woensdag 26 maart 2014

Sociale media: een tool om te communiceren met ouders

Samenvatting

Sociale media zijn ideaal om na de schooluren te gebruiken als ontspanning. Aangezien iedereen deze vandaag de dag gebruikt zouden sociale media niet enkel na de schooluren gebruikt kunnen worden, maar ook tijdens de lessen. Het is interessant om deze te integreren in het leerproces van kinderen of te gebruiken als een manier van communicatie naar de ouders toe. Vooral deze laatste optie sprak me enorm aan bij het lezen van de artikels en ik zal me dus voornamelijk hierop richten.

Uit onderzoek is gebleken dat veel leerkrachten angstig zijn om sociale media te gebruiken als communicatie tool met ouders. 80% maakt zich zorgen over het ontstaan van mogelijke conflicten met ouders en/of leerlingen. Volgende tips zouden de leerkrachten kunnen helpen bij het integreren van sociale media in hun communicatie met ouders (alle tips zijn staan in de artikels, zie referenties):

  • Tip 1: Kies de juiste tool voor de taak
Twitter is een ideaal medium om de ouders (of leerlingen) op de hoogte te brengen van gebeurtenissen die zich in de klas afspelen. Zo kan je klas-specifieke Twitter-berichten maken om de ouders op de hoogte te houden of om ideeën te delen.
  • Tip 2: Wees consistent

Het is helemaal niet verkeerd om te zeggen dat je Facebook-profiel privé is. Je kan vragen aan de ouders dat ze je dan bijvoorbeeld via Twitter volgen, maar wees consistent en blijf bij je mening.
  • Tip 3: Geef de ouders een reden om te communiceren

Zorg dat de communicatie en interactie in beide richtingen verloopt zodat zij ook iets kunnen zeggen of meedelen.


Reflectie

Het idee van sociale media als leertool was me reeds bekend en vind ik een zeer goed idee. (Leuk weetje: Voor deze blogopdracht ben ik op het artikel terechtgekomen via Pinterest.) Daarentegen was ik nog niet op de hoogte van het gebruik van sociale media als communicatie tool naar de ouders toe. Dit lijkt me ook zeer interessant. Vorig jaar kon ik voor de eerste maal een oudercontact bijwonen en zag ik dat het contact vaak nogal stroef verliep. Door interessante weetjes te tweeten zullen sommige zaken die zich in de klas afspelen niet nieuw zijn voor de ouders. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een groot werk dat de leerlingen moeten maken en presenteren in de klas. De leerkracht kan hierover regelmatig updates meedelen via Twitter. Op deze manier zijn de ouders ook bij het proces betrokken. Ook kunnen zij op deze manier feedback geven.
Een ander aspect is natuurlijk het vele werk voor de leerkracht. Een leerkracht heeft niet één klas maar meerderen, waardoor het praktisch nogal moeilijk wordt. Toch denk ik dat het in de praktijk mogelijk kan zijn, mits goede ondersteuning van de leerkracht bij dit proces. Het inrichten van een workshop hierover lijkt me geen slecht plan. Een ander probleempunt zou ook de taal kunnen zijn. Op het oudercontact heb ik gemerkt dat veel ouders geen Nederlands spraken en de leerlingen het gesprek moesten vertalen.
Persoonlijk schrikken de mogelijke conflicten die kunnen optreden me niet af en zou ik later het gebruik van Twitter in het onderwijs graag uitproberen.

Referenties

  1. 10 Tips For Teachers To Connect With Parents Via Social Media (2014). Geraadpleegd op 26 maart 2014 via http://www.teachthought.com/technology/10-tips-teachers-connect-with-parents-via-social-media/.
  2. K-12 Teachers Uncertain About How to Connect with Students and Parents via Social Media, Reveals University of Phoenix Survey (2014). Geraadpleegd op 26 maart 2014 via http://www.phoenix.edu/news/releases/2014/01/new-survey-shows-teachers-uncertain-on-social-media.html. 
  3. Digitalisering kan communicatie tussen ouders en scholen/voorzieningen verhogen (2014). Geraadpleegd op 26 maart 2014 via http://www.epos-vlaanderen.be/?CategoryID=544&ArticleID=1021.

Sofie Verachtert


5 opmerkingen:

  1. Ik vind het zeer interessant op welke manier het gebruik van sociale media de betrokkenheid van ouders bij het schoolgebeuren kan vergroten. Ik heb namelijk al meerdere malen verhalen gehoord over leerlingen die niet met hun ouders communiceren over schoolwerk of schoolactiviteiten. Dat kan leiden tot miscommunicaties en het gevoel "niet begrepen te worden". Door meer naar ouders toe te rapporteren, kunnen zulke scenario's vermeden worden. Dat kan zelfs ten goede komen van de studiemotivatie.

    Wel heb ik een enkele bedenking: Wanneer ik kijk naar mijn ouders en de ouders van mijn vrienden, zijn er slechts weinigen die een Facebook of Twitter account hebben. Dat kan wel voor problemen zorgen als je via deze sociale media wil communiceren. Ook denk ik dat de ouders niet gemakkelijk te overtuigen zijn om deze te gebruiken. Dat is toch wat ik voorspel wanneer ik vertrek van de mening van mijn ouders.
    Misschien dat binnen dit en 10-15 jaar de oude garde van ouders plaats maakt voor de nieuwe, hippe generatie ouders die hier wel voor openstaan?

    -Ruben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je hebt wel gelijk, de huidige generatie zal je hier niet volledig van kunnen overtuigen. Ik denk wel dat wij daarentegen hiermee minder moeite zouden hebben. Spannend dus, ik ga er toch proberen gebruik van te maken (als het mag van de directie).

      Verwijderen
  2. Persoonlijk vind ik dit een zeer leuk extraatje en kan dit een verdere ondersteuning en uitbreiding bieden van een contact dat volgens mij echter eerst een grondige basis moet kennen via het 'echte leven'. Daarmee bedoel ik dat het face-to-face contact met ouders van leerlingen nooit mag verdwijnen. Integendeel, er moet volgens mij meer aandacht aan besteden worden. Zelf heb ik ondervonden dat veel leerkrachten weinig contact hebben met de ouders van hun leerlingen en eigenlijk niet weten hoe het eraan toegaat in een bepaald gezin. Dit vind ik niet oké, aangezien kinderen en jongeren enorm veel baat hebben bij een goed onderbouwd contact tussen leerkracht en ouders, zeker in gevallen waar er zich moeilijkheden voordoen (bv. gedrag van leerling, prestaties van leerling, veel negatieve emoties,...).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat je daarin helemaal gelijk hebt, persoonlijk contact zou nooit mogen verdwijnen! Helaas heb ik gemerkt dat de oudercontacten niet altijd verplicht zijn en er veel ouders niet komen opdagen. Daar sta je dan wel mooi als leerkracht natuurlijk.. Een andere optie zou misschien Skype kunnen zijn? Zo moeten de ouders zich niet verplaatsen en de leerkracht eigenlijk ook niet.

      Verwijderen
  3. Ik volg Ruben en Lore wat dit betreft. Hoewel ik zelf ook een Twitter- en Facebook-account heb, zou ik zelf eigenlijk nooit iets dergelijks gebruiken om dingen naar ouders toe te communiceren.
    Het lijkt me allemaal net iets te onpersoonlijk. Bovendien, waarom zou dit via sociale media moeten gebeuren? Een algemene mail is toch minstens even goed? En misschien zelfs makkelijker voor alle betrokken partijen...

    BeantwoordenVerwijderen