Technologie
is onlosmakelijk met ons leven verbonden, toch hebben we er nog nooit zo ver
vandaan gestaan, dit doordat technologie steeds ingewikkelder wordt. Om deze
kloof te dichten en jongeren te engageren om
anders naar technologie te kijken deelt de BBC in het Verenigd
Koninkrijk gratis de Micro Bit uit aan alle kinderen in “jaar 7” (kinderen van
ongeveer 12 jaar) [1]. Zo’n Micro Bit is een klein computertje met verschillende
ingebouwde sensoren en LED lampjes. Je kan via je computer dan zelf de Micro
Bit programmeren om de LED lampjes op een zekere manier aan en uit te laten
gaan of zeker metingen te doen met de ingebouwde sensoren. Dit op zich lijkt
misschien helemaal niet spannend, maar het is juist wanneer je de Micro Bit
gebruikt om externe hardware aan te sturen dat de mogelijkheden eindeloos
worden!
Enkele van de
gerealiseerde projecten:
- Een Micro
Bit geprogrammeerd om temperatuur te meten die dan met een helium ballon tot in de stratosfeer werd
gestuurd.
- Leerlingen
die Micro Bits hadden geprogrammeerd zodat de gebruikers konden kiezen tussen
een serie van gezichtsuitdrukking om weer te geven op een LED schermpje om kinderen
met autismespectrumstoornis helpen de emotionele status van de gebruiker te bepalen.
- …
Meer projecten kan je vinden op de site van de BBC [2].
De Micro Bits
zijn echter pas recentelijk uitgebracht en de meeste leerkrachten zijn dus niet
voorbereid om zo laat in het schooljaar nog de Micro Bits efficiënt in hun
lessen in te plannen. Het aftasten van al de mogelijke projecten die je kan
uitvoeren is dus nog maar net begonnen. Later dit jaar zou de Micro Bit zelfs
open source gaan.
De Micro Bit
is niet alleen in zijn bestaan en is mede geïnspireerd door andere DIYE zoals
Arduino en Raspberry Pi. Arduino en Raspberry Pi zijn beide minicomputers niet
veel groter dan een kredietkaart. Ze zijn te programmeren met gemakkelijk te
gebruiken (zelfs voor beginners) open source software. Ze zijn zo te
programmeren dat ze een input lezen – licht op een sensor, de druk op een knop
of zelfs het ontvangen van een Twitter bericht – en kunnen omzetten in een
output – een LED lampje laten branden, een motor activeren of andere hardware
aansturen. Het maakt programmeren veel toegankelijker, speelser en minder
abstract.
Arduino gaat
zelfs een stapje verder dan enkel het gebruiken van open source software, ook
de hardware is open source. Arduino spoort dus gebruikers aan om de hardware na
te bouwen, aan te passen, te verbeteren en weer te verdelen onder de
gebruikers.
Raspberry Pi
kan daarentegen worden gebruikt als een heuse computer, in staat om bijna alles
te kunnen doen als deze laptop waarop ik dit alles nu typ. Sluit een scherm,
een keyboard en een muis aan en steek er een SD kaartje in met een operating
system op en je kan van start gaan.
Als je denkt
dat er aan deze DIYE een heus prijskaartje hangt dan heb je het mis! De
typische prijs voor een Arduino en Raspberry Pi ligt ergens rond de 30 euro.
Het lichtste en goedkoopste model van de Raspberry Pi kost zelfs maar 5 euro!
Reflectie
Zoals bij
alle nieuwe technologie is een er een zekere leercurve en dus zal het zeker wel
wat tijd en moeite kosten om het werken met en programmeren van deze DIYE onder
de knie te krijgen. We zullen de lessen techniek en informatica ook niet zomaar
moeten afschaffen en vervangen door enkel het werken met deze DIYE, maar de
DIYE een belangrijke rol geven in deze vakken heeft denk ik zeker enorm veel
voordelen. Met wat creativiteit kan je er zeker in slagen de DIYE te gebruiken
buiten enkel deze twee vakken. Zeker binnen de wetenschappelijke vakken zijn de
toepassingen zeer rijk, dit door de DIYE te gebruiken als alternatieven voor de
anders typisch veel duurdere sensoren, enkele voorbeelden terug te vinden op de site van Micro Bit [3].
De prijs is
waarschijnlijk één van de grootste voordelen, zo wijd toepasbaar en toch relatief
goedkoop. De Raspberry Pi biedt zelfs een goedkoop alternatief voor computers
in de klas. Met een Raspberry Pi voor 5 euro, een afgedankte muis, keyboard en
computerscherm kan je al aan de slag. Dit lijkt me zeer handig om te
introduceren in derde wereld landen waar het budget voor onderwijs typisch zeer
beperkt is.
Ik zelf heb
heel abstract leren programmeren tijdens het middelbaar, gewoon wat getallen
laten printen op een scherm is uiteindelijk maar saai. Met de DIYE kan je hele
projecten op de been zetten om bijvoorbeeld robots te bouwen [4] of een alarm
systeem te programmeren [5].
Zulke projecten geven veel meer voldoening en helpen jongeren inzicht te
krijgen in hoe technologie in elkaar zit.
DIYE maken
een opmars en er zit dan ook een grote gemeenschap achter die al hun projecten
en mogelijkheden delen. Om mee in te pikken moet je dus gewoon maar even
googelen en vind je dus direct een hoop ideeën. Voor mij is het ook allemaal
nieuw, maar ik zou het graag proberen te verwerken in mijn lessen fysica of
wiskunde!
Bronnen
[1] Cellan-Jones, R. (2016) Can the Micro
Bit inspire a million? BBC. Geraadpleegd op 2 april 2016 via http://www.bbc.com/news/technology-35863859.
[2] Kelion, L. (2016) Seven outstanding Micro Bit projects. BBC. Geraadpleegd op 2 april 2016 via http://www.bbc.com/news/technology-35824446.
[3] Micro Bit (2015) The STEM Centre Collection. Geraadpleegd op 2 april 2016 via https://www.microbit.co.uk/STEM.
[4] Het Nieuwsblad (2016) Leerlingen worden leerkrachten. Geraadpleegd op 2 april 2016 via https://www.gopress.be/ravbar1ak7.
[5] Rivers, K. (2014) Getting started with Raspberry Pi in the classroom. Class Think. Geraadpleegd op 2 april 2016 via http://www.classthink.com/2014/08/24/getting-started-with-raspberry-pi-in-the-classroom/.
Dag Mathias,
BeantwoordenVerwijderenUit je artikel kan ik uithalen dat DIYE inderdaad een meerwaarde kan hebben voor lessen die praktischer (en technologischer) gericht zijn. Voor fysica en wiskunde zit er potentieel in, maar ik zie nog meer potentieel voor technische richtingen aangezien zij toch meer ervaring hebben met programmeren dan leerlingen uit het ASO. De voordelen zijn er met 1 van de grootste voordelen het lage prijskaartje. Deze DIYE mogen echter niet de les bepalen, maar de les ondersteunen en de leerkracht mag niet iedere keer op deze tools rekenen. Hij of zij moet immers rekening houden met het feit dat de DIYE problemen kunnen hebben en dus voorbereiden met dat in het achterhoofd. Kortom, DIYE zijn inderdaad een meerwaarde voor wetenschappelijke en technische richtingen. Hoe zou jij het in je lessen kunnen opnemen?
Spelenderwijs leren programmeren of technologie verkennen is inderdaad een zeer goede aanzet om goesting en passie aan te wakkeren. Buitenschools is het aanbod redelijk groot: er zijn kinderkampen die georganiseerd worden rond techniek, er zijn kinderworkshops rond bv. de basisbeginselen van elektriciteit, er zijn techniekclubs zoals coderdojo waar kinderen spelenderwijs leren programmeren en computerspelletjes maken.
BeantwoordenVerwijderenCoderdojo is een organisatie die gratis workshops voor kinderen van 7 tot 14 jaar aanbiedt waar de kinderen leren programmeren, apps maken, websites maken en spelletjes ontwikkelen. De workshops worden zowel door jongens als door meisjes gevolgd. Het blijkt een groot succes kijkende naar de wachtlijst van kinderen die willen deelnemen. Aan het eind van elke workshop stellen de kinderen aan de andere deelnemers hun zelfgemaakt “product” voor.
http://www.coderdojobelgium.be/nl
Ook cultuurcentra springen op de kar. Zij bieden ook workshops aan bv. “Voltage” waar kinderen aan de slag gaan met de basisonderdelen van electronica.
http://www.ccstrombeek.be/nl/voorstelling/1163/voltage-8-12j
Opvangkampen zoals van de organisatie Ideekids worden ook georganiseerd rond techniek bv. “Techniek is sjiek”.
http://ideekids.be/techniek-sjiek
Al deze bovenstaande voorbeelden passen in jouw DIYE-visie want ze hanteren steeds dezelfde werkwijze: de kinderen leren zelf de mogelijkheden ontdekken van technologie/electronica/computer… Dat leidt tot enthousiaste verhalen na het volgen van zo’n workshop of kamp. En wat ik er persoonlijk leuk aan vind: de kinderen hebben daarna thuis veel meer oog voor alles wat met techniek en electronica te maken heeft en gaan verder op experimenteertocht.
Ik wil je dus aanmoedigen DIYE te integreren in jouw lessen fysica en wiskunde. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden buiten de onderwijsmarkt. Laat je erdoor inspireren!