Twictée vernieuwt het dicteeveld
1. Samenvatting
Om de spellingsregels op een ludieke
manier aan te leren is er een initiatief bedacht dat niet alleen technologie
gebruikt, maar ook inspeelt op sociale media (Twitter) en op de leefwereld van
de leerlingen: de “twictée”. “Twictée” is een samenstelling van de woorden
Twitter en dictee en is een initiatief uit het Franstalig onderwijs. Concreet
zijn dit heel korte dictees van maximum 140 karakters, dezelfde begrenzing als
op Twitter, waarbij er collectief verbeterd wordt. De samenwerking en
collectieve verbetering gebeuren op verschillende niveaus: tussen leerlingen
van de klas en tussen verschillende klassen die ook van een andere school
kunnen zijn.
2. Stappenplan van een twictée
Concreet ze er verschillende stappen:
Het schrijven van de “twictées”
2. Stappenplan van een twictée
Concreet ze er verschillende stappen:
Het schrijven van de “twictées”
De leerkracht stelt
een kort dictee van maximaal 140 karakters op. Leerlingen schrijven individueel
alles op. Leerlingen gaan vervolgens in groep de dictees nagaan en stellen een
collectief antwoord op voor ze die gaan opsturen via Twitter. Tegenwoordig zijn
er ook andere communicatieprogramma’s zoals Google
Drive, Evernote en Onenote
Maken en opsturen van “twoutils”.
Maken en opsturen van “twoutils”.
Daarna moeten de
leerlingen de “twictée” van andere klassen verbeteren. Om dit te doen zullen ze
gebruik moeten maken van “twoutils”, zinnen van maximaal 140 karakters die de
spelling- en grammaticaregels geven om één fout te verbeteren of om de fout niet
te reproduceren.
Verbeteren van de “twictées” dankzij de “twoutils” verzonden door de andere klas
Verbeteren van de “twictées” dankzij de “twoutils” verzonden door de andere klas
De
leerlingen verbeteren de fouten gemaakt in de “twictée” dankzij de “twoutils”
die de andere klassen hebben gemaakt.
Evaluatie en transfer “twictée”
Evaluatie en transfer “twictée”
Dankzij de “twoutils” wordt er een
evaluatie- en opvolgingsfiche gemaakt. Als besluit wordt er een transfer-“twictée”
gemaakt, waarbij dezelfde “twictée” wordt gegeven met dezelfde spellingsregels,
zodat de leerlingen hun evolutie kunnen meten (N.m., 4/12/2015, La twictée révolutionne la dictée, in: Sydologie).
Om uitgebreider te verstaan hoe een
“twictée” werkt, vindt u op de onderstaande link hieronder een franstalig youtube-filmpje van de France 3 in een
Franse lagere school: https://www.youtube.com/watch?v=a5cWYNX5U-c
3. Kritische
reflectie
3.1.Pro’s
3.1.Pro’s
Spelling- en grammaticale regels aanleren aan leerlingen is altijd een zware taak geweest voor taalleerkrachten. Slechts weinig leerlingen zijn gemotiveerd om deze regels aan te leren en te begrijpen. Twictées bieden echter de mogelijkheid aan om de motivatie van de leerlingen te vergroten, zoals aangehaald door Jean-Pierre Sautot in zijn wetenschappelijk artikel over dictées (Sautot, Jean-Pierre, La dictée, un exercice, p.28). Dankzij de Twictées kan je hun de spellings- en grammaticaregels aanleren en inspelen op hun leefwereld en zo hun motivatie vergroten. Daarbij combineert “Twictée” inductief leren (ze moeten zelf de regel vinden en zelf hun fouten vinden), creativiteit (formuleringen regels of formulering antwoorden), interactief leren (binnen en tussen klassen) en leren synthetiseren (kiezen van informatie die ze moeten meegeven om de medeleerlingen te verbeteren). Aangezien er een groot aantal klassen meedoen, kan je ook inspelen op leerstatus. Klassen of zelfs groepen met een lager taalniveau kan je laten werken met klassen of groepen met hetzelfde taalniveau. Ook leren de kinderen niet alleen van hun fouten, maar kunnen ze de juiste regel ook onmiddellijk opnieuw toepassen en overdragen naar een vergelijkbare situatie van de transfer-“twictée”. Daarbij is de evaluatie ook nog aangepast aan hun leerstatus, want het gaat in de eerste plaats om de evolutie die de leerlingen doormaken.
Ook is het voor de leerkracht niet te
moeilijk om het evenwicht te vinden tussen orde, vrijheid en de autonomie van
de leerlingen dankzij het stappenplan. Bijvoorbeeld: vooraleer de leerlingen de
“twoutils” doorsturen kan de leerkracht alles nalezen om zeker te zijn dat er
geen fouten tussen zitten. Aangezien het
ook geen lange dictees zijn, is het voor de leerkracht ook gemakkelijk om de
leerlingen te begeleiden in hun zoektocht naar die “twoutils”.
Aangezien “twictées” ook de mogelijkheid
bieden om een uitwisseling tussen verschillende landen tot stand te brengen,
leren de kinderen ook omgaan met interculturele aspecten van taal.
“Twictées” worden al regelmatig gebruikt
in de lagere school. “Twictées” hebben daarnaast ook nog het voordeel dat
leerlingen sinds jonge leeftijd leren om gaan met computers en sociale media. In
één van de vorige blogberichten werd er aangehaald dat leerlingen veel bezig
zijn met sociale media, maar niet mediawijs zijn. Deze lesmethode zou ervoor
kunnen zorgen dat leerlingen mediawijzer worden, zeker en vast als ze hiermee
omgaan sinds hun lagere school. Leerlingen kunnen hier leren omgaan met:
·
De karakteristieken
van sociale media, oorsprong, terminologie,..
·
De werking en
meer bepaald de wisselwerking met “vrienden”
·
Het
taalgebruik op Twitter. Zowel typische taal voor sociale media, maar ook het
besef dat je ook correct taalgebruik kan hanteren op sociale media.
·
Bewustwording van
hun aanwezigheid op het internet en hun zichtbaarheid.
Het gebruik van Twitter tijdens een twictée sessie betekent dat ze sporen
achterlaten op het internet. Die informatie kan iedereen lezen en zal er op
blijven. Bewustzijn van zulke handelingen is heel belangrijk en behoort tot de
mediawijsheid. Als men zich goed bewust
is van zijn handelingen op het internet kunnen zulke aspecten een positieve
impact hebben (vb. Het forum tijdens onderwijstechnologie) hebben en negatieve
aspecten (vb. dronken foto’s op facebook) hopelijk beperken.
Deze aspecten hebben volgens verschillende
getuigenissen van leerkrachten een duidelijk positief effect op het leerproces
van de leerlingen. Hun niveau verbetert
snel, ze letten ook veel meer op hoe en wat ze schrijven en onthouden beter de
grammaticale regels (n.m., 01/04/2015,
Enseignement : la « twictée » au secours de l’orthographe,
in : Le Vif ; Relouzat, Vanessa, 11/03/2015,
La « twictée » pour apprendre l’orthographe, in : La république;
Menkoué, Philippe, 22 september 2015, Les
Twictées: nouvelles formes de dictées à l’ère du numérique et des réseaux
sociaux)
2. 3.2.Contra’s
Ondanks het innovatieve en de sterke positieve
pedagogische en didactische voordelen, zijn er ook enkel contra’s aan
verbonden. Om het werkelijk interactief te maken, zouden de tweets
geprojecteerd moeten worden op een interactief lesbord of tablets wat een financiële
investering vereist die niet voor elke school haalbaar is. Interactieve
lesborden zijn echter geen must als er individuele computers beschikbaar zijn waarop
getweet kan worden. Er bestaan bepaalde initiatieven, zoals in de les Onderwijstechnologie
aangehaald werd, die ervoor zorgen dat je heel goedkoop bepaalde computers kan
hebben vb. One laptop per child
Een andere contra is dat het steeds in
samenwerking moet zijn met andere scholen. Dit maakt de interactie en het
gebruik van dergelijke initiatieven niet altijd gemakkelijk. Moeten ze allemaal
dan samen online zijn of gebeurt het verbeteren dan fragmentarisch, verspreid
over één of verschillende weken? In het eerste geval moet je je planning als
leerkracht afstemmen op die van verschillende collega’s. Wat alles behalve een
gewonnen strijd is. In het tweede geval is ook het leerproces verspreid en
fragmentarisch en vermindert de leerwinst.
4. Besluit
Twictées is volgens mij een heel goede
methode om in eerste instantie spelling en grammaticale regels aan te leren,
maar ook om leerlingen vaardigheden aan te leren die ze de rest van hun leven
nodig zullen hebben: collectief leren, interactief leren, zelfstandig werken en
ICT-competenties. Daarboven op creëert het een bewustzijn over hoe om te gaan
met deze ICT-competenties en met sociale media.
Volgens mij kunnen de voordelen van het
initiatief doorgetrokken worden tot
andere vakken zoals aardrijkskunde, waarbij hetzelfde principe blijft gelden.
Leerlingen moet op een vraag/stelling antwoorden of moet de oplossing op een
oefening vinden. Die moeten ze dan opsturen en dan moeten de andere klassen een
verbetering of verbetersleutel doorsturen waarmee de leerlingen het juiste
antwoord leren.
Om dit initiatief te verwezenlijken blijft
een bepaalde investering in ICT onvermijdelijk, een noodzakelijke inzet van
middelen die niet iedere school en instelling kan of wil maken.
5. Bronnen
5. Bronnen
a)
Wetenschappelijke
literatuur
· Sautot, Jean-Pierre, 2015, La
dictée, un exercice?, in: La lettre de L’AIRDF, Association
internationale de recherche en didactique du français, n°25, pp.25-33,
https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01187095/document
b)
Artikels
·
N.m., 01/04/2105, Enseignement :
la « twictée » au secours de l’orthographe, in : Le Vif,
laatst geraadpleed op 30/03/2016 internet :
http://www.levif.be/actualite/belgique/enseignement-la-twictee-au-secours-de-l-orthographe/article-normal-374585.html
·
Relouzat, Vanessa, 11/03/2015, La « twictée » pour apprendre l’orthographe,
in : La république, laatst geraadpleegd op 30/03/2016, internet: http://www.larepublique77.fr/2015/03/11/la-twictee-pour-apprendre-l-orthographe/
·
Menkoué, Philippe, 22/09/2015, Les
Twictées: nouvelles formes de dictées à l’ère du numérique et des réseaux
sociaux, laatst geraadpleed op 30/03/2016, internet: http://cursus.edu/article/26058/les-twictees-nouvelles-formes-dictees-ere/#.VvraydI71M4
· Soyez Fabien, 27/03/2015, Twictée:
l’enseignement de l’orthographe décuplé par Twitter, laatst geraadpleegd op
30/03/2016, internet: http://www.vousnousils.fr/2015/03/27/twictee-lenseignement-de-lorthographe-combine-a-la-puissance-dun-reseau-social-565936
· N.m., 4/12/2015, La twictée révolutionne la dictée, in: Sydologie, laatst geraadpleegd op 30/03/2016,internet: http://sydologie.com/2015/12/la-twictee-revolutionne-la-dictee/
· N.m., 4/12/2015, La twictée révolutionne la dictée, in: Sydologie, laatst geraadpleegd op 30/03/2016,internet: http://sydologie.com/2015/12/la-twictee-revolutionne-la-dictee/
c)
Website
Twictée
·
Twictée, internet: http://www.twictee.org/
d)
Youtube-filmpje
·
France 3, Au Mée sur Seine, on
pratique la twictée, 8 april 2015, laatst geraadpleegd op 30/03/2016, internet :
https://www.youtube.com/watch?v=a5cWYNX5U-c
De problemen omtrent het toepassen van twictée in andere vakgebieden kloppen, maar zijn voor mij geen beperkingen. Integendeel, in het hoger onderwijs streven ze naar internationalisering en naar een gelijk gebruik van taal, termen en vakjargon. Als deze vaardigheden al aangeleerd worden in het secundair niveau, bereiden we onze leerlingen nog meer op het hoger onderwijs.
BeantwoordenVerwijderen