woensdag 30 november 2011

Studieresultaten van kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar laptopgebruik in Canadese universiteiten.

Kay RH, Lauricella S. (2011). Exploring the benefits and challenges of using laptop computers in higher education classrooms: A formative analysis. Canadian Journal of Learning and Technology, 37(1):1-18.

Full text versie van het artikel beschikbaar via: http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/viewArticle/565

Bovenstaand artikel beschrijft een onderzoek dat gedaan werd door medewerkers van de faculteit van onderwijs aan de universiteit van Ontario. Het doel van dit onderzoek was het analyseren van voordelig en nadelig laptop-gedrag in de Canadese universiteiten. (in de klas)

Het is belangrijk om de bevindingen van de studie in een juiste context te plaatsen en ze niet zonder meer te vergelijken met de situatie in Vlaamse universiteiten. Het onderzoek is namelijk uitgevoerd aan een Canadese universiteit waar al de leerlingen verplicht een laptop huren met de nodige aangepaste software, en waar de leerkrachten zelf ook een laptop krijgen waarmee ze technologie in de les brengen.

De voornaamste studieresultaten worden onderverdeeld in 2 categorieën.

Voordelig laptop-gedrag:

-Het grootste voordeel van het gebruik van laptops in klas was volgens de studie het nemen van notities. (gemakkelijker en sneller)

-Laptopgebruik wordt ook aanzien als ondersteunend voor academische activiteiten. (toegang tot bronnen, het volgen van de lesnota’s, betere samenwerking en het maken van computertaken)

-Laptopgebruik draagt bij tot het academisch succes van de studenten. (helpt hen beter focussen in klas, helpt hen zichzelf beter te organizeren en het verbetert hun academische efficiëntie)

-Laptopgebruik is voordelig bij communicatie. (het helpt medestudenten bij delen van academische informatie en lesnota’s)


Nadelig laptop-gedrag (uitdagingen):

-Het grootste nadeel van het gebruik van laptops in de klas was volgens de studie dat studenten afgeleid werden door andere studenten die hun laptop gebruikten.

-Op het vlak van communicatie zijn de nadelen van laptopgebruik voornamelijk het constant sturen van persoonlijke berichten tijdens de les.

-Internet zorgt voor afleiding en daardoor voor verminderde prestaties tijdens de les. (filmpjes kijken, spelletjes spelen)


Het gebruik van laptops in klas werd door de studenten meer (dubbel zoveel) als voordelig dan als nadelig benoemd. Alsook 75% van de studenten vonden dat laptops het academische schoolgebeuren bevorderde.

Deze resultaten bevestigen volgens mij de geleidelijke verschuiving van onderwijs zonder technologie naar onderwijs dat binnenkort niet meer mogelijk zal zijn zonder technologie.

1 opmerking:

  1. Opmerkelijk! Bij die studie worden de voor- en nadelen van het gebruik van laptops in de klas getoets aan de bevindingen van de leerlingen!
    Het klinkt als een marktstudie waarbij de tevredenheid van klanten geanalyseerd wordt.
    Uiteindelijk is een instrument goed of niet voor het onderwijs indien het de kennisconstructie bij de leerling bevordert of niet.

    BeantwoordenVerwijderen