De universiteit van
Amsterdam heeft een tijdje terug haar eerste stappen gezet op het vlak van
MOOC. MOOC staat letterlijk voor Massive Open Online Course. Dit betekent dat
een cursus -in dit geval een cursus communicatiewetenschap-
volledig online aangeboden wordt, voor iedereen toegankelijk is en bovendien
gratis is.
MOOC is echter meer
dan een les die gefilmd wordt en vervolgens online geplaatst wordt. Ook alle
inhoud en lesmateriaal worden immers online geplaatst, aangevuld met een
potentieel oneindige community van
mensen die allemaal in hetzelfde topic geïnteresserd zijn. Bovendien kies je
zelf wat je wil leren, hoeveel je wil leren, in welk tempo en in welke mate je
gaat participeren. (Wil je nog meer duidelijkheid krijgen over MOOC, dan raad
ik zeker dit youtube filmpje aan.)
Hoewel er binnen de
Belgische onderwijswereld nog geen MOOC aangeboden wordt, zal men naar mijn
mening ook hier vroeg of laat overstag gaan. MOOC biedt dan ook enkel belangrijke
voordelen aan ten opzichte van het traditionele onderwijs. De grootste kracht
van MOOCs ligt volgens mij in de mogelijkheden die je hebt tot het volgen van een
gepersonaliseerde route – veel meer dan dit het geval is in het traditionele
onderwijsmodel. Bovendien krijg je de kracht mee van het netwerkleren. In groep
weet je immers meer dan alleen; een beetje zoals op deze blog. Het grootste
voordeel van een MOOC ligt naar mijn mening dus niet in het aspect “gratis”, gezien
dit volgens mij nauwelijks speelt in het, toch al vrij sterk gedemocratiseerde,
hoger onderwijs in België.
Ondanks de voordelen, denk
ik echter niet dat er snel sprake zal zijn van een heuse MOOC-revolutie, zoals beschreven
door trendwatcher Peter van Lonkhuyzen (artikel Management Team, 21/2/2013). Vooralsnog
zijn er geen MOOC-diploma’s en die zullen er volgens mij ook niet zo snel komen.
Het zal toch enige tijd vragen alvorens de MOOC-innovatie immers aan
legitimiteit zal winnen. Traditionele universiteiten of hogescholen zullen volgens
mij nog niet zo snel afgeschreven worden in België, althans niet wat betreft de
modeltrajecten: de traditionele bachelors en masters.
Echter, wat betreft aanvullende studies, studies uit zuivere interesse of algemeen
wat betreft “levenslang leren”, zie ik zeker een directe toepassing van MOOCs
mogelijk. Het hoeft dus niet noodzakelijk het één of het ander te zijn, ik zie MOOCs
eerder als een mooie aanvulling op het gewone onderwijs. De grotere concurrentie op het vlak van deze MOOC-cursussen onder universiteiten en van private aanbieders, brengt bovendien volgens mij nog extra voordelen met zich mee voor het hoger onderwijs. Een beetje gezonde concurrentie kan geen kwaad
en kan er net voor zorgen dat ietwat "duffe" universiteiten en hogescholen wakker geschud worden.
Zij hebben immers wellicht nog wat te leren van de meer onderhoudende en geanimeerde
MOOC-lessen.
Ik zou het bijzonder boeiend vinden, indien meer universiteiten op een creatieve manier zouden inzetten op MOOC. Een addertje onder het gras is misschien dat de professoren op dit moment steeds sterker worden geëvalueerd op hun onderzoeksoutput. Onderwijs wordt vaak als een noodzakelijk kwaad gezien. Kijk maar naar DIY (do it yourself) vakken (in pedagogische kringen heet dit ook 'student-gericht onderwijs' ;-) of professoren die al sinds jaar en dag dezelfde cursustekst gebruiken. De dag dat professoren output-punten kunnen behalen voor het ontwikkelen van MOOC-vakken, is er hoop.
BeantwoordenVerwijderenHet inzetten van MOOC bij de traditionele opleidingen, echter zonder het weglaten van het traditionele lesgeven, lijkt inderdaad wel interessant. Ik denk dat het zeker een meerwaarde kan zijn voor een opleiding. Ik volg wel de mening van An daar ik denk dat vooral voor het netwerken interessant is. Dat het gratis is, is echter wel mooi meegenomen.
BeantwoordenVerwijderenIk zie het echter ook niet meteen verschijnen als vervanging van de modeltrajecten in het traditionele onderwijs. Voor het bijscholen vind ik het MOOC wel zeer interessant, en daar vind ik het dan wel belangrijk dat het gratis is. Ik denk dat het vooral de drempel verlaagt tot de beslissing voor bij te scholen. Het is gratis, je kiest zelf hoeveel en op welke manier je studeert en er zijn minder verplichtingen aan verbonden. Je kan studeren wanneer en waar je maar wil. Vooral deze flexibiliteit vind ik een voordeel.
Ik vraag me wel af of er door het netwerken op de lange duur geen overload van informatie ter beschikking komt waardoor de student na verloop van tijd het bos door de bomen niet meer ziet.
Het hele idee rond MOOC spreekt mij zeker aan. Vooral in het hoger onderwijs kan de toegevoegde waarde groot zijn. Het geeft studenten die niet altijd naar de les kunnen gaan (zoals onder ons werkstudenten ook vaak het geval is) de kans om toch de volledige les te krijgen. Uit ervaring heb ik al gemerkt dat het niet altijd voldoende is om enkel notities of slides uit een gemiste les te studeren.
BeantwoordenVerwijderenZoals Emilie hierboven al heeft aangegeven, zie ik ook vooral voordelen binnen de mogelijkheden tot bijscholing. Zowel officiële als officieuze bijscholingen kunnen op een efficiënte en minder tijdrovende manier worden uitgevoerd. Daarom vind ik het in de eerste plaats jammer dat er tot op heden nog geen evaluatievorm gelinkt wordt aan MOOC. Ikzelf zie niet meteen een mogelijke oplossing, behalve het typische examen-moment. Vandaar ook een vraag aan alle bloggers: in hoeverre zien jullie dit als mogelijkheid en op welke manier dan?
Als laatste heb ik ook een vraag voor An: Ik ga ervan uit dat livestreaming een mogelijkheid is. Is het dan ook mogelijk om live vragen te stellen, via vb. een chat?
Goede vraag, maar jammergenoeg ben ik ook geen expert. Ik vermoed dat dit zeker een mogelijkheid is, de vraag is enkel in welke mate er live gereageerd zal worden op gestelde vragen. Wanneer het echt gaat om een massacursus (waarbij bijvoorbeeld 1000'en studenten tegelijk de cursus meevolgen via internet), dan kan ik me niet inbeelden dat alle gestelde vragen "live" of dus nog tijdens het verloop van de les beantwoord kunnen of zullen worden. Vragen zullen eerder beantwoord worden door medestudenten, bijvoorbeeld in een forum.
VerwijderenHet is zeker een meerwaarde naar leerkrachten toe ook. Als je lessen voorbereid, en als er vakinhoudelijke vragen zijn; bij wie of waar kan je terecht? Ergens op een gespreid forum waar je je eerst moet registreren en hopen dat je tijdig en specifiek antwoord krijgt op jouw vragen? Kortom, een uitgebreid infopunt rond jouw topic is een goed idee. De enige vraag is, hoe garandeer je de authenticiteit van het antwoord?
BeantwoordenVerwijderen