woensdag 13 maart 2013

'Flashcards+: Totally new learning concept?'

'Flashcards+' heet het concept, beter gezegd de applicatie. 
De applicatie is volledig mobiel en werkt voornamelijk op iPhone, Smartphone, Android en noem maar op. Maar ook op eenvoudige gsm- toestellen is de applicatie beschikbaar. Over wat gaat het hier nu concreet? Het zijn simpele kaartjes die informatie geven over bepaalde feiten, gebeurtenissen, definities, actoren, historische momenten, talen, wiskunde, ... noem maar op! Wanneer een student zich dient voor te bereiden voor een examen bijvoorbeeld, dient hij/zij zelf geen kaartjes meer te maken met samenvattingen of kernwoorden. Neen, de essentie van bepaalde leerstof- delen staan al duidelijk weergegeven op je mobiel en je kan deze raadplegen wanneer je maar wil. Het idee kwam er voornamelijk aangezien bepaalde technici zagen dat er in het onderwijs in bepaalde delen van Amerika nogal redelijk wat fout ging. De lessen verliepen stroef, de leerkrachten waren afgeleid door de uitbundige mentaliteit van de leerlingen en konden zich hierdoor niet meer concentreren op de overdracht van de les. Hierdoor kwam er een man opzetten met het idee van mobiele 'flashcards'. Aangezien we in een generatie leven waarbij alles snel dient te gebeuren, een les voor de jongeren lijkt als 'fast food' dat licht verteerbaar dient te zijn, bieden deze flashcards zogezegd de oplossing.

Ik geef toe, het is een goed, handig en interessant idee. Een soort 'Wikipedia' maar dan anders vorm gegeven. Maar zal dit leerkrachten en leerlingen effectief helpen binnen hun leerproces? Het filmpje hieronder getuigd van wel maar bij mij rijzen de kritische vragen. Jongeren/studenten/leerlingen spenderen vandaag al genoeg tijd en energie aan hun mobieltje. Laat staan dat het mobieltje nog eens de plek van de leerkracht zou vervangen of deels opvangen. The real life experience of teaching is naar mijn mening nog altijd iets bijzonders. Dat uiteraard wel kan bijgestaan worden door media maar een enige kritische blik dient geworpen te worden op al deze evoluties. 


9 opmerkingen:

  1. "Communication channels are interweaving and the Zap generation of “fragmented consumers” are constantly changing their behaviour within Digital Media" is een uitspraak van Anders Hjorth, expert en lesgever in digitale marketing.

    Nieuwe uitvindingen zoals Flashcards zijn uiteraard een creatief hulpmiddel bij het
    aanleren van leerstof (alhoewel de bedenking kan
    gemaakt worden of de maker ervan niet meer bijleert dan de ontvangers van reeds gemaakte flashcards).
    De 'zapgeneratie' waar Hjorth het over heeft, is een generatie van voortdurend afwisselend gedrag vs. digitale media.
    En dat maakt het natuurlijk moeilijk om nieuwe ICT-tools op lange termijn te integreren binnen onderwijs. Is het een speeltje? Of blijft het duren?

    Tine Schepers

    Bron: ANDERS HJORTH (2012)Posted in Digital Marketing I/O http://www.innovell.com/tag/social-media-marketing/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Yasmin.

    Heb je die app op jouw smartphone of iPhone geïnstalleerd en geëvalueerd?

    Bruno

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Bruno

      Ik heb deze niet zelf geïnstalleerd aangezien ik geen smartphone of iPhone heb. Ik ken wel enkele personen die er al mee gewerkt hebben. Deze waren positief over de applicatie. Handig instrument, klinkt het.

      Verwijderen
  3. Bestaan er eigenlijk applicaties die de 'zapgeneratie' hulp bieden bij het 'unzappen', m.a.w. om van hun verslaving af te geraken en om de kracht te vinden zich gedurende "een vol uur" af te zonderen met een boek in de hand (op een tablet op de schoot) om zich te concentreren en hun langetermijngeheugen aan te spreken? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook volledig mee eens Peter. Ik vind ook dat jongeren, namelijk onze 'beeldschermkinderen' net iets te veel tijd en aandacht spenderen aan dergelijke media. Voornamelijk hun mobieltje fungeert als een soort onlosmakelijk middel waarmee ze continue verbonden zijn. Traditionele vormen van verrijking en dergelijken, zoals jij aangeeft, een gewoon boek, kunnen de uitweg bieden. Heb ook een pessimistische blik ten aanzien van al die nieuwe media maar het gegeven is: media zijn er en het is een taak van de leraar (als opvoeder) daar zo goed mogelijk mee om te gaan, te integreren tijdens de lessen en de leerlingen zwembandjes aan te bieden waarmee ze in een veilig zwembad kunnen experimenteren.

      Verwijderen
  4. Op zich lijkt de flashcard een wondermiddel (zeker na de hele resem loze woorden van die prof). maar in de realiteit geloof ik er niet echt in. Studenten die al leerproblemen hebben zullen niet noodzakelijk gebaat zijn met een samenvatting van iemand anders. Zeker niet als je de twee voorbeelden ziet: de vrouw gaat voor het auditieve; de man voor het visuele. als je als student al niet weet welk type je bent ... ga je er mijn inziens niet veel verder mee raken. het is alsof je de kladblaadjes van een ander gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant, maar ook ik heb bij deze flashcards enkele kritische bedenkingen.

    Uit jouw post, Yasmin, leid ik af dat deze cards (oorspronkelijk) aangewend werden omdat het effectieve lesgeven verkeerd en ongestructureerd verliep, wat al dan niet de schuld van de lesgever was. Zoals je zelf zegt zijn het kaartjes met samenvattingen en/of kernwoorden; dienen de leerlingen dan niet langer enige dieptekennis over de gegeven onderwerpen te hebben, moet echt alles 'licht verteerbaar' zijn?

    Ik heb het programmaatje op mijn iPhone geïnstalleerd en op mij komt het over als de McDonald's van het onderwijs. Goed om even iets 'on the go' te checken. En zoals we zelf misschien al ervaren hebben is die keten niet altijd bepaald 'licht verteerbaar'. Hier sluit naar mijn gevoel Ewalds opmerking bij aan: er zijn verschillende soorten kaartjes, met welke ben je echt gebaat? Zijn het niet louter de spiekbriefjes of 'kladblaadjes', zoals Ewald ze noemt, van een ander? Voor talen bijvoorbeeld zijn er kaartjes die mini-grammatica's aanbieden maar ook andere die simpelweg vocabulaire-oefeningen geven. Leuk, en eventueel goed als herhaling (voor een test), maar meer ook niet.

    Volgens mij is het gebruik van de flashcards wel interessant als je ze gebruikt om je eigen opgedane kennis op een ludieke manier te verwerken en te blijven herhalen. Het maken van de kaartjes kan -ook na een test- een aanvulling bieden. Je dwingt jezelf er toe om je leerstof op een zo praktijkgericht mogelijke manier om te zetten, of dat nu in een samenvattingen- of een oefenvorm gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Yannis: Je laatste opmerking vind ik wel zeer gepast. Het kan inderdaad zeer handig zijn voor studenten die via de Flashcards een geheugensteun maken die op een persoonlijke wijze zijn tot stand gekomen. Hoewel ik een verdere toekomst van deze app toch positief bekijk! Als student zou ik het handig vinden indien de leerkracht dergelijke 'cards' zou ontwerpen. Maar dan zadelen we de leerkrachten uiteraard weer op met meer werk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen