vrijdag 2 december 2011

3D lessen zorgen voor hogere cijfers bij leerlingen.

In opdracht van DLP Products, leverancier van onderwijstechnologie, voerde het International Research Agency een onderzoek uit om kwalitatieve verschillen te ontdekken tussen 2D-leren en 3D-leren.

In dit onderzoek werd het verschil in begrip, het onthouden van informatie en het algehele gedrag vergeleken tussen leerlingen die leren via traditionele 2D methoden en leerlingen die leren m.b.v. 3D-projectie van beelden. Het niveau van de leerlingen werd voor en na het onderzoek getest. Tijdens de lessen kregen alle leerlingen dezelfde instructie, met als enige verschil dat de ene groep les kreeg in 2D en de andere groep met 3D-materiaal. De onderzoekers onderzochten hoe leerlingen informatie onthouden en keken naar hun gedrag tijdens de lessen.

De resultaten van het onderzoek:
  • In 3D-klassen scoorde gemiddeld 86% van de leerlingen beter na de test dan vóór de test en in de 2D-klassen slechts 52%.
  • De leerlingen in de 3D-lessen scoorden gemiddeld 17% beter, terwijl die in de 2D-lessen maar 8% beter scoorden.
  • Bij de 3D-lessen bleek dat 92% van de leerlingen geïnteresseerd waren en bij de 2D-lessen was dit maar 46%. 

Voordelen:
  • Leerlingen zijn meer enthousiast en raken veel meer gemotiveerd.
  • Het kan een leuke toevoeging zijn voor het materiaal dat je al hebt in de klas.
  • De 3D-projectie kan de leerlingen helpen om dingen beter te begrijpen, want soms vinden leerlingen het moeilijk om te begrijpen wat ze niet kunnen zien. Visueel leren kan nuttig en leerzaam zijn voor de leerlingen. 
  • Uit het onderzoek bleek dat 3D-lessen een positief effect op het leren en het zich herinneren van de leerstof. Leerlingen begrepen de les beter, bleven langer aandachtig, zetten zich beter in,.. Ook de interactie verbeterde in de klas: er waren veel meer gesprekken en vragen over het geziene onderwerp.
Nadelen:
  • De kostprijs van een 3D-projectie en 3D-brillen.
  • Er is heel weinig 3D-leermateriaal beschikbaar.
  • Het langdurig kijken naar 3D-films kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals misselijkheden, afwijkingen zoals scheelzien,… 
Bronnen:

2 opmerkingen:

  1. Graag zou ik even willen reageren op één van de nadelen die je opnoemt 'Het langdurig kijken naar 3D-films kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals misselijkheden, afwijkingen zoals scheelzien'. Blijkbaar is dat niet waar. In De Morgen staat er een wetenschappelijk artikel (zaterdag 3 december) dat er door de universiteiten van München een studie is verricht naar hoe schadelijk een 3D-beeld al dan niet is. Conclusie: 3D-televisie schaadt de kinderen niet! Symptomen van misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid worden enkel veroorzaakt bij 1 van de 5 epilepsiepatiënten! Dus uiteindelijk zijn er wel meer voordelen dan nadelen verbonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer ik een 3D film bekijk in de cinema kom ik er na anderhalf uur toch misselijk buiten... heb nochtans geen epliepsie... Kan je de link van dat wetenschappelijk artikel doorgeven? Wat de krant samenvat uit zo'n artikels is nu niet altijd wat effectief kan aangetoond worden.

    BeantwoordenVerwijderen