verwachten van een leerkracht wiskunde of geschiedenis dat deze over dezelfde ICT-kennis beschikt als iemand die zich in de informatica heeft gespecialiseerd. Iedereen heeft zijn specialiteit en wil zijn kennis overbrengen naar de leerlingen. Daarnaast ben ik van mening dat je de andere leerkrachten niet extra kan belasten met het voorbereiden van deze lessen en verbeteren van taken en toetsen. Hen de opdracht geven dat ze de kinderen moeten leren werken met Word of Excell vraagt extra ruimte in het lessenpakket. Je kunt hen wel de opdracht geven om een huistaak te maken, maar als ze niet begrijpen hoe dit in zijn werk gaat, ben je er niets mee.
Bovendien zit je ook nog met een oudere generatie leerkrachten die min of meer weten hoe je moet opgaan met verschillende computerprogramma’s, maar er niet dieper kunnen op ingaan. Dit betekent dus dat deze leerkrachten extra lessen of workshops moeten volgen.

Verder kan ik uit eigen ervaring  zeggen dat ik in het eerste middelbaar voornamelijk kennis gemaakt heb met Windows en Word. Namelijk hoe je een tekst kan schrijven en uitwerken. Hoe mappen worden aangemaakt en alles geklasseerd word. En hoe je de vorm en de lay-out kan veranderen. Wat betreft omgaan met Office-pakket, tekenprogramma’s of het neeschrijven van programmeertaal leert men vanaf het derde middelbaar. Het onderwijs mag er niet van uitgaan dat de jongeren in deze technologische tijd alles over computers weten. De meeste jongeren die thuis een computer ter beschikking hebben zijn eerder geïnteresseerd in het spelen van spelletjes dan in het onderzoeken hoe je een bepaald programma kan gebruiken.

Ik ben ook zeer verbaasd dat ze deze lesuren voornamelijk in deze richtingen te schrappen en dit terwijl deze jongeren in de latere werksector dit zeker en vast zullen kunnen gebruiken. Leerlingen die handel, kantoor en secretariaat studeren zullen zeker kennis moeten hebben over ICT. Ik veronderstel dat zij toch wel een draaitafel in Excell zullen moeten maken om bijvoorbeeld inkomsten en kosten bij te houden en dergelijke.

Volgens mij voert de Katholieke scholengemeenschap deze maatregel in om te besparen. Ze willen namelijk geen geld meer uitbesteden voor de aankoop en het onderhoud van computers, en dit terwijl men heeft vastgesteld dat de algemene ICT-kennis van de kinderen erop achteruit gaat.


Bron:

HLN.be (4 maart 2013).Belga.  Informatica geen vak meer in tso en bso in katholiek onderwijs. Retrieved from http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1589762/2013/03/04/Informatica-geen-vak-meer-in-tso-en-bso-in-katholiek-onderwijs.dhtml

Het Nieuwsblad  maart (4 maart 2013) .De Herdt, C. Katholiek onderwijs schrapt informatica in TSO en BSO. Retreived from http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130303_00490464

Knack. Be (4 maart 2013). Informatica wordt geschrapt in tso en bso in katholiek onderwijs. Retrieved from http://datanews.knack.be/ict/nieuws/informatica-wordt-geschrapt-in-tso-en-bso-in-katholiek-onderwijs/article-4000256919988.htm


Onderwijsweb.net (7 maart 2013). Van Eenoo, K. Geen vak informatica meer in TSO en BSO. Retreived from http://www.onderwijsweb.net/artikel/actualiteit/geen-vak-informatica-meer-in-tso-en-bso


Stefanie De Cooman
IDLO Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen

6 opmerkingen:

  1. Word is een merknaam voor een tekstverwerker.
    Excell is een merknaam voor een spreadsheet (een rekenblad programma)

    Niet te snel er van uit gaan dat de oudere generatie leerkrachten minder over informatica afweten dan de nieuwe generatie.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stefanie, jouw titel sprak me meteen aan, aangezien ik een artikel gevonden heb waarin professoren van universiteiten net de ICT willen promoten (en dit al vanaf de basisschool). Ik ben volledig akkoord met jouw mening. ICT is nodig als een apart vak. Andere leerkrachten hier mee opzadelen lijkt mij niet zo een goed idee, al zijn er wel vakken in TSO waar dat beter zal lukken dan vakken in ASO. In ASO zijn er niet heel veel vakken waarbij je een computer nodig hebt, of de leerkracht moet al heel veel moeite doen om dit in een taak te integreren. Maar vaak zal dit beperkt blijven in Word of Exel waarbij de eenvoudigste dingen gebruikt zullen moeten worden. Bij TSO zijn er volgens mij wel vakken waarbij men dieper in zou kunnen gaan in de ICT. De vraag is alleen maar of de leerkracht dat effectief gaat doen of niet,...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben ervan overtuigd dat ICT als apart vak van nut kan zijn. In onze digitaliserende samenleving lijkt het me paradoxaal om de lessen ICT volledig af te schaffen. Hoewel ik de integratie van ICT in de klaspraktijk op zich een zeer goed gegeven vind, ben ik er ook van overtuigd dat men experten nodig heeft om de leerlingen verder te ondersteunen in hun ontwikkeling tot burgers die kunnen functioneren in de maatschappij van de toekomst.
    In een vorige post had ik vermeld dat ICT geen doel op zich kan zijn, maar een middel om een doel te bereiken. Dit was misschien wat ongelukkig geformuleerd, gezien ik hiermee eerder wilde bedoelen dat ik ICT zou willen inzetten om het leren te faciliteren, en niet in allereerste instantie om de leerlingen tal van computervaardigheden bij te brengen. Vakspecifieke kennis en doorgedreven vaardigheden omtrent ICT is iets wat door een informaticus aangereikt moet worden. Als men kinderen bijvoorbeeld een basis in het programmeren zou willen bijbrengen, denk ik dat dit het best kan worden overgelaten aan mensen die hierin gespecialiseerd zijn.
    Dit neemt natuurlijk niet weg dat andere leerkrachten ICT kunnen (of dienen te) gebruiken voor tal van doeleinden zoals bijvoorbeeld het visualiseren van leerinhouden, het illustreren met beeldmateriaal, het begeleiden van groepswerk, ... . Bovendien, en misschien belangrijker nog, kunnen alle leerkrachten de leerlingen stimuleren om hun ICT vaardigheden aan te scherpen. Tal van oefeningen, opdrachten, cursusmaterialen, verbetersleutels, … kunnen eventueel online worden aangereikt. In plaats van de leerlingen een klassiek schema te laten maken, zou je de leerlingen bijvoorbeeld kunnen vragen om een mind map te maken.
    Aparte ICT lessen en een geïntegreerde aanpak voor ICT in de onderwijspraktijk kunnen als complementair en versterkend worden gezien, en ik ben dan ook van mening dat men op beide dient in te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Stefanie,

    Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
    Ik denk dat het inderdaad geen goed idee is om uren informatica te schrappen. Wat ik wel vind is dat er meer met ICT moet gewerkt worden tijdens andere vakken. In mijn "ideale wereld" ;-) zouden er tijdens de algemene vakken de dingen die tijdens de les informatica werden gezien moeten toegepast worden. Ik begrijp dat dit weer voor een extra belasting zorgt voor de leerkracht, maar als dit goed wordt afgesproken tussen de leerkrachten en de informatica leerkracht wie wat voor zich neemt kan dit volgens mij met een kleine extra moeite voor de leerkrachten een enorme meerwaarde bieden voor de leerlingen. De leerkracht informatica zorgt ervoor dat de theorie tijdens de les informatica wordt gegeven en werkt samen met de leerkracht van een algemeen vak een toepassing uit.
    Het is waar als je zegt dat iedereen zijn eigen specialisatie heeft, maar met de juiste samenwerking kan de leerkracht er zelf ook nog uit leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dit heel raar dat de lessen ICT geschrapt zouden worden in TSO en BSO: Wat doe je met richtingen Boekhouden-Informatica waarin informatica en dus ICT de richting omvat? De richting dan gewoon schrapen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste,

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Ik ben er van overtuigd dat samenwerking en het maken van goede afspraken ervoor kan zorgen dat de leerkrachten van de algemene vakken ICT kunnen verwerken in kleine opdrachten. Maar ik ben nog steeds van mening dat ICT een vak op zich moet blijven. De kennis die je opneemt in de les ICT kan je niet ervaren met het geven van enkele opdrachten. Wanneer je er niet voldoende les over krijgt, zal dit ervoor zorgen dat de ouders de taken zullen maken ipv de leerlingen en dit is toch niet de bedoeling.

    Wat er zal gebeuren met informaticagerichte opleidingen is ook nog de vraag. Verdere discussies zullen over deze structureringsmaatregel nog zeker volgen.

    BeantwoordenVerwijderen