donderdag 22 december 2011

Twitter in concreet project

Leuk artikeltje over het gebruik van Twitter bij een concrete opdracht:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=003J5H28

Het artikel geeft een idee van hoe Twitter kan ingeschakeld worden als informatiebron bij het werken aan een opdracht in de klas.
Meteen biedt het voor de leerlingen een andere kijk op dit medium: dat het niet enkel een leuke manier is om mekaar berichten te sturen in de privé-sfeer, maar dat het ook kan gebruikt worden als bron van informatie over allerlei - ook "serieuze" - onderwerpen. En dat het met dit doel voor ogen ook systematisch kan worden ingezet zodat ze het ontdekken als een alternatief voor een klassieke search engine.
Bovendien laat het de leerling kennis maken met een internationale omgeving van kennisvergaring en oefent het de talenkennis. Ben wel overtuigd.

2 opmerkingen:

  1. Het is heel leuk dat men leerlingen ook op zo'n 'leerrijke' manier in contact laat komen met twitter. Vooral ook omdat het enorm erg bij hun leefwereld aansluit en je ze zo ook makkelijker kan motiveren.
    Sociale netwerken zoals twitter moeten zeker pedagogisch gekaderd worden. Maar ik denk dat men vooral ook rekening moet houden met de 'gevaren' hier voor leerlingen en hen hier bewust van maken.
    Leerlingen zijn in het secundair nog zeer beinvloedbaar waardoor hen zeker duidelijk gemaakt moet worden dan ze een kritische afweging moeten maken tussen alle informatie die ze online vinden. Leerlingen moeten aangeleerd worden dat de informatie die ze vinden op twitter, net zoals op wikipedia, niet meteen juist hoeft te zijn. Het voordeel bij twitter is wel dat men weet wie de informatie plaatst en toch ook de mate waarin er geloofwaardigheid aan gehecht moet worden. Leerlingen moeten bijvoorbeeld ook bij het opzoeken van informatie op het internet leren ook eens gebruik te maken van google scholar en meer wetenschappelijke bronnen die hierbij aansluiten. Jonge leerlingen kunnen anders misschien nog al snel gewoon alle informatie aannemen die ze vinden. Met de grote stroom aan informatie beschikbaar moeten we hen als leerkrachten ook leren hierin te selecteren. Maar dit kan natuurlijk wel met hun kritisch te leren nadenken bij de gevonden informatie.

    Betreffende dit project is het wel een goede informatiebron om te gebruiken en zeker informatie uit te wisselen, maar de juistheid kan toch best nagekeken worden. Ik wou gewoon even die kanttekening van informatiestromen online erbij plaatsen.

    Qua talenkennis weet ik ook niet in hoeverre Twitter dit zal bevorderen.
    Het internationale aspect vind ik wel een enorm positief gegeven, men blijft niet binnen beperkte grenzen en brengt hen in contact met diverse perspectieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geert,

    Prima post: dit geeft me een andere kijk op het gebruik van Twitter!

    Via Linkedin zie ik regelmatig dezelfde personen te pas en te onpas tweets schrijven van 's morgens vroeg tot 's avonds laat; ik merk op dat ik mij hier zeer snel dood aan erger, nochthans ben ik zeer rustig van nature uit;

    Zelf heb ik een twitter account omdat deze vorm van communicatie zeer populair is in het wielermilieu: met wat geluk kan je in contact komen met "The Boss" Lance Armstrong, zien waar Spartacus "Fabian Cancellara" uithangt, ...; ik gebruik dit dus als een manier om de actualiteit in het wielermilieu te volgen, zeg maar "wielervoyeurisme"; helaas noem ik niet Cancellara ...

    De methode zoals hierboven besproken, is inderdaad een interessante manier van het gebruik van Twitter; een manier die me niet ergert!

    Wel moet inderdaad de juistheid van de informatiebron nagekeken worden en kan best gecheckt worden met een meer wetenschappelijke bron (zoals Tatiana hierboven aangeeft);

    Zie ook de reactie van Geert Clijmans op het artikel "Leerkrachten met leerlingen als face-book vriend" (24/12) met betrekking tot het overaanbod aan sociale media.

    BeantwoordenVerwijderen