woensdag 14 december 2011

Gamen in de klas?

Onlangs raakte bekend dat minister van Inovatie Ingrid Lieten en minister van Onderwijs Pascal Smet beslist hebben om 2,5 miljoen euro vrij te maken voor twee gameprojecten. Beide minister zijn ervan overtuigd dat games over bijzondere mogelijkheden beschikken die zowel in het bedrijfsleven, de welzijnssector als het onderwijs ingezet kunnen worden. Door de twee gameprojecten te financieren willen beide ministers onderzoeken wat gamen kan bijdragen op innovatief en educatief vlak. Eén van de projecten richt zich op educatieve games.
Ik geloof in de kracht van gamen als educatief middel. Zo zijn er ondertussen al een heleboel games die gericht zijn op kennis, attitudes en vaardigheden verwerven. Ik vrees echter dat gamen nog steeds een negatief imago met zich mee draagt. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat door ‘spelenderwijs’ kennis te vergaren, leerlingen sterk gemotiveerd worden. Leerlingen kunnen aan de hand van een spel/game hun kennis in de praktijk omzetten. Een krachtige leeromgeving is gamen zeker. Anderzijds moeten we als leerkrachten opletten dat leerlingen ook buiten de school ervaringen opdoen. Ik denk dat de combinatie van virtuele en levensechte ervaringen de allerbeste leerschool kan zijn. Ook de achterdocht van leerkrachten en de infrastructuur op school kunnen struikelblokken zijn om gamen als een volwaardig leermiddel in de school te krijgen.

http://www.klasse.be/leraren/index.php?id=20010

4 opmerkingen:

  1. Ik vind dat er zowel positieve als negatieve punten verbonden zijn aan gamen in de klas.

    Zo kunnen leerlingen spelenderwijs gaan leren, zonder dat dit als leren aanvoelt. Ook de interactiviteit van de lessen kan erdoor omhoog gaan en de factors spanning en humor worden in het leerproces geïntegreerd.

    Anderzijds zijn er nog geen onderzoeken gebeurd waarin het rendement van deze games besproken wordt. Ook de aandacht voor andere belangrijke vaardigheden zoals lezen en schrijven wordt achteruit geschoven.

    Volgens mij is er behoefte aan goed opgezette onderzoeken en experimenten om de rol van deze games in het onderwijs te gaan onderzoeken. Zeker omdat dit in de toekomst meer en meer ter sprake zal komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht oorspronkelijk om ook een blogpost over gamen te plaatsen, maar het lijkt me beter om gewoon hierop te reageren.
    Ik botste via TED op game designer Jane McGonigal. Zij wees erop dat gamers meer optimisme en productiviteit vertonen, omdat ze door dat gamen het gevoel hebben dat ze alles aankunnen in de virtuele wereld. Ze voeren een actie uit, krijgen een beloning, worden hierdoor gemotiveerd om nog meer actief te zijn en méér beloond te worden. Ze gebruikt deze denkwijze om dit dan door te trekken naar een game die ertoe zou kunnen bijdragen om mensen productiever te doen werken, zowel in schoolomgeving als in de zakenwereld. Het draait erom dat ze via deze weg meer motivatie zouden bekomen. Ze introduceert in het filmpje ook het spel ‘Evoke’, waarbij je aan de hand van een stripverhaal telkens nieuwe opdrachten moet voltooien die de wereld moeten verbeteren. Het klinkt een beetje bizar, maar het ziet er nog best interessant uit. Er wordt bijvoorbeeld een opdracht gegeven omtrent voedselschaarste en vervolgens moeten de leden ieder in de échte wereld iets bedenken om hiertoe bij te dragen. Ze moeten dan zogenaamd bewijsmateriaal op de website posten dat weergeeft op welke (soms innovatieve) manier ze proberen om te gaan met deze problematiek. Achteraf worden bepaalde voorstellen ook effectief uitgekozen als bijvoorbeeld meest innovatief.
    Deze game lijkt me niet meteen iets voor kinderen uit de basisschool, maar het zou evengoed geïntegreerd kunnen worden in de onderzoekscompetentie die laatstejaarsstudenten van het middelbaar dienen uit te voeren. Games zijn net zoals Social Networking sites een manier om tot e jeugd aan te spreken, maar hier blijft toch wel een groot risico rond verslaving, onderontwikkeling van sociale vaardigheden, privacy etc.

    Voor leerlingen in de basisschool vind ik dat men meer toezicht moet doen op de spelletjes die door jongeren gekocht worden (nu ja, de bron van dit kwaad ligt eerder bij de game industrie dan de jeugd zelf).

    Links:
    Jane McGonigal Bio: http://www.ted.com/speakers/jane_mcgonigal.html
    TED talk: Gaming can make a better world: http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html
    CNN: intro on Evoke Game: http://edition.cnn.com/video/?/video/tech/2010/03/09/am.game.solves.problems.cnn
    Evoke game: http://www.urgentevoke.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Dag Amy,

      kan je de vier url's die in je antwoord vermeld zijn ook publiceren als links?

      Bruno

      Verwijderen