Samenvatting
Ik heb gekozen voor de
bespreking van een soort van “Checklist for apps” omdat tablets en smartphones een
gegeerd onderwerp zijn zowel op deze blog als in het onderwijs. Er zijn
verschillende apps gecreëerd om bij te dragen tot de educatieve ondersteuning
van onderwijsvakken. Daarom is het belangrijk dat de app die je als leerkracht kiest
handig te gebruiken is en leerlingen helpt in hun leerproces. Een app moet
volgens het artikel bestaan uit volgende kenmerken:
- flexibel,
- stabiel,
- makkelijk in gebruik,
- gebruik maken van zowel tekst als beeld,
- periodieke updates uitoefenen,
- ....
In het artikel wordt C. Badure,
media en technologie specialist aan Nebraska's York Public Schools, aangehaald waarbij hij aangeeft dat je je beter kan
focussen op enkele apps die bruikbaar zijn in je lessen dan zoveel mogelijk
apps te downloaden en ter beschikking te stellen van de leerlingen. Zelf gaat
hij op zoek naar apps en onderwerpt die aan een praktijktest bij enkele
leerlingen om na te gaan of het de leerlingen bevalt. Maar ook wordt er
opgemerkt dat de app moet aantonen waar de moeilijkheden van de leerlingen
liggen zodat je als leerkracht verder kan werken aan die zwakkere punten.
Reflectie
Om de leerlingen nuttig gebruik te laten maken van de
tablet of eventueel een smartphone in de les, kan je als leerkracht beroep doen
op verschillende bestaande apps die zowel educatief als lucratief zijn voor
leerlingen. Het aanbod van apps is groot en sommige onder hen zijn goed
bruikbaar in de klas. Een te groot aanbod van apps in de klas kan leiden tot
verwarring bij leerlingen en leerkrachten. Less is more of overdaad schaadt
zijn enkele woordspelingen die spontaan in me opkomen. De bedoeling van de apps
in de klas is om leerlingen actief met ICT te laten werken, maar naar mijn
mening is het vooral de taak om leerlingen aan te leren hoe ze met ICT kunnen
werken en ze de vaardigheden bijbrengen om later zelf aan de slag te gaan met
verschillende ICT- toepassingen. Het is voornamelijk de bedoeling leerlingen
zelf aan de slag te laten gaan en proefvriendelijk te laten ondervinden hoe ze
met ICT kunnen werken, gebruikmakende van apps. In dat op zicht vind ik dit
artikel wel een goede aanzet om meer onderzoek te doen naar het doel, de mogelijkheden
en ervaring van apps in het onderwijs. In het artikel van J. Schreurs kwam ook
aan bod dat het integreren van ICT in het leerproces van de leerlingen een van
de grootste uitdagingen is voor de scholen in Vlaanderen. Hoewel we vandaag in
een wereld leven waar ICT niet meer is weg te denken, wordt er de vraag gesteld
of de ICT-lessen op scholen en in richtingen nog wel zinvol zijn geacht (zie de
discussie rond het afschaffen van het vak ICT in het katholiek onderwijs). Maar
om dit op te vangen, zouden de ICT-vaardigheden worden aangeleerd in de andere
vakken. Om het wegvallen van het vak ICT te kunnen opvangen door andere vakken,
dient er voldoende gebruik te worden gemaakt van ICT in de overige lessen en
dienen leerkrachten zelf de aangebrachte ICT-vaardigheden en –toepassingen onder
de knie te hebben. Nu tablets de nieuwe hype is voor het onderwijs moeten
leerkrachten inspelen op die trend en gebruik maken van de veelvuldige toepassingen
die er bestaan. Het gebruik maken van een checklist voor het downloaden van
apps is dan zeker een goede start om als leerkracht zelf op zoek te gaan naar
bruikbare apps die op maat zijn van de leerlingen en die de leerstof op een
leerrijke manier ondersteunt. En natuurlijk kan je in de appstore ook altijd
nagaan of een app wordt aanbevolen of niet, maar door best practices van
leerkrachten zullen er wel algemene eisen kunnen worden opgesteld die dicht
aanleunen bij de behoeftes van het hedendaagse onderwijs op maat van elke
leerling.
Positieve punten:
- Als leerkracht ben je niet altijd goed op de hoogte van ICT en de mogelijkheden van het gebruik van ICT in jouw lessen. Niet iedereen kan in alles uitblinken, en dan is een leidraad van tips en tricks voor apps wel een aanrader. Het positieve aan het artikel is dat ze niet beginnen bepaalde apps die je als leerkracht beter zou aanschaffen, te promoten. Ze blijven neutraal en geven enkel aan dat je als leerkracht eerst moet nagaan wat de randvoorwaarden zijn voor de app die je wil en dan nagaan of de gevonden app wel voldoet aan enkele basiseigenschappen.
- Je krijgt onderaan het artikel een link naar reviews over apps voor de Ipad. Door als leerkracht al bewust op zoek te gaan naar apps die passen binnen je vakgebied kan je al wat meer zin geven in de zoektocht naar het gebruik van ICT in de lessen.
- In het artikel wordt er aangegeven dat de apps echt dienen getest worden bij studenten om na te gaan of ze geschikt zijn voor een klassituatie.
- Door het gebruikmaken van tablets en apps kan je ook differentiëren en leerlingen oefeningen op maat aanbieden. Zo wordt er in het artikel aangehaald dat een app ook de moeilijkheden van leerlingen moet kunnen blootleggen zodat leerkrachten kunnen ingrijpen en de leerlingen waar nodig bijsturen met oefeningen die meer op maat zijn.
- Het artikel legt ook de nadruk op fijne maar educatieve apps zodat ICT op een leuke manier wordt geïntegreerd in het lesgebeuren en de leerling verschillende vaardigheden en kennis kan opdoen.
Negatieve punten:
- Een negatieve punt, wat ik zeker een belangrijk punt vind, is dat het artikel heel oppervlakkig blijft. De lijst aan eisen voor een app is een basis, maar is nog niet voldoende bij het zoeken naar een goede app voor je les. Zelf ben ik ook helemaal geen ICT-kenner, waardoor ik zelf ben vastgelopen in mijn zoektocht naar andere artikels omtrent basisvereisten voor het gebruik van apps in het onderwijs.
- De eigenschappen die in het artikel worden opgesomd zijn mijns inziens te beperkt.
- Als leerkracht wordt je niet veel wijzer in het aanbod van apps door dit artikel wat wel spijtig is.
Zelf ben ik ook op zoek gegaan naar enkele sites met educatieve
apps die leerkrachten kunnen raadplegen. Via KlasCement, http://www.klascement.be/apps/bijdragen/pagina/2/http://www.klascement.be/apps/bijdragen/pagina/2/, zijn er al enkele voorstellen gedaan, maar ook op andere sites is er een
enorm aanbod aan mogelijkheden voor educatieve apps.
Enkele pagina’s
waar educatieve apps op terug te vinden zijn:
- http://school-apps.nl/
- http://www.reacheverychild.com/feature/apps.html
- http://www.appsindeklas.be
- http://www.schooltab.be/index.php?page=eduapps&language=nl
Bronnen:
- Tanya Roscorla. (2013). 12 Keys to Finding Quality Education Apps. Retrieved on April 24, 2013, from http://www.educationworld.com/a_tech/keys-to-finding-great-apps.shtmlhttp://www.educationworld.com/a_tech/keys-to-finding-great-apps.shtml.
- J. Schreurs. (2007). ICT use in school: vision and performance measures. Retrieved on April 25, 2013, from https://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstream/1942/8080/1/ICL07.pdfhttps://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstream/1942/8080/1/ICL07.pdf.
- “TSO en BSO beslissen zelf over lessen informatica”. Retrieved on April 25, 2013, from http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1564074
Geen opmerkingen:
Een reactie posten