Wat kan ik leren? Ik heb geen internet
Samenvatting
Op de website van Klasse botste ik op het interessante
artikel ‘Zeven procent gezinnen met kinderen heeft geen internet’. Ze hebben
deze cijfers gehaald uit de ICT-enquête van de Algemene Directie Statistiek en
Economische Informatie van de FOD Justitie. Uit het artikel blijkt ook dat 5%
van de gezinnen uit Belgische huishoudens niet kan voorzien in een computer.
Verder blijkt dat kinderen uit eenoudergezinnen vaker geen computer en/of
internetverbinding hebben thuis. De redenen voor het niet hebben van internet zijn verschillend. Zo kunnen ouders het
weigeren omdat ze het niet willen, niet nodig achten, uit angst voor gebrek aan
of inbreuk op privacy of omdat het een grote hap uit het gezinsbudget is. Tot
slot wordt ook door De Craemer aangehaald dat scholen het gebrek aan een
computer kunnen opvangen door materiaal uit te lenen aan die kinderen die hier
thuis niet over beschikken.
Reflectie
In het artikel krijg je een idee van enkele cijfers
over gezinnen en het bezitten van een computer en internetverbinding, al moet
je voor een volledig beeld het eigenlijke rapport kunnen inkijken. Toch vind ik
dat het artikel zeker belangrijk is voor leerkrachten en leerkrachten in spe.
We worden gebombardeerd met het naleven van eindtermen en het gebruik van ICT.
In de hedendaagse maatschappij kunnen we PC’s en internet niet meer wegdenken.
Ook op school is deze geïnformatiseerde wereld een feit. Denk maar aan de
tablets die meer en meer hun opmars maken op school. Onder meer de artikels op
Knack.be ‘Vlaamse scholen experimenteren volop met tablets’ en ‘Tablets in deklas: 8 goede redenen’ geven duidelijk aan dat er steeds meer aandacht is voor
ICT in de klas. In de ICT-eindtermen gaat de aandacht naar het aanleren van
veilig omgaan met ICT, het bereiken van een positieve houding t.a.v. ICT,
digitale informatie kunnen opzoeken en verwerken, en nog zoveel meer.
De toegang tot het internet is volgens mij wel een
handig middel voor leerlingen om mee te kunnen zijn met hun eigen leefwereld
waar sociale media, games, smartphones, tablets, enz. centraal staat. En hoewel
ik het gebruik van ICT in de klas toejuich, kan dit ook een averechts hebben op
leerlingen die thuis niet de kans hebben om op de computer of internet te gaan.
Deze kinderen dienen op school een inhaalbeweging te maken om toch mee te
kunnen met de technische evolutie. Ze kunnen zich achtergesteld voelen en
kunnen ook moeilijker mee doen met de evolutie van tablets, smartphones, games,
... in de klas. De keuze van ouders en de mogelijkheden van ouders, maar ook de
keuze van de school in het openstellen van ICT-klassen voor zij die het
wensen, geeft de doorslag of die leerlingen die thuis niet op internet kunnen,
wel kunnen bijbenen op school om de nodige informatie te vergaren. Het gebruik
van PC, internet en tablet in de klas kan voor die leerlingen heel onwennig
zijn en ze kunnen zich vatbaar voelen voor spot omdat ze er geen kennis van
hebben. Ook het gebruik van tablets als basis voor het volgen van lessen, kan
voor bepaalde leerlingen en gezinnen problematisch zijn. Het gevaar van deze
nieuwe technologieën is dat klassenverschillen weer meer zichtbaar worden.
De heer De Craemer geeft in het artikel aan dat
scholen het materiaal kunnen uitlenen zodat die leerlingen toch ook gebruik
kunnen maken van bijvoorbeeld een tablet in de uitoefening van
schoolopdrachten. Dit vind ik een leuk idee om het probleem op te vangen en de
leerlingen de kans te geven om te leren werken met tablet of laptop. Maar hier
ligt de druk op de schouders van de scholen om die financiële inspanningen te
doen voor leerlingen die er nood aan hebben.
Naar mijn mening kan je ouders informeren over de ICT
die gebruikt worden op school en kan je als school op informatiedagen
onderzoeken welke ouders voor- of tegenstander zijn van het gebruik van ICT in
de klas. Ook kan je op die informatiedagen uitleggen wat de mogelijkheden zijn
van de school om een bijdrage te leveren in het verzekeren van het leerproces
van elke leerling i.v.m. ICT.
Bronnen
- Klasse leraren. (2013). Zeven procent gezinnen met kinderen heeft geen internet. Retrieved on April 30, 2013, from, http://www.klasse.be/leraren/33324/zeven-procent-gezinnen-met-kinderen-heeft-geen-internetverbinding/
- K. Van der Stadt (2013). Vlaamse scholen experimenteren volop met tablets. Retrieved on April 30, 2013 from, http://datanews.knack.be/ict/nieuws/vlaamse-scholen-experimenteren-volop-met-tablets/article-4000168789909.htm#
- Vlaame overheid. (2013). ICT in het onderwijs. ICT-eindtermen. Retrieved on April 30, 2013, from, http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/eerste-graad/vakoverschrijdend/a-en-b-stroom/ict-a-stroom/eindtermen.htm
- G-O (2013). Tablets in de klas, 8goede redenen. Retrieved on April 30, 2013, from, http://www.g-o.be/Net_eMagazineHome/Pages/eMagazineArtikel.aspx?Id=4637
Geen opmerkingen:
Een reactie posten