donderdag 22 december 2011

Tablets in de klas? Geen speeltje !

Tablets in de klad? Geen speeltje !, Klasse voor Leraren 219, November 2011, p.14-15.



Samenvatting

In het Sint-Pieterscollege/Sint-Jozefshandelsschool in Blankenberge laten ze de woordenboeken, cursussen en grafische rekenmachines achter zich en zijn de het gebruik van een tablets aan het testen in verschillende lessen. Deze worden tijdens de testing gebruikt voor de lessen Frans, handel of bedrijfseconomie in de richting ‘Handel’. “We willen zo bewust de handelsrichtingen herwaarderen”, aldus directeur Rudi Boydens.


Voor Frans is het zeer handig voor de woordenschat. Hiervoor kunnen ze dan ook de woordenboek thuislaten en alle informatie zit verwerkt in de ipad. Voor bedrijfseconomie is het dan weer handig om op alle momenten van de les toegang te hebben op het internet. Hier kunnen ze meteen bronnen opzoeken of een SWOT-analyse maken tijdens de lessen.


De directeur van het Sint-Pieterscollege/ Sint-Jozefshandelsschool in Blankenberge is van mening dat het tablet meer is dan een modern speeltje. Het dient vooral onderstuenend te zijn zegt hij in 'Klasse'.

Ik vind dat de directeur gelijk heeft dat ook de school mee moet evalueren met de samenleving en zich nauwer moet aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen, maar weet niet of een ipad daarvoor de juiste oplossing is. Wanneer ik mij leerlingen in een klaslokaal voorstel met een tablet waar heel de tijd internet toegang is, kan ik niet geloven dat ze nu beter zullen opletten. Er zou op de tablet een beperking van de functies moeten komen. Zo kunnen de school en/of leerkrachten sites blokkeren, spelfuncties blokkeren en enkel de noodzakelijke functies geactiveerd laten.

Uiteraard zijn er ook voordelen aan verbonden. De leerlingen hoeven niet alle cursussen mee te nemen/ aan te kopen wat goed is voor het budget, maar ook voor het gewicht van de leerlingen hun boekentas. Als de leerlingen thuis toegang hebben tot het internet kunnen ze daar verder werken. Er hoeft niet meer zoveel papier geprint worden, wat goed is voor het milieu.

Ook schoolbrieven, rapporten en dergelijke kunnen op het internet geplaatst worden waardoor de ouders van alles op de hoogte kunnen blijven. Zo kunnen de leerlingen geen brieven of rapporten meer 'vergeten' af te geven.


De school wilt met deze tablets de opleiding handel in de school heropwaarderen. Indien er beperkingen kunnen komen op de functies van het gebruik, vind ik het zeker een aanrader om in alle richtingen toe te passen.






2 opmerkingen:

  1. Dat tablets meer en meer geïntegreerd raken in basis- en secundaire scholen lijkt een feit. Zo botste ik bij het zoeken naar artikels op volgende (Nederlandse) site waar zowel voor tablets als voor smartborden een overzicht wordt gegeven van educatieve apps, digitale (prenten)boeken en apps voor leerkrachten. Je kan er selecteren op ondermeer vakgebied, betaalde en gratis apps. De site in kwestie is http://www.bordwinkel.nl.

    Ik sluit mij dan ook bij bovenstaand bericht aan dat het een goede zaak is dat de scholen mee evolueren met hun tijd, maar ook ik stel mij nog vragen bij de praktische uitwerking hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. op zich ben ik ook geen tegenstander van tablets in de klas. Het kan echt helpen om te differentiëren en zodoende kun je je leerlingen beter stimuleren. Alleen zie ik verschillende problemen: als leerkracht moet je dan echt wel up-to-date zijn op de ontwikkeling van je eigen vakgebied binnen de ICT-wereld (dat vind ik op zich niet evident), maar tegelijk moeten de leerlingen ook zelf discipline genoeg hebben om zich aan de opdracht te houden. Ik geef zelf les aan taalarme leerlingen en vind ICT echt ideaal. alleen merk ik dat wanneer ik naar het internetlokaal ga en ik bezig met leerling X, andere leerlingen van de gelegenheid gebruik maken om te surfen naar websites die zij leuker vinden (=> voornamelijk facebook, hotmail, gmail, ...).

    BeantwoordenVerwijderen