donderdag 31 maart 2016


3 opmerkingen:

  1. Het principe van Smartschool is volgens mij een zeer goed idee: een online platform waar leerkracht en leerling met elkaar kunnen communiceren en de leerstof publiceren.

    Het probleem, zoals aangehaald in het artikel, is dat het uit de hand is gelopen. In mijn eigen stage heb ik in de lerarenkamer leerkrachten ervan misbruik horen maken: "Oeps ik ben vergeten tegen de leerlingen te zeggen dat ze toets hebben en de toets is overmorgen. Ik plaats het gewoon nu nog op smartschool dan kunnen ze er niets op zeggen". Hetzelfde geld voor leerlingen: "Oooh heb ik het niet gepost? Sorry dan is er een technisch fout opgelopen".
    Resultaat: leerlingen moeten plots werken en kunnen niet grondig plannen. Ook is er tussen leerkracht en leerlingen geen dialoog mogelijk om een eventueel deadline te verplaatsen.
    Ook zijn de leerkrachten nog meer verloren als vroeger. Een technische fout is op geen enkel moment de fout van de leerling. Wat doe je dan? Met een papieren versie vermijd je tenminste zulke problemen.

    Ook de elektronische agenda op smartschool heeft zijn voordelen: minder draaglast voor de leerlingen en overzichtelijker. Het heeft echter ook zijn nadelen: het schrijven in de agenda was het ideale middel om de aandacht van de leerlingen te hebben. Het was een signaal dat de begin ging beginnen. Aangezien de leerlingen daarbij, in theorie, het thema in hun agenda schreven, waren ze sinds het begin met het thema van de les.

    Met andere woorden: volgens mij heeft smartschool grote voordelen, maar moet het gebruik beter afgebakend worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Melissa

    Interessant artikel dat je hier post! De laatste jaren is er inderdaad geen ontkomen meer aan, aan die sociale media. Zelfs in de blog van Celine de Bruyn (een vijfjarige op Facebook: Da’s Sool!) kunnen we vaststellen dat 5-jarigen (!!!) ook kunnen meegenieten van het online sociaal zijn.
    Toch ben ik van mening dat er veel betere manieren bestaan om contact te houden tussen leerlingen en leerkrachten onderling. Zo is smartschool een welgekende tool waar leerkrachten contact houden met leerlingen, waar allerlei educatief materiaal wordt op gepost en dergelijke. Het is speciaal ontworpen voor zo’n educatieve doeleinden! Ik zie facebook hier zeker niet als een deftige plaatsvervanger.

    Bovendien moet er enige afstand bewaard worden tussen leerkracht en leerling. Als leerkracht is het logisch dat je enige privacy wil behouden, bepaalde zaken dat je liever niet wil dat ze geweten zijn door je leerlingen. Maar als ze bevriend worden op facebook of andere media, is hier helemaal geen sprake meer van… En zoals je zelf al aanhaalt: de verleiding is groot als je op facebook zit om gauw wat andere dingen te doen in plaats van je schoolwerk. Wanneer men op smartschool of dergelijke zit, is deze stap veel kleiner vermoed ik.
    Dus qua effectiviteit en efficiëntie vind ik het niet optimaal om facebook of dergelijke te gaan gebruiken om schoolzaken te regelen.

    Groetjes
    Tomas

    BeantwoordenVerwijderen