Uit onderzoeken blijkt leerlingen meer en sneller leren aan de hand van
tablets i.t.t. onderwijs te volgen met werkboeken. In het onderwijs wordt er in
vergelijking met vroeger meer gebruik gemakt van digitale middelen. Kinderen
leven met hun tijd en kunnen er vaak beter mee werken dan oudere mensen. Er
zijn nog weinig scholen die volledig lesgeven met digitale middelen, momenteel
zit er nog een verhouding van beide leermateriaal. Er wordt onderzocht welke
digitale middelen en frequentie het meeste prestatie bevorderend zijn voor de
leerlingen.
Tablets kunnen misschien iets aanbrengen binnen bepaalde lessen, maar ze
zouden zeker en vast werkboeken niet mogen vervangen. Zoals aangehaald in het
artikel kunnen tablets een meerwaarde aanbrengen bij het evalueren van de
kinderen in het begin van het schooljaar, zodat de leerkracht een preciezer
overzicht heeft van het niveau van zijn groep. Leerlingen zouden met een tablet
een test afleggen, bij het juist antwoorden van een bepaalde vraag krijgt de
leerling een moeilijker vraag. Als de leerling een fout antwoord geeft, wordt
er een iets gemakkelijker vraag gesteld. Zo krijgt de leerkracht op een korte
tijd een groot overzicht over alle resultaten van zijn klas. Hiermee kan de
leerkracht bijvoorbeeld zijn leerlingen één lesuur per week in groepen indelen
waar de kinderen van hetzelfde niveau samen oefeningen kunnen oplossen, hiermee
kan de leerkracht gemakkelijk de leerlingen per groep bijsturen. Je moet de
leerlingen hierdoor ook niet te veel in categorieën plaatsen omdat leerlingen
ook van elkaar kunnen bijleren. Het onderzoek dat binnen dit artikel besproken
wordt werd afgelegd binnen basisscholen. In een ander artikel heb ik ooit
gelezen dat leerlingen op tablets leerden schrijven, ze gebruiken dus de
tablets al bij kleuters. Kinderen zouden voor het gebruik van tablets toch nog
met pen en papier leren schrijven.
Of men een tablet binnen de lessen LO zou gebruiken, moet ook afhangen
van de leeftijd van de leerlingen. Bij het kleuteronderwijs en de basisscholen
zouden de tablets niet al te veel aan bod moeten komen, leerlingen moeten
zoveel mogelijk actief zijn gedurende hun dag. In het middelbaar kunnen de
meeste leerlingen er al mee werken waardoor ze minder tijd zullen verliezen bij
het gebruiken van deze toestellen.
Persoonlijk vind ik dat ik als toekomstige LO-leerkracht niet snel zal
gebruik maken van technologie binnen mijn lessen. De sportlessen zijn de
enigste praktijklessen waar de leerlingen niet stil achter een bank of nog
minder achter een computer moeten blijven zitten. Video -analyses gebruiken om
een bepaalde techniek te tonen binnen een sportclub als trainer kan wel helpen
en prestaties verbeteren.
Een les op school duurt 50 minuten, de tijd dat de leerlingen naar een
ander klaslokaal gaan of tot de turnzaal wandelen zijn ze al 5 minuten kwijt.
Na het omkleden en het effectief starten van jouw les blijft er nog maar 30min
waar de leerlingen actief kunnen zijn. De leerlingen zou je dan liefst
onmiddellijk in beweging zetten. Als ze hierna nog tijd moeten doorbrengen om
met die tablets te leren werken zullen ze heel weinig actief zijn gedurende de
LO les.
Kemps, J. (2015) De inzet van iPads in het
basisonderwijs : een onderzoek naar de verwachtingen van
basisschoolleerkrachten bij de inzet van iPads in de lespraktijk.
ARCC. (2013). Does educational technology improve student learning
outcomes.
Hey Céline,
BeantwoordenVerwijderenInteressant blogartikel om te lezen. Ik deel dan ook voor een groot deel jouw mening.
In de lessen LO vind ik dat het gebruik van tablets handig kan zijn, in die zin dat het nuttig kan zijn voor de leerlingen om af en toe gebruik te maken van video-analyse. Op deze manier kunnen filmpjes getoond worden met de correcte uitvoering van de beweging, maar kan de leerkracht de leerlingen zelf ook eens filmen om samen te kijken waar er verbetering (foutenanalyse) mogelijk is. Ik deel je mening dat dit zeker niet in elke les noodzakelijk is, aangezien het in de eerste plaats de bedoeling is om de leerlingen zoveel mogelijk actief te laten bewegen. Tijdens evaluatiemomenten kan dit echter wel handig zijn voor de leerkracht om de leerlingen te filmen en deze later te kunnen herbekijken. Het is namelijk niet altijd gemakkelijk om zo snel punten te geven. Het is handig om de beelden achteraf nogmaals te kunnen bekijken. Ik ben het volledig mee eens dat dit niet dient gebruikt te worden bij lagereschoolkinderen, aangezien deze vooral bezig zijn met spelletjes en niet met de juiste techniek.
Interessant is het feit dat de tablets soms gebruikt worden om het beginniveau van de leerling te bepalen. Dit vind ik heel nuttig. Op deze manier krijgt de leerkracht een beter overzicht van de diversiteit in de klas en hier de lessen dan ook op af te stellen. Op deze manier weet hij beter hoe hij zal moeten differentiëren.
Het gebruik van tablets in de klas kan bevorderend zijn voor de leerlingen om te leren omgaan met technologie. Toch zijn tablets zeer individueel. Ik ben eerder een voorstander van een digitaal schoolbord, aangezien dit meer groepsbevorderend is. Het gebruik van technologie in de les kan bevorderend zijn voor de motivatie, het engagement en de leerprestatie van de leerlingen. Alles wordt veel visueler en kan interactiever gebracht worden. Maar het brengt toch enkele nadelige gevolgen voor de gezondheid met zich mee. Zo klagen sommige studenten bv. van oogproblemen door te veel naar schermen te moeten kijken. Naar mijn mening moet er dus een goed evenwicht zijn omtrent het gebruik van technologie in de les. Zo kan er bv. 20-30min max. les gegeven worden met tablets of digitale schoolborden en de rest van de tijd worden ingevuld via andere mogelijkheden, bv. andere werkvormen, schoolboeken,...
Beste,
BeantwoordenVerwijderenJou mening op dit onderwerp is zeer interessant en ook zeker te begrijpen. De tijd dat leerlingen actief zijn is namelijk al veel te kort. Bij bepaalde lessen kan het in mijn ogen wel nuttig zijn voor bijvoorbeeld het verhogen van de motivatie. Veel leerlingen zijn al zoveel met technologie bezig, dat hierbij niet al te veel tijd verloren zou gaan. Wanneer er bijvoorbeeld één of twee keer in de maand met dergelijke toestellen gewerkt wordt, zullen de leerlingen de eerste lessen misschien veel bezig zijn met de werking van de toestellen. Wanneer dit echter een gewoonte is, zal hier veel minder tijd mee verloren gaan.
Anderzijds kan een bestand op de tablet misschien gebruikt worden in de plaats van kijkwijzers, waarbij de leerlingen zelf hun niveau kunnen aanduiden en kan kiezen uit verschillende oefeningen. Dan is er een mogelijkheid tot meer differentiatie binnen de les. Ook heeft de leerling meer vrijheid en kan dit een positief effect hebben op de creativiteit van de leerling, wat deze doet met de verschillende oefeningsmogelijkheden.
Ik versta dus het feit van tijdstekort zeker en vast, maar ik denk als er genoeg over nagedacht wordt welke soort technologie hoe en wanneer een meerwaarde kan geven in de les lichamelijke opvoeding, dit in de toekomst wel een goed lesgeefmiddel kan worden.
Hey meisjes,
BeantwoordenVerwijderenIk denk inderdaad dat technologie veel voordelen in bepaalde lessen met zich mee kan brengen. Zoals wat jij zei Jinne van een digitaal schoolbord, ben ik helemaal akkoord.
De manier waarop en de tijd die hieraan bestedigd wordt is natuurlijk belangrijk.
allesinds bedankt voor jullie nieuwe invalshoeken op dit thema:)