Op de website van ‘The
Guardian’ is het volgende artikel te lezen van Martin Williams: ‘Computergames vs PE: teachers use tech to get students moving’. Daarin vermeldt hij dat
Dylan Blain van de Universiteit van Wales denkt dat technologie tijdens de les Lichamelijke Opvoeding een rol kan
spelen in het zorgen voor meer beweging buiten de schooluren. Technologische ontwikkelingen hoeven dus niet altijd negatief gezien te worden voor de gezondheid aangezien technologie volgens onderzoek ook gelinkt wordt aan het steeds zwakker worden en minder gespierd zijn van kinderen. Het artikel probeert de voordelen van technologie te bewijzen aan de hand van drie thema’s: technologie op het sportterrein,
gamification en het creatief geven van een les LO.
Monitoring en het op
die manier verkrijgen van feedback is
volgens Sandercock (directeur ‘Center for Sports and Exercise Science’) een
goede methode om meer fysiek actief te worden. Leerlingen worden zich op deze
manier bewust van hun actuele levensstijl die ze bepalen aan de hand van een
accelerometer of app. Onderzoekers zagen hierbij dat de tijd waarin leerlingen
fysiek actief zijn, toeneemt wanneer ze aan zelf-monitoring doen. Dit klinkt
natuurlijk allemaal zeer positief maar veel belangrijker is natuurlijk of dit
effect ook te zien is op lange termijn? Verder onderzoek zal dit moeten
uitwijzen.
Het
betrekken van videospelletjes tijdens de les LO is volgens het artikel een
tweede techniek om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen. Dit niet alleen
door computer- en videospelletjes werkelijk te spelen tijdens de les (exergaming)
maar de principes van videospelletjes (zoals het kunnen stijgen naar een volgend
niveau via een puntensysteem) te integreren in de lessen (gamification).
Iedereen werkt daarbij op zijn eigen niveau (differentiatie) wat ook nog eens
voor meer motivatie zal zorgen. ‘Gamification’ is dus op zich niets
technologisch maar kan mits creatieve invulling van de leerkracht zelf worden ingevuld
met behulp van technologie.
Dit brengt ons dan tot
het laatste thema ‘creatief omgaan met het geven van een les LO’. Veel kinderen
houden niet van traditionele sportactiviteiten. Daarom is het dus belangrijk om als
leerkracht telkens op een originele manier een les LO in te vullen en mee te
gaan met de nieuwe trends. Een leerkracht LO mag zich dus niet te hard
vastklampen aan het geven van een les LO zoals dit vroeger de gewoonte was.
Om nog eventjes dieper
in te gaan op de term ‘exergaming’, schrijft het artikel dat exergaming het beoefenen
van een echte sportactiviteit niet kan vervangen aangezien het energieverbruik
hierbij lager ligt. Toch is er bewijs dat er aan ‘exergaming’ tijdens de lessen LO
ook mogelijke voordelen verbonden zijn. Voor meer informatie over deze
mogelijke voordelen verwijs ik de lezer naar een review van Papastergiou dat
gepubliceerd is door het tijdschrift ‘Journal of Computers & Education’.
Naar deze fysieke, sociale en cognitieve voordelen wordt er de laatste jaren nog
steeds verder onderzoek verricht.
Indien technologie op
een juiste manier binnen het onderwijs en zeker ook binnen de lessen
‘Lichamelijke Opvoeding’ gebruikt wordt, geloof ik wel in de voordelen die eraan
verbonden zijn. Van een leerkracht LO wordt er natuurlijk verwacht dat ze de leerlingen doen bewegen tijdens de les maar nog veel belangrijker vind ik dat ze de leerlingen
bewust maken van de gevolgen van een ongezonde levensstijl en ze de leerlingen plezier
leren beleven aan sport en beweging. Het doel van een leerkracht LO is dan ook
helemaal bereikt als leerlingen interesse krijgen in een gezonde en actieve
levensstijl en hierdoor worden geprikkeld om dit ook effectief bij zichzelf levenslang
te gaan toepassen. Via technologie is er de mogelijkheid om leerlingen hiervoor extra te motiveren en interesse in te doen krijgen.
Hieruit kan er dus besloten worden dat technologie in de les LO zowel voor- als nadelen heeft. Afhankelijk vanuit
welk perspectief het wordt bekeken en op welke manier technologie
wordt gebruikt, zal dit zorgen voor meer beweging bij de leerlingen.
BRONNEN
ARTIKEL:
Williams, M., 2015. Computer games vs
PE: teachers use tech to get students moving. The Guardian. Available
at:
http://www.theguardian.com/teacher-network/2015/may/06/technology-arch-enemy-physical-activity
[Accessed March 22, 2016].
Papastergiou,
M., 2009. Exploring the potential of computer and video games for health and
physical education: A literature review. Computers & Education,
53(3), pp.603–622. Available at:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131509000840 [Accessed
February 22, 2016].
Fogel,
V.A. et al., 2010. The effects of exergaming on physical activity among
inactive children in a physical education classroom. Journal of applied
behavior analysis, 43(4), pp.591–600. Available at:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2998252&tool=pmcentrez&rendertype=abstract
[Accessed February 22, 2016].
Shayne,
R.K. et al., 2012. The effects of exergaming on physical activity in a
third-grade physical education class. Journal of applied behavior analysis,
45(1), pp.211–5. Available at:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=3297345&tool=pmcentrez&rendertype=abstract
[Accessed March 22, 2016].
Staiano,
A.E. & Calvert, S.L., 2011. Exergames for Physical Education Courses:
Physical, Social, and Cognitive Benefits. Child development perspectives,
5(2), pp.93–98. Available at:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=3339488&tool=pmcentrez&rendertype=abstract
[Accessed December 5, 2014].
Technology
in physical education - YouTube. Available at:
https://www.youtube.com/results?search_query=technology+in+physical+education+
[Accessed March 22, 2016].
Heel interresant onderwerp vind ik zelf als mogelijk toekomstig LO leerkracht. Het is inderdaad zo dat jongeren meer hun tijd achter een scherm doorbrengen dan vroeger. Met de blijvende technologisering zal dit niet snel veranderen. Daarom kan het wel een goed initiatief zijn om meer die exergames te stimuleren zoals een Wii dan normale zittende spelletjes. Dit zal hun schermtijd niet verminderen, maar wel zorgen dat de jongeren meer fysiek actief zullen zijn. Daarnaast zegt je artikel ook dat technologie handig kan zijn voor monitoring tijdens een les LO. Ook hier ga ik mee akkoord. De traditionele looptesten in het begin van het jaar kunnen vergemakkelijkt worden met behulp van technologie. Kinderen die een monitor dragen voor het meten van hun fysieke activiteit zullen meer bewegen op een normale week. Alleen lijkt mij dit geen motivatie om gezonder te willen leven, maar eerder om met goede resultaten te eindigen. Vanaf dat ze deze monitor niet meer dragen, zal hun fysieke activiteit ook terug dalen, heb ik het gevoel. Leerlingen zouden meer bewust moeten gemaakt worden van de gevaren en risico's voor hun gezondheid.
BeantwoordenVerwijderenOp school tijdens de lessen LO lijkt buiten monitoring geen plaats voor exergames of andere soorten technologie. Meeste leerlingen hebben maar 2 uur op de week en dus moeten die 2 uur dus ook maximaal benut worden. Met technologie zie ik dit niet gebeuren. Jongeren moeten vooral gestimuleerd worden voor het echte sporten op en buiten school. Het praten in game-taal door over levels en punten te spreken binnen de les LO zie ik enkel werken bij de jongste. Zijn zullen zich meer inleven in systeem dan ouderen.
Over algemeen heel interessant artikel en onderzoek. Door verdere studies over hoe juist de jongeren te stimuleren met of zonder technologie kan men nog veel leren.
Dag Jannis
VerwijderenBedankt voor jouw reactie! Ik stelde me inderdaad ook dezelfde vraag of de fysieke activiteit van leerlingen terug daalt als ze dit niet meer monitoren. Vandaar dat ik eens had gezocht achter studies die kijken naar de effecten op lange termijn maar jammer genoeg heb ik hier niets over gevonden. Dus hopelijk volgen er nog studies hierover in de toekomst...
Dag Femke,
BeantwoordenVerwijderenik had nog nooit van exergaming gehoord dus ik heb veel bijgeleerd van je blog. Ik vraag me alleen af of leerlingen die niet bezig zijn met games niet verloren lopen in een L.O.-les waarin 'game-termen' gebruikt worden? Differentiëren kan een oplossing bieden maar verlies je dan geen tijd die de leerlingen anders bewegend kunnen doorbrengen?
Verder denk ik meteen aan de praktische kant van de zaak: computers in de sporthal? Na je artikel gelezen te hebben ben ik ervan overtuigd dat het loont om te investeren in technologie voor de L.O.-les maar ik vrees dat jij en je L.O.-collega's nog veel werk voor de boeg hebben om andere collega's te overtuigen dat jullie niet als laatste op het lijstje mogen belanden wanneer middelen verdeeld worden. Mij heb je in ieder geval al kunnen overtuigen :)
Dag Sophie
VerwijderenBedankt voor jouw reactie! Ik dacht bij het gebruik van game-termen meer aan het overgaan van 'Level 1 naar Level 2' wat bij iedereen en dus ook bij niet-gamers een gekende term is. Bij sommige sporten zoals bijvoorbeeld turnen is het nu eenmaal nodig om te differentiëren zodat iedereen zou kunnen werken op zijn eigen niveau. 'Level 1' kan bijvoorbeeld zijn een koprol maken vanop een licht afhellend vlak en als ze dit goed kunnen, gaan ze over naar 'level 2' koprol zonder hellend vlak met hulp enzoverder...
U heeft zeker gelijk als u zegt dat het praktisch niet altijd even haalbaar is. Toen ik zelf in het secundair zat, was er in de turnzaal één computer en beamer aanwezig. Dit vond ik persoonlijk (ook al was het maar één computer) al een hele meerwaarde aan de les LO al was het maar om kort een beeldfragment te tonen.