zaterdag 31 december 2011

Mindmapping: softwaretool of kleurstiften en papier?

In dit artikel wordt beschreven hoe het bedrijf Mindjet erin geslaagd is om met een mindmapping tool, niet alleen de verschillende verbanden aan te duiden, maar voornamelijk een toegankelijke werkruimte te creëren waar een groep mensen hun project samen kunnen uitwerken. In plaats van een bepaalde mindmap te presenteren op een whiteboard in verschillende departementen van een bedrijf en vervolgens de verschillende versies samen te laten plaatsen door iemand, deze dan via (bijvoorbeeld) Google Docs te delen met elkaar, reacties hierop geven via een Conference etc... De CEO, Scatt Raskin, vindt dat men op die manier veel te veel tijd verliest en het project bijgevolg minder efficiënt wordt uitgewerkt. Bij Mindjet bieden ze een manier aan om dit allemaal in één ruimte te vervatten, dewelke ook altijd en overal ter beschikking is (via een laptop, tablet, smartphone,...)
In groepsverband lijkt me dit best interessant, vooral als ik terugblik op het groepswerk voor dit vak, waarbij het er af en toe toch wat klungelig aan toe ging door gebruik te maken van Google docs én dropbox én pointcarréforum én emails én smsen ...
Ik heb dit artikel eerder gebruikt als aanzet voor 'mind mapping' in het algemeen. Zo ben ik nog wat op zoek gegaan naar andere mindmappingsoftware. Je kan via deze links (wikipedia en peterrussel blog) een hele lijst mogelijkheden bekijken.
Ik vond een blogpost (weliswaar wat gedateerd: 5 februari 2007) waarin er vol lof gesproken werd over mindmapping programma’s. Mind mapping in het onderwijs blijkt dus ook te worden gebruikt. Ik vind het concept van een mind map zeer intressant voor leerlingen om zo zelf hun leerstof beter te leren verwerken. Het zorgt er ook voor dat ze hun creatieve kant aan het werk zetten door met verschillende kleuren en tekeningen een mind map samen te stellen. Wanneer men dit echter gaat samenstellen aan de hand van een softwareprogramma, lijkt dit minder interessant. Ik denk dat je dan meer tijd steekt in het prutsen met de software dan te bedenken hoe je de mindmap in elkaar gaat steken. Uiteraard heb je op een blad papier niet de luxe om even wat zijtakjes te verplaatsen door een simpele muisklik, of je tekening te verkleinen als ze achteraf toch iets te veel plaats lijkt in te nemen... Het lijkt me interessanter voor leerkrachten om bijvoorbeeld een mindmap via software samen te stellen, vermits dit niet dient bij te dragen tot ons verwerkingsproces. Men kan het natuurlijk wel steeds integreren als toepassing en ze de opdracht geven om dit via mindmapsoftware te maken. Zoals Pamela reeds aanhaalde in haar post ’Vlaming verkiest papier boven e-boek’, vind ik dat er niets mis is met papier te verkiezen boven een softwaretool. Het is weldegelijk zo dat ICT heel bevordelijk kan zijn voor vele aspecten in leerlingen hun leerproces, maar bepaalde zaken moeten van mij echt geen e-vervanging krijgen. En jullie?
Bronnen:

1 opmerking:

  1. Zoals je schrijft: "Ik vind het concept van een mind map zeer intressant voor leerlingen om zo zelf hun leerstof beter te leren verwerken. Het zorgt er ook voor dat ze hun creatieve kant aan het werk zetten door met verschillende kleuren en tekeningen een mind map samen te stellen. " Is een mind map niet wat wij vroeger een synthese noemden? Na elk hoofdstuk van biologie, aardrijkskunde, geschiedenis,... werd een synthese opgesteld om het verband tussen de nieuw aangeleerde begrippen nog eens visueel te verduidelijken. Over het nut van een mind map heb ik dus geen twijfels.
    Voor leerlingen van het middelbaar is misschien het elektronisch opstellen van een mind map wel net iets te complex, het gevaar bestaat dan inderdaad dat er meer geprutst wordt aan het programma dan dat aan de mind map wordt gewerkt. Veel in het onderwijs mag vervangen worden door een "e-version" maar niet alles, "as long as we keep on learning" zit het goed voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen