vrijdag 15 maart 2013

Het klaslokaal van de 21e eeuw: De Amplify tablet


Het klaslokaal van de 21e eeuw: De Amplify tablet

In een wereld van technologie nog steeds studeren met pen en papier - vindt u dit vreemd? Amplify wel en daarom komen ze op de markt met een tablet speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. De software van deze tablet is gebaseerd op het Android besturingssysteem van Google.

Amplify creëert een overzichtelijke werkomgeving waar docent en student met elkaar kunnen communiceren. Mogelijkheden binnen deze werkomgeving zijn het bijhouden van afwezigheden en aanwezigheden van leerlingen, het geven van feedback, het inplannen en vormgeven van de lessen en nog veel meer. Studenten kunnen door gebruik van deze technologie ook vragen kunnen stellen aan de docenten. Op deze manier probeert Amplify de leerkracht en leerlingen dichter bij elkaar te brengen.

De tablet is ontworpen met een kleurrijke en overzichtelijke interface waar de verschillende applicaties worden weergegeven. Dit zou de leerlingen moeten aanzetten tot studeren. Het profiel van de leerling of leerkracht wordt bovenaan de tablet weergegeven. Dit profiel bevat voor iedere leerling informatie over aanwezigheden, behaalde scores dergelijk.

De Amplify tablet voorziet ook in een notitie-applicatie. Hier kunnen notities genomen worden voor ieder vak. Elk vak wordt weergegeven in een andere kleur, zodat notities netjes en overzichtelijk per vak bijgehouden kunnen worden.
Om de lessen dynamischer te maken voor de leerlingen voorziet Amplify voor de leerkrachten de mogelijkheid tot het maken van zogenaamde playlists. Deze kunnen content inladen van tekstboeken video’s, internet en nog veel meer. Daarnaast bestaat er een ‘quick poll’ waarbij de leerkracht met simpele juist fout vragen kan testen of de leerlingen de leerstof hebben begrepen. De leerkracht kan ook controleren waar de leerlingen mee bezig zijn op hun tablet en kan indien nodig bepaalde applicaties blokkeren.

Persoonlijk vind ik een tablet gericht op het onderwijs een heel goed en vooral leuk idee. Vaak vinden leerlingen het leuk en boeiend om met nieuwe technologieën te werken. Het werken met deze technologie en de kleurrijke interface kan volgens mij het studeren wel aangenamer maken en daarom ook bevorderen. Leerlingen zullen misschien al meer geneigd zijn om eens een kijkje te nemen op de tablet en zijn op die manier (niet noodzakelijk aan het studeren) wel bezig met de school. Leerlingen getuigen zelf ook dat de tablet het studeren leuker maakt, het voelt niet aan als huiswerk maken of studeren.
De vraag is natuurlijk of leerlingen dit blijvend boeiend vinden. Misschien mist het zijn effect zodra het nieuwe ervan af is en hoe lang blijft dergelijke technologie nieuw in een wereld waar technologie zo snel evolueert als nu.

Naar mijn mening heeft de tablet ook een groot voordeel daar het de drempel tot het delen van meningen en ideeën met anderen verlaagt. Op die manier wordt dit ook voor schuchtere leerlingen makkelijker.
In tegenstelling tot een gewone tablet vind ik dat de Amplify tablet in het onderwijs wel een grote toegevoegde waarde heeft. Éen van de nadelen die volgens mij bijvoorbeeld verbonden zijn aan het gebruik van een gewone tablet in het onderwijs is dat deze ontwerpen vaak gericht zijn op ontspanning. Leerlingen zullen wellicht geneigd zijn meer spelletjes spelen, op het internet surfen en zo meer op de tablet dan hem effectief te gebruiken voor het studeren. Dit nadeel valt dankzij het speciale ontwerp wel weg. Leerkrachten kunnen namelijk zien wat de studenten op hun tablet doen en bepaalde app’s blokkeren.

Overzichtelijke werkomgevingen zijn ook enkele jaren al beschikbaar op de pc en het internet. Dit onderdeel op zich lijkt mij dus niet zo een grote toegevoegde waarde te hebben tot de beschikbare technologie in het onderwijs. Het is echter het geheel dat de tablet interessant maakt. De mogelijkheid van de verschillende applicaties gecombineerd in de elektronische werkomgeving met profielen en het aangenamer en boeiender maken van het studeren. 

Wat mij wel zorgen baart is het verdwijnen van pen en papier. Ik ben ervan overtuigd dat het nog steeds belangrijk is dat leerlingen goed kunnen schrijven en dat bepaalde zaken soms duidelijker kunnen zijn indien ze op papier worden gezet. Verder vraag ik me ook af of het nu net sneller of trager werken zal zijn met de tablet. Gaat het nemen van notities wel voldoende snel op een tablet? Is er wel voldoende (klad) ruimte om oefeningen op te lossen? Is het handig om met formules te werken en te noteren?

Ik denk dat op deze laatste vragen enkel antwoord kan gegeven worden door het gebruik van de Amplify tablet in de praktijk. De adviesprijs van de tablet is momenteel 299 dollar en kan enkel met een abonnement van 99 dollar per jaar worden aangeschaft. Toch wel een stevig prijskaartje indien een school voor al haar leerlingen dergelijke tablet wil voorzien.

Voor meer informatie over de Amplify tablet zijn onderstaande bronnen en filmpjes die je op deze pagina’s vindt zeker een aanrader.

Bronnen:
Verlaan Daniël (06/03/2013), Amplify Tablet: Android tablet speciaal voor onderwijs, Tabletsmagazine  http://www.tabletsmagazine.nl/2013/03/amplify-tablet-android-tablet-speciaal-voor-onderwijs/


1 opmerking:

  1. Een tablet is één ding, de infrastructuur een ander. Neem nu als voorbeeld de CBS-lokalen. Hier heb je wifi-verbinding. Echter wat blijkt als je met 5 mensen probeert in te loggen, dat de wifi ontiegelijk traag wordt. Je kan je al afvragen mochten 20 studenten met hun tablet inloggen.
    Ik zie zelf wel de voordelen van een tablet maar met enkel een goedkope tablet gaat een school er niet komen. Er dient een volledige nieuwe it-structuur bekomen te worden. Waar er nu een redelijk simpele structuur ligt, moet deze aangepast worden voor de vele tablets en pc's die hier draadloos op moeten kunnen zonder veel verlies van snelheid en dekkingsgraad. Dit geeft meerkosten. Iets waar men dikwijls niet over spreekt of achterwegen laat.
    Kostprijs tablet is één, kostprijs ict-infrastructuur is een ander.

    BeantwoordenVerwijderen