maandag 10 maart 2014

Online oefenplatformen veroveren lagere scholen


Het artikel

Het artikel is verschenen op 27 januari 2014 op klasse. Dit is een tweede versie van het artikel, een oudere versie is reeds aangepast geworden na feedback van de lezers. Het artikel gaat over de online oefenplatformen die gebruikt worden als extra oefenmateriaal in verscheidene lagere scholen in België. Dit artikel vergelijkt verschillende oefenplatformen en de kostprijs.

Samenvatting artikel

“Dit schooljaar oefenen twee op de drie Vlaamse leerlingen hun leerstof op Bingel. Dat is een online oefenplatform voor de lagere school van uitgeverij Van In. Dat al drie jaar na de opstart zo’n groot deel van de leerlingen met het online oefenplatform werkt, betekent dat er duidelijk vraag naar is. De drie platformen die gebruikt worden zijn Ambrasoft, Bingel en Kweetet.be. Deze bieden in de eerste plaats extra oefeningen aan die gebruikt kunnen worden bij hun eigen lesmethodes. De oefeningen zijn echter ook bruikbaar als aanvulling op andere lesmethodes. Ze werden door pedagogen van een spelelement voorzien en bieden leraren ondersteuning bij hun lessen, evaluatie en remediëring. De leraar kan de oefenresultaten van elke leerling inkijken” (Klasse, 2014).

Reflectie
In het onderwijs is het van groot belang voor leerkrachten om hun leerlingen extra te kunnen stimuleren. Aan de hand van deze online oefenplatformen kunnen zij dit verwezenlijken. Het grootste voordeel van deze oefenplatformen is dat ze het nuttige aan het plezierige koppelen. “De 3 oefenplatformen die beschreven worden in dit artikel gebruiken een methode waarbij de leerling een avontuur moet voltooien of muntjes kan verdienen door oefeningen op te lossen waardoor de leerlingen een kort spelletje kunnen spelen”  (Klasse, 2014). Deze aanpak zorgt ervoor dat de leerlingen gemotiveerd blijven om oefeningen te maken. Dit is heel belangrijk aangezien leerlingen snel afgeleid zijn door andere dingen dan huiswerk. Met behulp van deze oefenplatformen lijkt hun huiswerk echter fijner te zijn omdat ze dit combineren met het spelen van spelletjes of het oplossen van een avontuur. 

“Ook is er een mogelijkheid voor de leerkracht en ouders om de oefeningen online te verbeteren of de leerlingen kunnen de oefeningen afprinten en meenemen naar de les” (Klasse, 2014). Dit is van groot belang zodat de leerlingen steeds opgevolgd worden en de leerkrachten extra uitleg kunnen geven waar nodig.

“Ook zijn er al oefenplatformen die gepersonaliseerde oefeningen hanteren voor de leerlingen. Het oefenplatform merkt op met welke leerstof een leerling problemen heeft en op basis daarvan maakt het een gepersonaliseerde oefenset” (Klasse, 2014). Dit zijn één voor één geweldige voordelen om leerlingen de leerstof al spelenderwijs bij te brengen.

De kostprijs van deze oefenplatformen zou in de nabije toekomst bij in het lessenpakket moeten zitten zodat er geen extra toelage gevraagd dient te worden door de school aan de ouders om hun kinderen dit extra privilege te geven. De platformen waarover er gepraat wordt in het artikel zijn alleen geschikt voor leerlingen schoolgaand in het lager onderwijs, maar ook kan dit in de toekomst van groot belang zijn voor leerlingen in het middelbaar onderwijs en zelfs hoger onderwijs. Momenteel worden er sites voorzien die leerlingen van het middelbaar onderwijs met bepaalde problemen zoals: dyslexie en dyscalculie kunnen hanteren. Deze oefensites kunnen individueel nog veel verbetert worden, zodat er  oefenplatformen ontstaan die gelijk zijn aan de hierboven vermelde oefenplatformen die gebruikt worden in de lagere school.

Persoonlijk vind ik deze oefenplatformen van groot belang voor de ontwikkeling van de leerlingen, op deze manier leren ze spelenderwijs oefeningen maken die hun zullen helpen met hun verdere ontwikkeling.

Referenties

Klasse. (2014, Jan 27). Online oefenplatformen veroveren lagere scholen. Retrieved from http://www.klasse.be/leraren/42963/online-oefenplatformen-veroveren-lagere-scholen/




8 opmerkingen:

  1. Het is een methode dat met z'n tijd meegaat en zeer bruikbaar kan zijn. Maar mijn bedenking erbij is, zouden er geen tijdsloten ingevoerd moeten worden?

    Leerlingen moeten ook gestimuleerd worden om tijdig en gestructureerd hun taken en toetsen voor te bereiden. Het nog snel even oplossen later op de avond (na 21:00 bv), is dan toch niet echt bevorderend. Wat is jouw standpunt hierover?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat er niet per se om wanneer ze de oefeningen maken, maar gewoon algemeen dat ze extra kunnen oefenen vind ik. Het zijn platformen die je zowel als extra kan inzetten als kan gebruiken in de les voor differentiatie. Leerlingen die het moeilijk hebben, kunnen meer oefenen en extra vragen stellen of leerlingen die rapper klaar zijn kunnen, indien er computers in de klas staan, oefeningen maken terwijl de rest nog met de gewone oefeningen bezig zijn.

      Ik vind het persoonlijk, zoals aangegeven in de reflectie een goede manier om iets wat zij tof vinden (een computer) te koppelen aan oefeningen. Het gaat leerlingen ook rapper aanzetten tot het maken van extra oefeningen, naar mijn mening.

      Verwijderen
    2. Het tijdstip waarop de leerlingen hun oefeningen maken wordt vooral bepaald door de ouders vind ik. Je weet zelf ook niet als leerkracht op welk tijdstip ze hun schriftelijk huiswerk maken. Door het invoeren van tijdsloten zou het bepaalde kinderen kunnen weerhouden van oefeningen te maken op een moment dat zij hier zin in hebben en tijd hebben ook als dit later op de avond zou zijn.
      Het gaat hier vooral om de extra stimulatie die de kinderen krijgen om al spelenderwijze extra oefeningen op te lossen en dingen bij te leren.

      Verwijderen
  2. Als moeder van 3, heb ik jarenlang aan de scholen duidelijk gemaakt dat wij geen snel internet hadden thuis. Probeer die taken maar te maken met een trage/ beperkte verbinding, frustratie alom. Daar werd nooit rekening mee gehouden. Steeds werd er gezegd dat de kinderen het wel op school konden maken, wat gewoon onwaar was wegens te weinig toegang tot computers. En de kinderen zouden dit dan ook moeten doen tijdens hun pauze, wat toch niet de bedoeling kan zijn van pauzes.
    Ik denk dat de kloof tussen mensen wie wel pc en internet hebben en kunnen betalen , en diegenen die het niet hebben/ kunnen, snel nog groter zal worden hierdoor. Zijn wij niet de hele tijd aan het leren over kansarmoedebesrijding en gelijke kansenonderwijs?
    Hou de pc als zeer nuttig instrument voor in de klas, huiswerk zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben eens met wat Veerle zegt. Als school of leerkracht mag je er niet vanuit gaan dat elk kind een computer thuis ter beschikking heeft. Ik heb bijvoorbeeld vorige jaar meermaals bij een jong gezin gebabysit waar er geen computer, tablet of laptop in het huis aanwezig was. In dit geval zouden deze kinderen slecht scoren op hun schooltoetsen omdat ze zich niet hebben kunnen voorbereiden wat onfair is. De papierenversie voor het inoefenen van bepaalde oefeningen mag absoluut niet verdwijnen.

      Een voorbeeld om voldoende te differentiëren zodat ieder kind iets kan bijleren, is het opmaken van een oefenbundeltje een goede oplossing. Hierin staan verschillende oefeningen volgens een oplopend niveau. Dit heeft het effect dat de betere leerlingen sneller in het bundeltje zullen vorderen terwijl de minder goed studentjes er iets langer over zullen doen. Met dit voorbeeld wil ik erop duiden dat je met papier nog steeds kunt differentiëren volgens klasniveau en daarvoor geen computer nodig hebt.
      In de klas kan je de kinderen nog steeds kennis laten maken met het computerprogramma met behulp van een doorschuifsysteem. op deze manier geef je ieder kind de mogelijkheid om te oefenen, zonder dat er iemand wordt uitgesloten.

      Verwijderen
    2. De oefenbundel die je voorstelt is zeker nuttig maar je uitwerking ervan lijkt me minder efficiënt (klein detail). De betere leerlingen zullen dus meer oefeningen maken dan de minder vaardige leerlingen. Vervolgens leren ze dat ze evengoed slechts de eerste vijf oefeningen kunnen maken en maken ze de moeilijkere niet.. Vorig semester, tijdens leren en instructie werd de volgende methode al eens aangehaald (als ik me niet vergis). De methode werkt als volgt: Na een algemene instructie en het gezamenlijk maken van oefeningen kan je best differentiëren door leerlingen te laten starten op aangepast moeilijkheidsniveau. De zwakkere leerlingen starten met oefening nummer 1. Leerlingen die zeer vaardig zijn in de behandelde leerstof kunnen starten met oefening 5. (oefeningen lopen op in moeilijkheidsgraad)
      Ten tweede ontbreekt er bij een oefenbundeltje hoogstwaarschijnlijk het stimulerende effect (tenzij je als leerling zeer sterk intrinsiek gemotiveerd bent), dat bij een platform zoals bijvoorbeeld kweetet.be wel aanwezig is. Daar verdien je muntjes en kan je ook pas naar volgende oefeningen wanneer de vorige juist waren.

      Verwijderen
  3. Deze leerplatformen zijn een dankbaar hulpmiddel, daar ben ik zeker van. En ze zullen vele voordelen met zich meebrengen, ongetwijfeld.
    Maar Veerle en Stefanie hebben inderdaad een goed punt als ze zeggen dat computers, tablets en internet niet efficiënt of vanzelfsprekend zijn voor jan en alleman. Persoonlijk ben ik, ondanks mijn liefde voor nieuwe technologische snufjes/gadgets/programma's, nog steeds een grotere fan van papieren exemplaren voor (bijvoorbeeld) oefeningen.

    Uit de reflectie stelde ik me enkele vragen over dit stukje tekst:
    "Deze aanpak zorgt ervoor dat de leerlingen gemotiveerd blijven om oefeningen te maken. Dit is heel belangrijk aangezien leerlingen snel afgeleid zijn door andere dingen dan huiswerk. Met behulp van deze oefenplatformen lijkt hun huiswerk echter fijner te zijn omdat ze dit combineren met het spelen van spelletjes of het oplossen van een avontuur."
    Opnieuw, ik ben zeer blij dat de platformen er zijn, maar is het niet een beetje gevaarlijk om alles "fun fun fun" of spannend te maken?
    Op lange termijn moeten ze namelijk zichzelf leren motiveren en concentreren, het is een knop die ze zelf gaan moeten omdraaien. En ik ben niet helemaal overtuigd dat dit vergemakkelijkt wordt met het spelen van deze spelletjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Eric: Ik zie dit gewoon als een extra hulpmiddel om leerlingen oefeningen te laten maken op een interessante manier. Ook zullen zij nog steeds oefeningen moeten maken op papieren exemplaren. De online leerplatformen worden hier gezien als een extra oefenmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen