Samenvatting
Het OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) heeft onlangs
in 31 verschillende landen een onderzoek gevoerd naar de effecten van
technologie op de schoolresultaten van 15-jarigen. Uit het onderzoek blijkt dat, hoewel verschillende
scholen heel erg in ICT-materiaal investeren, er echter geen sprake is van
betere resultaten bij de leerlingen die vaak ICT gebruiken. Een
beperkte toegang tot technologische hulpmiddelen betekent dan weer niet dat de
leerlingen lagere scores behalen of een achterstand opbouwen. De conclusie die
met het onderzoek bereikt werd, was dat men geen afstand moet nemen van
technologie in de klas, maar dat men deze op een betere manier in de klas moet
implementeren.
Over dit onderzoek werd uitvoerig gediscussieerd, onder andere Renate Zwijsen schreef hier ook een blogbericht over. Een nieuwe invalshoek komt van Arne Vandendriessche, directeur van Signpost (een bedrijf dat zich bezighoudt met het onderhoud van ICT op school). Als reactie op
het onderzoek schreef hij dat het vooral de
leerkracht is, die ervoor zorgt of een computer in de klas een meerwaarde is of
niet. Is er sprake van een goede
planning en begeleiding, dan maken leerkrachten echt het verschil en kan
technologie een fantastisch hulpmiddel zijn. Worden leerkrachten niet voldoende
ondersteund, dan kan deze technologie eerder ontmoedigend zijn.
Reflectie
Volgens
OESO-directeur Andreas Schleicher heeft technologie ons valse hoop gegeven. Er
is geen verbetering van de schoolresultaten en de leesvaardigheid gaat zelfs
achteruit (Van Belle, 2015). OESO oppert dat scholen beter zouden investeren in
het bijschaven van rekenen en begrijpend lezen dan in computers. Dit zou ook de
ongelijkheid tussen de leerlingen verminderen. Toch zijn de onderzoekers niet
tegen technologie in de klas, integendeel. Ze zijn van mening dat technologie
het onderwijs kan verbeteren, OESO wil alleen dat men deze middelen op een
efficiëntere manier toepast (Van Belle, 2015). Pedagoog Bert Smits deelt deze
mening en stelt zelfs een digitaal leerplatform voor, Bingel, dat leerlingen
kan helpen met verschillende opdrachten en ook zorgt voor meer differentiatie
in de klas (Van Belle, 2015).
Pedagoog Pedro
De Bruyckere zegt dat vooral de manier waarop men met technologie omgaat een
rol van betekenis speelt (Van Belle, 2015). Arne Vandendriessche,
directeur van Signpost, heeft een overeenkomstige mening. Volgens hem waren extra
investeringen in technologie broodnodig door een achterstand op andere landen.
Hij vermeldt echter ook dat men er met het aankopen van pc’s alleen niet komt.
Er moet een goede planning bestaan en de leerkrachten moeten voldoende begeleid
worden om technologie in de klas aantrekkelijk te maken. Gebeurt dit niet, dan krijgt
men het omgekeerde effect (Vandendriessche, 2015).
Ik sluit mij
aan bij het feit dat technologie in de klas zeker een meerwaarde vormt, men kan
de lessen visualiseren en creatiever maken aan de hand van onder andere PowerPoint,
Smartboards enzovoort. Deze technologie moet wel op een correcte manier
toegepast worden. Er is nood aan instructie, het is belangrijk dat leerkrachten
en leerlingen weten hoe ze ICT moeten gebruiken. Natuurlijk kan men ook de
verschillende vaardigheden (lezen, schrijven, rekenen, enzovoort) niet uit het
oog verliezen. Zonder deze vaardigheden kan men in het onderwijs niet optimaal
functioneren. In het OESO-onderzoek geeft
men volgende oplossing: digitale leerplatformen waarop leerlingen verschillende
oefeningen kunnen maken (Van Belle, 2015), met andere woorden “the best of both
worlds”.
Besluit
ICT-materiaal
in het onderwijs, men kan er niet onderuit. Het hoort nu eenmaal bij deze tijd
en kan, zoals pedagogen Andreas Schleicher en Bert Smits reeds in
het OESO-onderzoek aanhaalden, een hulpmiddel zijn voor de leerlingen. Dit wel op
voorwaarde dat men de technologie doelmatiger gaat toepassen. Heel wat mensen
zijn vertrouwd met de werking van allerlei technologische snufjes, maar niet iedereen
is er even snel mee weg. Daarom ben ik het eens met Arne Vandendriessche dat
leerkrachten voldoende begeleid moeten worden. Het is uiteindelijk aan de
leerkracht om de leerlingen kennis bij te brengen. Is dit niet het geval, dan
kan ICT in de klas heel wat chaos veroorzaken en komt men er nergens mee. Ik kan mij ook vinden in de mening van Renate Zwijsen. Het is niet de bedoeling dat ICT de lessen gaat domineren, maar het kan wel een verlengstuk zijn. Men moet een duidelijke grens kunnen stellen waar de leerkrachten en leerlingen zich aan houden.
Referenties
Van Belle,
B., ‘Meer
technologie leidt niet tot betere kennis’. 15 september 2015. De Standaard.
Laatst geraadpleegd op 30 maart 2016. <http://www.standaard.be/cnt/dmf20150915_01867984?shareId=5047a7ddb9caf127ca6855abd543fc87565909cad359f90de15a716e5b953a31fcb8145ad3cf5ea561169f7b6c71fd805c9a359185d9c0e706e1dc2c25008eca>.
Vandendriessche, A., ‘De ICT-sleutel ligt bij de leerkracht’. 17 september 2015. De Standaard. Laatst geraadpleegd op 30 maart 2016. <http://www.standaard.be/cnt/dmf20150916_01870409?shareId=5e4d9ea2168c40b63249faf41184426c0bb28dd6d70d93297efdb3a12ad4048ed0e36284e631859640acf5a2bc6211a8523b0810cfc981a4ed2b1a193c95f8c5>.
Hallo,
BeantwoordenVerwijderenJe bent vast, verboden bank en je hoeft niet het voordeel van de banken of kun je beter een project en moet de financiering, slecht krediet of geld nodig om rekeningen te betalen, geld om te investeren voor het bedrijfsleven.
Dus als je contant geld lening nodig hebt aarzel dan niet om contact met mij op via E-mail: groupefinancemondial@gmail.com
om meer over mijn zeer gunstige voorwaarden te leren.
niet ernstig refrein persoon
dank u
Hallo Liesa
BeantwoordenVerwijderenZeer interessant artikel!
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat er eerst wordt verder gekeken dan op de schoolbanken zelf; namelijk naar de basis, en dat er vooral wordt ingezet op hoe leerkrachten ICT als een meerwaarde kunnen gebruiken voor hun lessen, hoe ze hun lessen creatiever kunnen maken door ICT, hoe ze ICT kunnen integreren zonder dat ze het gevoel hebben dat ze IT'er moeten zijn om dergelijke zaken te kunnen doen, hoe ze leerlingen de nodige bagage kunnen aanreiken zodat zij zelf aan de slag kunnen gaan met de mogelijkheden die hen worden aangereikt. Of zelfs zaken die leerlingen zelf gaan ontdekken en kunnen evalueren. Ik geloof niet zozeer dat ICT geen vooruitgang kan opleveren in het onderwijs, omdat ik ervan overtuigd ben dat het onderwijs als instelling zelf nog niet helemaal heeft uigedokterd hoe je ICT het efficiënst kan inzetten in de lessen (én vakoverschrijdend) en hoe zij daarin hun lerarenteam het best in kunnen steunen.
ICT is niet meer zo 'nieuw-nieuw', maar het is wel een recente ontwikkeling die zo snel is opgekomen, dat er in mijn ogen gewoon te weinig tijd voor werd genomen om degelijk bij stil te staan en hoe daar het best mee kon worden omgegaan.
De taak is nu vooral om dit nu wél gaan uit te vissen en hopelijk efficiënt te kunnen implementeren, zodat er in een volgend onderzoek wél kan blijken dat door ICT-integratie er wel een voortuigang kan opgemerkt worden in het onderwijs.
Groetjes
Alissa