donderdag 31 maart 2016

Online leeromgeving Blackboard

Tijdens mijn zoektocht naar een technologische trend in het onderwijs stootte ik op een bijscholing in Nederland over Blackboard. Zelf had ik er nog niets over gehoord en dus ging ik op zoek naar wat meer informatie. Zo vond ik enkele wetenschappelijke artikels over de integratie van Blackboard in het onderwijs. Nadien heb ik hun website gevonden waar ik meer informatie vond over hun doelstellingen.


Samenvatting
Blackboard is een online ‘learning management’ systeem die gecreëerd is om face-to-face lessen aan te vullen (Masino, 2015). Of anders gezegd is Blackboard een gesloten elektronische leeromgeving. Het doel van Blackboard is om studenten te helpen met leren op hun manier. Leerkrachten kunnen volledige cursussen online plaatsen zodat de leerlingen thuis aan hun taken kunnen werken. Het werkt dus als een soort van online huiswerkplatvorm. Daarnaast biedt Blackboard ook de mogelijkheid om met elkaar te chatten. Zo kunnen leerlingen de leerkracht vragen stellen over een bepaalde opdracht of kunnen ze elkaar helpen met hun opdrachten zonder hiervoor te moeten bellen of chatten op facebook, messenger en dergelijke. Blackboard biedt verschillende tools aan zoals PowerPoint, Captivate, video, audio, animatie en andere, die gemaakt zijn buiten Blackboard, maar die ze wel hebben toegevoegd om het leren van de studenten te verbeteren (Masino, 2015).

Blackboard biedt de gebruikers de mogelijkheid om extra ideeën en kritieken over de elektronische leeromgeving te melden zodat ze als bedrijf steeds up to date blijven met de evolutie en noden van de gebruikers.


Verschil met smartschool?
Eens ik deze informatie verwerkt had viel het me op dat Blackboard bijna identiek is aan Smartschool. Hoe komt het dan eigenlijk dat het bij ons minder bekend is? Wel dit is zeer eenvoudig te verklaren. Blackboard is eerder bekend in de Angelsaksische landen terwijl Smartschool geïntegreerd is in het Vlaams onderwijs. 70% van de secundaire scholen zouden Smartschool, de gesloten elektronische leeromgeving gebruiken aangezien het bijna op maat gemaakt is voor het Vlaams onderwijs. Terwijl Smartschool zich enkel focust op het onderwijs, breidde Blackboard zijn markt uit tot bedrijfssoftware, applicaties en services. Op zich is er dus weinig tot geen verschil tussen beide gesloten elektrische leeromgevingen.


Afstandsonderwijs
Uit onderzoek blijkt dat Blackboard een effectieve leeromgeving is voor het op  afstand leren. De leerkrachten kunnen er volledige cursussen en opdrachten op plaatsen. De leerlingen kunnen onderling en met de leerkracht chatten over de cursussen en opdrachten. Wel is het belangrijk dat de leerkrachten de leeromgeving onder de knie hebben zodat hij of zij in staat is om duidelijke instructies te geven aan de leerling in kwestie (John Ronghua Ouyang, 2014).


Eigen mening
Aangezien we in een wereld leven waar technologie belangrijk, is het nodig om je als leerkracht steeds bij te scholen en te weten wat er zoal op de markt is. In het Vlaams onderwijs is Smartschool de meest voorkomende gesloten elektronische leeromgeving, maar ik vind het ook belangrijk te weten dat er andere leeromgevingen bestaan. Het is mogelijk dat wij als leerkracht met een andere leeromgeving moeten werken afhankelijk van de school waarin we zullen lesgeven. Ik ga me niet uitspreken welke van de twee de beste is, dit moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij of zij het  handigste vindt.


Bibliografie
John Ronghua Ouyang, N. S., 2014. Theories and research in educational technology ad distance learning instruction through Blackboard. Universal journal of educational research, pp. 161-172.

Masino, M., 2015. Integration of blackboard in the online environment. Journal of instructional pedagogies.

http://educatie.ugent.be/elogebruik/index.php/elektronische-leeromgevingen


http://nl.blackboard.com/sites/international/globalmaster/

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf heb ik veel met Blackboard gewerkt (op de Universiteit van Utrecht, Amsterdam en Leiden de werkomgeving). Qua leeromgeving lijkt dit sterk op Pointcarré. Dit is dan ook een leeromgeving die ik meteen verbindt aan het hoger onderwijs. Hoewel het vast en zeker ook toepasbaar is in het secundair, wordt dit naar mijn idee minder gedaan. Ik zou dan ook niet zo de equivalent van Smartschool kunnen benoemen. Er lijkt geen Elektronische Leeromgeving te zijn die de Nederlandse scholen in die zin veroverd heeft. Ook als het gaat om leerlingvolgsystemen (die geïntegreerd is in Smartschool) vind je in Nederland onder andere VOCUS, Magister 4.0, Superschool, Studielogboek V4, SSystem 2.0 en Schoolfit. Ook wordt Blackboard niet op alle universiteiten gebruikt, bijvoorbeeld op de Universiteit Groningen hebben ze hun eigen systeem 'Nestor' (http://www.rug.nl/society-business/centre-for-information-technology/education/support/onderwijsapplicaties/nestor/my-nestor). Bovendien heb ik gedurende mijn studie vaak kritiek gehoord vanuit verschillende hoeken op Blackboard. Op de Universiteit van Amsterdam werden officiele berichten en discussies uiteindelijk niet op Blackboard gedeeld maar op Facebook, wat iedereen veel gemakkelijker vond. De hoeveelheid aan mogelijkheden is enorm, en ik denk dat het belangrijk is om duidelijke te zijn welke communicatiekanalen er worden toegepast op een school/in een les.

    BeantwoordenVerwijderen