donderdag 1 december 2011

Sociale netwerken helpen studenten om beter te presteren

Sociale netwerken helpen studenten om beter te presteren
25 augustus 2011 door Eleanor Yang SuCalifornia Watch

http://californiawatch.org/dailyreport/social-networking-helps-students-perform-better-professor-says-12292

Volgens een nieuw onderzoek van de universiteit van Maryland geleid door Professor Christine Greenhow presteren leerlingen die nauwe banden creëren met schoolvrienden op sociale netwerksites beter.
Ze voelen zich meer verbonden met de schoolgemeenschap en spannen zich meer in en behalen betere resultaten.
Greenhow heeft 600 studenten uit de lagere sociale klassen gevolgd en kwam tot de conclusie dat naast het tot stand komen van een stevige vriendschap onder de leerlingen, deze sites ook gebruikt werden om informatie over de school en werkgelegenheid uit te wisselen.
Er wordt nog steeds gediscussieerd of het wenselijk is om sociale media in het onderwijs te gebruiken.
Gevaren zijn: pedofilie, cyberpesten, stalken en het posten van ongepaste foto’s en het plagen van vrienden.
Volgens Greenhow verbetert de creativiteit en de technische vaardigheid van de leerlingen die sociale netwerksites gebruiken. De lessen worden interessanter door het gebruik van sociale media.
De leerlingen kunnen bij voorbeeld PowerPoint presentaties maken. Deze kunnen in de les opgenomen worden en op sociale media geplaatst worden en deze kunnen achteraf als studiemateriaal gebruikt worden. De leerlingen kunnen er nadien links, afbeeldingen en commentaar aan toevoegen. Deze lessen worden aldus interessanter.
Het nadeel is dat er niet steeds tijd is om in de klas te experimenteren met nieuwe technologie.
Veel leraars gebruiken Ning voor het oploaden en het verdelen van huiswerk, voor overleg met andere leraars, met de ouders en met de schoolgemeenschap.
Het grote voordeel is dat kinderen de auteurs kunnen zijn van de artikels en dat er ze foto’s en commentaar kunnen toevoegen. Ze vinden het schoolgebeuren hierdoor interessanter.
Op Facebook kunnen ook groepen en pagina’s gevormd worden die leraars toelaten om teksten te delen met hun leerlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten