dinsdag 22 maart 2016

Technologie gebruiken om leerlingen te laten bewegen

Op de website van ‘The Guardian’ is het volgende artikel te lezen van Martin Williams: ‘Computergames vs PE: teachers use tech to get students moving’. Daarin vermeldt hij dat Dylan Blain van de Universiteit van Wales denkt dat technologie tijdens de les Lichamelijke Opvoeding een rol kan spelen in het zorgen voor meer beweging buiten de schooluren. Technologische ontwikkelingen hoeven dus niet altijd negatief gezien te worden voor de gezondheid aangezien technologie volgens onderzoek ook gelinkt wordt aan het steeds zwakker worden en minder gespierd zijn van kinderen. Het artikel probeert de voordelen van technologie te bewijzen aan de hand van drie thema’s: technologie op het sportterrein, gamification en het creatief geven van een les LO. 

Monitoring en het op die manier verkrijgen van feedback is volgens Sandercock (directeur ‘Center for Sports and Exercise Science’) een goede methode om meer fysiek actief te worden. Leerlingen worden zich op deze manier bewust van hun actuele levensstijl die ze bepalen aan de hand van een accelerometer of app. Onderzoekers zagen hierbij dat de tijd waarin leerlingen fysiek actief zijn, toeneemt wanneer ze aan zelf-monitoring doen. Dit klinkt natuurlijk allemaal zeer positief maar veel belangrijker is natuurlijk of dit effect ook te zien is op lange termijn? Verder onderzoek zal dit moeten uitwijzen. 

Het betrekken van videospelletjes tijdens de les LO is volgens het artikel een tweede techniek om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen. Dit niet alleen door computer- en videospelletjes werkelijk te spelen tijdens de les (exergaming) maar de principes van videospelletjes (zoals het kunnen stijgen naar een volgend niveau via een puntensysteem) te integreren in de lessen (gamification). Iedereen werkt daarbij op zijn eigen niveau (differentiatie) wat ook nog eens voor meer motivatie zal zorgen. ‘Gamification’ is dus op zich niets technologisch maar kan mits creatieve invulling van de leerkracht zelf worden ingevuld met behulp van technologie. 

Dit brengt ons dan tot het laatste thema ‘creatief omgaan met het geven van een les LO’. Veel kinderen houden niet van traditionele sportactiviteiten. Daarom is het dus belangrijk om als leerkracht telkens op een originele manier een les LO in te vullen en mee te gaan met de nieuwe trends. Een leerkracht LO mag zich dus niet te hard vastklampen aan het geven van een les LO zoals dit vroeger de gewoonte was.

Om nog eventjes dieper in te gaan op de term ‘exergaming’, schrijft het artikel dat exergaming het beoefenen van een echte sportactiviteit niet kan vervangen aangezien het energieverbruik hierbij lager ligt. Toch is er bewijs dat er aan ‘exergaming’ tijdens de lessen LO ook mogelijke voordelen verbonden zijn. Voor meer informatie over deze mogelijke voordelen verwijs ik de lezer naar een review van Papastergiou dat gepubliceerd is door het tijdschrift ‘Journal of Computers & Education’. Naar deze fysieke, sociale en cognitieve voordelen wordt er de laatste jaren nog steeds verder onderzoek verricht.  

Indien technologie op een juiste manier binnen het onderwijs en zeker ook binnen de lessen ‘Lichamelijke Opvoeding’ gebruikt wordt, geloof ik wel in de voordelen die eraan verbonden zijn. Van een leerkracht LO wordt er natuurlijk verwacht dat ze de leerlingen doen bewegen tijdens de les maar nog veel belangrijker vind ik dat ze de leerlingen bewust maken van de gevolgen van een ongezonde levensstijl en ze de leerlingen plezier leren beleven aan sport en beweging. Het doel van een leerkracht LO is dan ook helemaal bereikt als leerlingen interesse krijgen in een gezonde en actieve levensstijl en hierdoor worden geprikkeld om dit ook effectief bij zichzelf levenslang te gaan toepassen. Via technologie is er de mogelijkheid om leerlingen hiervoor extra te motiveren en interesse in te doen krijgen.

Hieruit kan er dus besloten worden dat technologie in de les LO zowel voor- als nadelen heeft. Afhankelijk vanuit welk perspectief het wordt bekeken en op welke manier technologie wordt gebruikt, zal dit zorgen voor meer beweging bij de leerlingen.


BRONNEN

ARTIKEL:
Williams, M., 2015. Computer games vs PE: teachers use tech to get students moving. The Guardian. Available at: http://www.theguardian.com/teacher-network/2015/may/06/technology-arch-enemy-physical-activity [Accessed March 22, 2016].


WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL:
Papastergiou, M., 2009. Exploring the potential of computer and video games for health and physical education: A literature review. Computers & Education, 53(3), pp.603–622. Available at: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131509000840 [Accessed February 22, 2016].


EXTRA ONDERZOEKEN OVER DE FYSIEKE, SOCIALE EN COGNITIEVE VOORDELEN VAN EXERGAMING:
Fogel, V.A. et al., 2010. The effects of exergaming on physical activity among inactive children in a physical education classroom. Journal of applied behavior analysis, 43(4), pp.591–600. Available at: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2998252&tool=pmcentrez&rendertype=abstract [Accessed February 22, 2016].
Shayne, R.K. et al., 2012. The effects of exergaming on physical activity in a third-grade physical education class. Journal of applied behavior analysis, 45(1), pp.211–5. Available at: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=3297345&tool=pmcentrez&rendertype=abstract [Accessed March 22, 2016].
Staiano, A.E. & Calvert, S.L., 2011. Exergames for Physical Education Courses: Physical, Social, and Cognitive Benefits. Child development perspectives, 5(2), pp.93–98. Available at: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=3339488&tool=pmcentrez&rendertype=abstract [Accessed December 5, 2014].


LINK NAAR VIDEO’S DIE TE VINDEN ZIJN OP YOUTUBE OVER ‘TECHNOLOGY IN PHYSICAL EDUCATION’:
Technology in physical education - YouTube. Available at: https://www.youtube.com/results?search_query=technology+in+physical+education+ [Accessed March 22, 2016].


4 opmerkingen:

  1. Heel interresant onderwerp vind ik zelf als mogelijk toekomstig LO leerkracht. Het is inderdaad zo dat jongeren meer hun tijd achter een scherm doorbrengen dan vroeger. Met de blijvende technologisering zal dit niet snel veranderen. Daarom kan het wel een goed initiatief zijn om meer die exergames te stimuleren zoals een Wii dan normale zittende spelletjes. Dit zal hun schermtijd niet verminderen, maar wel zorgen dat de jongeren meer fysiek actief zullen zijn. Daarnaast zegt je artikel ook dat technologie handig kan zijn voor monitoring tijdens een les LO. Ook hier ga ik mee akkoord. De traditionele looptesten in het begin van het jaar kunnen vergemakkelijkt worden met behulp van technologie. Kinderen die een monitor dragen voor het meten van hun fysieke activiteit zullen meer bewegen op een normale week. Alleen lijkt mij dit geen motivatie om gezonder te willen leven, maar eerder om met goede resultaten te eindigen. Vanaf dat ze deze monitor niet meer dragen, zal hun fysieke activiteit ook terug dalen, heb ik het gevoel. Leerlingen zouden meer bewust moeten gemaakt worden van de gevaren en risico's voor hun gezondheid.

    Op school tijdens de lessen LO lijkt buiten monitoring geen plaats voor exergames of andere soorten technologie. Meeste leerlingen hebben maar 2 uur op de week en dus moeten die 2 uur dus ook maximaal benut worden. Met technologie zie ik dit niet gebeuren. Jongeren moeten vooral gestimuleerd worden voor het echte sporten op en buiten school. Het praten in game-taal door over levels en punten te spreken binnen de les LO zie ik enkel werken bij de jongste. Zijn zullen zich meer inleven in systeem dan ouderen.

    Over algemeen heel interessant artikel en onderzoek. Door verdere studies over hoe juist de jongeren te stimuleren met of zonder technologie kan men nog veel leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Jannis

      Bedankt voor jouw reactie! Ik stelde me inderdaad ook dezelfde vraag of de fysieke activiteit van leerlingen terug daalt als ze dit niet meer monitoren. Vandaar dat ik eens had gezocht achter studies die kijken naar de effecten op lange termijn maar jammer genoeg heb ik hier niets over gevonden. Dus hopelijk volgen er nog studies hierover in de toekomst...

      Verwijderen
  2. Dag Femke,
    ik had nog nooit van exergaming gehoord dus ik heb veel bijgeleerd van je blog. Ik vraag me alleen af of leerlingen die niet bezig zijn met games niet verloren lopen in een L.O.-les waarin 'game-termen' gebruikt worden? Differentiëren kan een oplossing bieden maar verlies je dan geen tijd die de leerlingen anders bewegend kunnen doorbrengen?
    Verder denk ik meteen aan de praktische kant van de zaak: computers in de sporthal? Na je artikel gelezen te hebben ben ik ervan overtuigd dat het loont om te investeren in technologie voor de L.O.-les maar ik vrees dat jij en je L.O.-collega's nog veel werk voor de boeg hebben om andere collega's te overtuigen dat jullie niet als laatste op het lijstje mogen belanden wanneer middelen verdeeld worden. Mij heb je in ieder geval al kunnen overtuigen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sophie

      Bedankt voor jouw reactie! Ik dacht bij het gebruik van game-termen meer aan het overgaan van 'Level 1 naar Level 2' wat bij iedereen en dus ook bij niet-gamers een gekende term is. Bij sommige sporten zoals bijvoorbeeld turnen is het nu eenmaal nodig om te differentiëren zodat iedereen zou kunnen werken op zijn eigen niveau. 'Level 1' kan bijvoorbeeld zijn een koprol maken vanop een licht afhellend vlak en als ze dit goed kunnen, gaan ze over naar 'level 2' koprol zonder hellend vlak met hulp enzoverder...
      U heeft zeker gelijk als u zegt dat het praktisch niet altijd even haalbaar is. Toen ik zelf in het secundair zat, was er in de turnzaal één computer en beamer aanwezig. Dit vond ik persoonlijk (ook al was het maar één computer) al een hele meerwaarde aan de les LO al was het maar om kort een beeldfragment te tonen.

      Verwijderen