In het alledaagse leven worden we meer en meer
geconfronteerd met wetenschap en technologie. Het speelt een rol in tal van
gebieden zoals gezondheid, voeding, milieu en forensisch onderzoek,... In het
artikel hebben ze het bijvoorbeeld over genetisch gemodificeerd voedsel, stam
cellen, ... 1. Daarom is het noodzakelijk dat we jongeren met
wetenschap in contact brengen. In het verleden was de interesse voor het
studeren van wetenschappen beperkter, maar door nieuwe en aantrekkelijke
onderwijsmethoden is er een groeiende interesse ontstaan. Een veelgebruikte
methode is ‘problem-based learning’ waarbij de verschillende stappen van
wetenschappelijk denken aanbod komen (vraagstelling, data collectie, kritisch
denken, discussie). Een essentieel onderdeel van het huidig wetenschappelijk
onderzoek is bioinformatica. In deze discipline combineren ze biologie,
computerwetenschappen, wiskunde,... om complexe biologische processen te
beschrijven.
Onderzoekers van het Instituto Gulbenkian de Ciênca
in Portugal hebben een pilootproject uitgevoerd waarbij ze op bioinformatica
gebaseerde onderzoeksactiviteiten hebben ingevoerd in secundaire scholen, meer
bepaald “Bioinformatics@school” 1. Na implementatie hebben ze het
programma op verschillende manieren geëvalueerd. Hieruit kwamen de volgende
resultaten :
- 60% van de leerlingen vond dat deze manier van lesgeven motiverender werkte dan de traditionele onderwijsmethode.
- Bioinformatics@school bleek een positieve impact te hebben op de kennis en het zelfvertrouwen van de leerlingen.
- Betrokken leerkrachten in het project hebben nieuwe leerkrachten aangespoord om ook deel te nemen aan het project
Reflectie
Wetenschappers zijn het erover eens dat, door de
grootschaligheid van biologische experimenten, de nood aan gerichte analyses noodzakelijk
is. Is het essentieel om bioinformatica te integreren in het curriculum van
secundaire scholen?
In een recent artikel wordt beschreven dat
computerwetenschappen moet verplicht worden in secundaire scholen 2.
Als tegenargument wordt hier aangehaald dat het vak op zich moeilijk te
integreren is in het huidige curriculum. Het geven van bioinformatica is
volgens mij een goede oplossing, aangezien hier informatica geïntegreerd kan
worden in de les biologie.
Voordelen van het gebruik van bioinformatica 3,4:
- Door
het gebruik van bioinformatica worden abstracte genomische concepten (DNA,
proteïnen,...) meer visualiseerbaar en worden ze daardoor beter begrepen.
- Veel
recente en gebruikte wetenschappelijke technieken zijn gebaseerd op
bioinformatica.
- Beter inzicht in de samenhang tussen DNA, eiwitten en eigenschappen, en andere thema’s in de biologie.
- Door
leerlingen bioinformatica aan te bieden gaan ze verschillende vakken
interdisciplinair gebruiken. Vakoverschrijdend werken wordt in Vlaamse scholen
sterk aangemoedigd.
Nadelen van het gebruik van bioinformatica :
- Dure
licenties voor bioinformatica softwares
- Het leerplan voor de lessen Biologie staat al erg vol
- Leerkrachten zijn dikwijls niet voldoende opgeleid op specifieke technologieën te doceren
Buiten de voor-en de nadelen van bioinformatica in
het vak is het volgens mij belangrijk is om bioinformatica op een efficiënte
manier te introduceren. Om dit succesvol te implementeren stellen D. Form en F.
Lewitter 10 eenvoudige regels voor die dit mogelijk maken 5 :
- Keep it simple
- Gebruik van alledaagse voorbeelden (Vb. Genen die gekoppeld zijn aan een specifiek ziektebeeld)
- Link met geziene wetenschappelijke topics
- Verder bouwend op eerder geziene topics
- Gebruik maken van activeiten om vaardigheden op te bouwen en informatie te verwerven door vraaggestuurd onderzoek. Bijvoorbeeld wanneer een leerling verschillende mRNA sequenties vindt voor eenzelfde gen, stelt ze zich eerst de vraag waarom dit kan en ontdekt dat dit door alternative splicing mogelijk is.
- Mogelijkheid tot eigen inbreng. Een leerling gaat sterk gemotiveerd worden wanneer hij/zij aan een eigen project kan werken.
- Meerdere leermethoden gebruiken
- Aanmoedigen van leerlingen
- Gebruik van pen en papier voor het gebruik van de computer
- Resultaatgericht werken
Ik sluit me aan bij deze 10 regels. Wanneer er
rekening wordt gehouden met de bovenstaande eenvoudige regels denk ik dat het
zeker een meerwaarde is om bioinformatica te integreren in het klasgebeuren. Er kan in sterke mate differentiërend en probleem gestuurd les gegeven worden.
Referenties
1
Marques, I. et al. (2014).
Bioinformatics projects supporting life-sciences learning in high schools. PLoS Computational Biology, 10(1). Opgehaald op
1 april 2015 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3900377/
2 Ysebaert T. (2015). ‘Computerwetenschap zou een
verplicht vak moeten zijn.’ Opgehaald op 1 april 2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150401_01609288
3 Netherlands Bioinformatic Centre (2015). Opgehaald
op 1 april 2015 http://www.nbic.nl/education/high-school-programmes/bioinformaticsschool/teacher-training/why-bioinformatics-in-the-classroom/
4 Guth D. (2014). ‘Tufts
teaches high school students.’ Opgehaald op 1
april 2015 http://tuftsdaily.com/news/2014/09/12/tufts-teaches-high-school-students-bioinformatics/
Dag Liesbeth,
BeantwoordenVerwijderenje blog gaat over een heel interessant onderwerp. Ik ben momenteel les aan het geven in mijn zesde jaar over biotechnologie en zoek een geschikt labo om na de vakantie te geven. Aangezien het labo voor STW moet dienen, denk ik dat bio-informatica iets te hoog gegrepen is.
Ik merk zelf wel dat het niet altijd even eenvoudig is om alle abstracte begrippen zoals DNA en eiwitsynthese uit te leggen. In een meer wetenschappelijkere richting zou bio-informatica zeker aan bod moeten komen. Ik heb zelf het vak bio-informatica gekregen in mijn verdere opleiding en vond de programma's moeilijk om mee te werken. Als je dit in het middelbaar al kan invoeren in bepaalde richtingen, zullen leerlingen volgens mij meer geprikkeld worden om een wetenschappelijke richting te kiezen en zien ze ook een directe link tussen biologie en informatica. Ik hoop dat zo de meer informaticagerichte leerlingen geprikkeld worden en zo de weg inslaan van bio-informatica.
Groetjes,
Shana
Beste Shana,
BeantwoordenVerwijderenIn het kader van mijn stage heb ik een lessenreeks gegeven over biotechnologie. Bij het VIB kan je leuk cursusmateriaal vinden. Ik heb zelf een practicum gegeven tijdens deze lessen. Mijn mentor had materiaal besteld via de volgende website http://www.edvotek.com/. Misschien niet voor dit jaar, maar een volgende keer kan je altijd materiaal bestellen om experimenten mee te doen.
Zoals je aangeeft is het belangrijk tijdens het middelbaar al noties bioinformatica aan de studenten te geven, hierdoor kunnen studenten terugkoppelen naar kennis die ze al voordien opgedaan hebben.
Succes met de lessen!
Met vriendelijke groeten,
Liesbeth