Tijdens mijn zoektocht naar een
technologische trend in het onderwijs stootte ik op een bijscholing in
Nederland over Blackboard. Zelf had ik er nog niets over gehoord en dus ging ik
op zoek naar wat meer informatie. Zo vond ik enkele wetenschappelijke artikels
over de integratie van Blackboard in het onderwijs. Nadien heb ik hun website
gevonden waar ik meer informatie vond over hun doelstellingen.
Samenvatting
Blackboard is een online ‘learning
management’ systeem die gecreëerd is om face-to-face lessen aan te vullen (Masino, 2015) . Of anders gezegd is
Blackboard een gesloten elektronische leeromgeving. Het doel van Blackboard is om
studenten te helpen met leren op hun manier. Leerkrachten kunnen volledige
cursussen online plaatsen zodat de leerlingen thuis aan hun taken kunnen
werken. Het werkt dus als een soort van online huiswerkplatvorm. Daarnaast
biedt Blackboard ook de mogelijkheid om met elkaar te chatten. Zo kunnen
leerlingen de leerkracht vragen stellen over een bepaalde opdracht of kunnen ze
elkaar helpen met hun opdrachten zonder hiervoor te moeten bellen of chatten op
facebook, messenger en dergelijke. Blackboard biedt verschillende tools aan
zoals PowerPoint, Captivate, video, audio, animatie en andere, die gemaakt zijn
buiten Blackboard, maar die ze wel hebben toegevoegd om het leren van de
studenten te verbeteren (Masino, 2015) .
Blackboard biedt de gebruikers de
mogelijkheid om extra ideeën en kritieken over de elektronische leeromgeving te
melden zodat ze als bedrijf steeds up to date blijven met de evolutie en noden
van de gebruikers.
Verschil met smartschool?
Eens ik deze informatie verwerkt
had viel het me op dat Blackboard bijna identiek is aan Smartschool. Hoe komt
het dan eigenlijk dat het bij ons minder bekend is? Wel dit is zeer eenvoudig
te verklaren. Blackboard is eerder bekend in de Angelsaksische landen terwijl
Smartschool geïntegreerd is in het Vlaams onderwijs. 70% van de secundaire
scholen zouden Smartschool, de gesloten elektronische leeromgeving gebruiken
aangezien het bijna op maat gemaakt is voor het Vlaams onderwijs. Terwijl
Smartschool zich enkel focust op het onderwijs, breidde Blackboard zijn markt
uit tot bedrijfssoftware, applicaties en services. Op zich is er dus weinig tot
geen verschil tussen beide gesloten elektrische leeromgevingen.
Afstandsonderwijs
Uit onderzoek blijkt dat Blackboard een effectieve leeromgeving is voor
het op afstand leren. De leerkrachten
kunnen er volledige cursussen en opdrachten op plaatsen. De leerlingen kunnen onderling
en met de leerkracht chatten over de cursussen en opdrachten. Wel is het
belangrijk dat de leerkrachten de leeromgeving onder de knie hebben zodat hij
of zij in staat is om duidelijke instructies te geven aan de leerling in
kwestie (John Ronghua Ouyang, 2014) .
Eigen mening
Aangezien we in een
wereld leven waar technologie belangrijk, is het nodig om je als leerkracht
steeds bij te scholen en te weten wat er zoal op de markt is. In het Vlaams
onderwijs is Smartschool de meest voorkomende gesloten elektronische
leeromgeving, maar ik vind het ook belangrijk te weten dat er andere
leeromgevingen bestaan. Het is mogelijk dat wij als leerkracht met een andere
leeromgeving moeten werken afhankelijk van de school waarin we zullen lesgeven.
Ik ga me niet uitspreken welke van de twee de beste is, dit moet iedereen voor
zichzelf uitmaken wat hij of zij het
handigste vindt.
Bibliografie
John Ronghua Ouyang, N.
S., 2014. Theories and research in educational technology ad distance
learning instruction through Blackboard. Universal journal of educational
research, pp. 161-172.
Masino, M., 2015. Integration of blackboard in the
online environment. Journal of instructional pedagogies.
http://educatie.ugent.be/elogebruik/index.php/elektronische-leeromgevingen
http://nl.blackboard.com/sites/international/globalmaster/
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenZelf heb ik veel met Blackboard gewerkt (op de Universiteit van Utrecht, Amsterdam en Leiden de werkomgeving). Qua leeromgeving lijkt dit sterk op Pointcarré. Dit is dan ook een leeromgeving die ik meteen verbindt aan het hoger onderwijs. Hoewel het vast en zeker ook toepasbaar is in het secundair, wordt dit naar mijn idee minder gedaan. Ik zou dan ook niet zo de equivalent van Smartschool kunnen benoemen. Er lijkt geen Elektronische Leeromgeving te zijn die de Nederlandse scholen in die zin veroverd heeft. Ook als het gaat om leerlingvolgsystemen (die geïntegreerd is in Smartschool) vind je in Nederland onder andere VOCUS, Magister 4.0, Superschool, Studielogboek V4, SSystem 2.0 en Schoolfit. Ook wordt Blackboard niet op alle universiteiten gebruikt, bijvoorbeeld op de Universiteit Groningen hebben ze hun eigen systeem 'Nestor' (http://www.rug.nl/society-business/centre-for-information-technology/education/support/onderwijsapplicaties/nestor/my-nestor). Bovendien heb ik gedurende mijn studie vaak kritiek gehoord vanuit verschillende hoeken op Blackboard. Op de Universiteit van Amsterdam werden officiele berichten en discussies uiteindelijk niet op Blackboard gedeeld maar op Facebook, wat iedereen veel gemakkelijker vond. De hoeveelheid aan mogelijkheden is enorm, en ik denk dat het belangrijk is om duidelijke te zijn welke communicatiekanalen er worden toegepast op een school/in een les.
BeantwoordenVerwijderen