woensdag 23 maart 2016

Jongeren moeten meer hun STEM ontwikkelen.

Samenvatting:

Onze samenleving knelt met meer dag dagelijkse problemen die onze toekomst kunnen bepalen  zoals vergrijzing, milieu, jeugdwerkeloosheid enzovoort.  De Vlaamse overheid neemt een nieuwe initiatief door het oprichten van de STEM-academie. Wat is dit juist?
STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths. De overheid is ervan overtuigd dat deze 4 categorieën nog niet voldoende gestimuleerd worden bij jongeren in ons onderwijs. Nochtans zijn het heel belangrijke vakken die kunnen helpen bij het vinden van oplossingen voor onze huidige problemen en die van de toekomst. De STEM-academie is een site waar verschillende organisatoren kunnen samengebracht worden voor het organiseren van buitenschoolse STEM-activiteiten. Dit alles wordt gecoördineerd door de Technopolis in Mechelen. Iedereen kan zijn eigen STEM-activiteit organiseren en vermelden op de STEM-academie site. Zo kunnen nog meer kinderen bereikt worden en kan er onderlinge hulp aangeboden worden tussen verschillende organisatoren. Elke STEM-activiteit wordt onderverdeeld in zijn eigen categorie. Kinderen kunnen via de site opzoeken wat voor STEM-activiteiten er georganiseerd worden in hun buurt. Door kinderen te stimuleren en te doen deelnemen aan deze activiteiten hoopt de overheid meer technologische en exact wetenschappelijke profielen te creëren voor op de arbeidsmarkt.

Dit actieplan is opgestart in 2012 en wilt zijn doelen bereiken tegen 2020. Nu begin dit jaar 2016 hebben de Vlaamse minister van Onderwijs Hilde Crevits en de Vlaamse minister van Werk en Innovatie Phillipe Muyters besloten om 160.000 euro te investeren in de STEM-academie. Door deze subsidie zal de academie 31.000 kinderen kunnen bereiken en in meer als de helft van de gemeente STEM-activiteiten kunnen organiseren.

Kritische visie:

Nu er nieuwe problemen zijn zoals het milieu is er ook nood aan gespecialiseerde profielen die deze problemen kunnen aanpakken met de juiste opleiding. Het is zo dat de knelpunten op onze arbeidsmarkt liggen bij de beroepen waar een specifieke opleiding voor nodig is binnen het STEM domein. Vele jongeren vallen inderdaad uit deze specifieke opleidingen bij het overstappen naar hoger onderwijs. Ik denk dat het stimuleren van STEM-activiteiten een goed initiatief kan zijn. We moeten nu omgaan met problemen die nieuwe zijn voor onze samenleving. Daarom moet de samenleving ook reageren met nieuwe en aangepaste opleidingen. Deze STEM-academie kan ervoor zorgen dat kinderen gestimuleerd worden om deze aangepaste opleidingen te volgend die noodzakelijk kunnen zijn voor onze samenleving. De bakker op de hoek van de straat zal er altijd wel zijn of de garagist die uw auto controleert elk jaar, maar een beroep zoals klimaat-controleur daar moet geïnvesteerd worden.

Technologie is één van de domeinen dat het STEM-actieplan wilt aanpakken. Zo organiseren verschillende mensen ook programmeerclubs. Het ontwikkelen van meer en efficiëntere technologie kan de samenleving helpen.  Technologie is al overal aanwezig binnen een persoon zijn leven. Maar het gebruik van technologie in functie van de samenleving of de wereld kan nog veel verbeteren. Ik vind het een goed initiatief dat het onderwijs zich hier meer gaat op richten. Door de buitenschoolse activiteiten kan het onderwijs zich nog meer bezig houden met de groei van de kinderen.
Door de grote steun van verschillende betrokken organisaties zie ik dit initiatief een goede invloed hebben op ons onderwijs. Digital Wolves is een non-profit organisatie dat workshops organiseert met betrekking tot de digitale wereld op of buiten school. Of CodeFever die kinderen op een leuke manier leert programmeren.

Het feit dat heel veel universiteiten zoals onze eigen VUB betrokken zijn, laat zien dat ook op Hoger Onderwijs er meer aandacht wordt besteed aan Technologie in het onderwijs.

Een eventueel probleem is dat deze activiteiten allemaal vrijblijvend zijn en kinderen eerst gecontacteerd moeten worden. Niet genoeg kinderen zijn op de hoogte van dit STEM-actieplan of de STEM-academie. Via de subsidies zullen nu meer kinderen in contact kunnen gebracht worden met de academie. Het zijn allemaal buitenschoolse activiteiten. Zijn kinderen dan niet bezig met andere zaken dan nog een keer onderwijs waar ze al heel de dag mee bezig zijn. 
Misschien moet dit STEM-actieplan ook meer aangepakt worden binnen het traditioneel onderwijs pakket. Zo zullen alle kinderen gestimuleerd worden. Alleen is hier misschien geen tijd meer voor binnen de normale schooluren. 

Aan het einde van 2020 zouden we een hogere tewerkstelling moeten zien binnen de knelpunten die er nu zijn op de arbeidsmarkt. 

Besluit: 
Dit STEM-actieplan kan zorgen voor betere aanvulling van deze specifieke opleidingen. Waarbij technologie nog sterker aanwezig zal zijn binnen het onderwijs. Aanpassingen zullen er zeker moeten komen, maar alleen moet men wel kritisch kijken naar de verdeling hiervan. Al deze domeinen van STEM kunnen niet aangepakt worden. Kinderen zullen moeten begeleidt worden in de juiste richting die zij uit willen. Technologie wordt al veel gestimuleerd en ook op hoge school waar we een stijging zien van studenten binnen de ICT. Maar stimulering op lager niveau bij kinderen mag nog toenemen. 




Geraadpleegd op 23 maart 2016:

Artikel:

Andere bronnen:


http://www.digitalewolven.weebly.com/wat.html

http://www.codefever.be/aanpak


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen