"Scoodle" jezelf doorheen je lessen
"Plantyn lanceert gratis platform voor leerkrachten" (Knack 14 maart 2014).
"Plantyn lanceert gratis platform voor leerkrachten" (Knack 14 maart 2014).
Samenvatting
Elke
leerkracht weet hoe tijdrovend het soms kan zijn om een les tot in de puntjes uit
te werken. Uitgeverij Plantyn lanceerde in maart 2014 "Scoodle", een gratis
digitale agenda die leerkrachten bij het plannen, het geven en het rapporteren van
hun lessen helpt. De agenda kan onder andere via een Smartschool- of een aan
een Knooppunt gekoppeld account, maar ook via Facebook, Google of Hotmail geraadpleegd
worden.
Het
platform bevat per vak het digitaal lesmateriaal (hand-, werkboek en
handleiding) van Plantyn. De leerkracht kan voor een lesvoorbereiding kiezen
uit bestaande lesfiches en werkvormen aangeboden door de uitgeverij. De gekozen les en methode kunnen vervolgens
naar de agenda gesleept worden. De les van Plantyn kan volledig gebruikt
worden, maar de leerkracht kan de inhoud ook naar zijn hand zetten door extra didactisch
materiaal zoals werkbladen, presentaties, afbeeldingen, filmpjes, ... aan de
voorbereiding toe te voegen.
Vanuit
de digitale agenda kunnen de fiches per les worden
opgeroepen. Deze bevatten inhoudelijk steeds de lesdoelen, het lesverloop en
het nodigde materiaal, wat de leerkracht heel wat tijd en opzoekwerk kan
besparen. De leerplandoelen worden automatisch bijgehouden. Zo kan er per klas gemakkelijk
nagegaan worden welke doelen er wel en (nog) niet bereikt werden.
"Scoodle"
is niet enkel handig tijdens de lesvoorbereiding, maar kan - zoals boven reeds
kort werd aangehaald - ook tijdens de les zelf ingezet worden. Met een muisklik
kan de leerkracht de geplande les via het eigen Smartschool-account in het
klaslokaal afspelen.
Reflectie
"Scoodle"
lijkt me op het eerste gezicht een goed initiatief aangezien het de
administratieve rompslomp zou verminderen. Je hoeft niet langer stap per stap uit
te schrijven op papier. Een misschien nog groter voordeel is het voorhanden
zijn van de leerdoelen en eindtermen per lesfiche. Deze hoef je niet langer een
voor een in de leerplannen gaan op te zoeken. Het is dus een handig instrument
om leerdoelen overzichtelijk te bewaken.
Voor
beginnende leerkrachten kan "Scoodle" ook een steun in de rug zijn om
lessen leren te structureren. Je kan namelijk inspiratie putten uit bestaande
lessen en methodieken. Zo kan je voldoende variëren en ervaren wat het beste
bij je persoonlijke lesgeefstijl past.
Verder
is het platform ook erg toegankelijk, aangezien je onder andere via Smartschool
of Knooppunt kan inloggen. Door zo'n gekoppeld account dien je geen extra
wachtwoord te onthouden. Het is ook volledig gratis en naar verluidt vrij
gemakkelijk in gebruik. Toch lijkt me de stap van de vertrouwde papieren naar de
volledig digitale lesvoorbereiding niet voor iedereen een evidente stap. In
sommige scholen laat de internetverbinding of de installatie (audio, beamer,
...) namelijk veel te wensen over. Hierdoor kan je les volledig of gedeeltelijk
in het water vallen. Een plan B in je achterhoofd is dus altijd wenselijk.
Ikzelf zie me op dit moment geen les volledig digitaal uitwerken zonder tijdens
de les zelf een papieren versie bij de hand te hebben. Zo kan ik steeds het
overzicht in het oog houden. Natuurlijk kan je altijd je in "Scoodle"
uitgewerkte planning afdrukken.
Het
"Scoodle"-initiatief is opnieuw een stap richting een meer
gedigitaliseerde klasomgeving. De leerkracht kan op een eenvoudige manier technologie
tijdens zijn les inzetten. Dit kan goed onderwijs alleen maar beter maken. Het
klassieke frontale onderwijssysteem kan hier gemakkelijk mee doorbroken worden
en nieuwe meer activerende en motiverende vormen van leren in de hand werken. Je
kan je lessen via deze weg gemakkelijk verrijken door visueel materiaal in te
schakelen. De bladzijden uit het hand- en werkboek kunnen geprojecteerd worden,
wat handig kan zijn voor leerlingen die hun materiaal niet bij hebben.
De
keerzijde van de medaille bestaat eruit dat leerkrachten misschien zelf nog
weinig moeite gaan doen om originele lessen in elkaar te steken. Ik weet ook
niet in hoeverre andere uitgeverijen dit initiatief ondersteunen of weten te appreciëren,
aangezien Plantyn op deze manier zijn eigen lesmateriaal in de kijker zet. Ik
ben persoonlijk een grote voorstander van het combineren van verschillende
methodieken uit verschillende handboeken.
Met
dit artikel sluit ik me overigens aan bij dat van Sylvie Hannaert: "Gratis
online platform voor leerkrachten!" (1/04/2014). Ik heb het nogal laat
gezien dat mevrouw Hannaert hier reeds over schreef, maar ik vond het wel de
moeite om dit onderwerp uitgebreider te belichten en hier nogmaals te delen.
Geraadpleegde
bronnen:
- Bib Odisee (g.d.). Alle digitale content van uitgeverij Plantyn
nu ter beschikking via Scoodle! http://bib.odisee.be/sites/default/files/bestanden/Hoe%20starten%20met%20Scoodle% 20Odisee%20%28zonder%20code_0.pdf (Laatst
geraadpleegd op 30 maart 2015).
- Plantyn (g.d.). Enkele basisprincipes. http://helpdesk.plantyn.com/hc/nl/articles/200317012- Enkele-basisprincipes (Laatst geraadpleegd op
30 maart 2015).
- Scoodle (g.d.). http://helpdesk.plantyn.com/hc/nl/articles/200317012-Enkele-basisprincipes (Laatst geraadpleegd op 31 maart 2015).
- Scoodle (2014). Algemeen, https://www.youtube.com/watch?v=uTwBuv3Et7c
(Laatst geraadpleegd op 30 maart 2015).
- Scoodle (2014). Op weg met chemie, https://www.youtube.com/watch?v=bM4bdSwao30
(Laatst geraadpleegd op 30 maart 2015).
(Laatst geraadpleegd op 30 maart 2015).
- Smartschool (2014). Educatief, Nieuwe features, Smartschool (28 maart 2014) http://www.smartschool.be/category/sneak/page/2/
(Laatst geraadpleegd op 31 maart 2015).
- Smartschool (2014). Scoodle lesfiches beschikbaar in de
schoolagenda basisonderwijs. In: Administratie. Educatief, Nieuwe features, Smartschool. http://www.smartschool.be/2014/11/scoodle-lesfiches-beschikbaar-schoolagenda- smartschool/
(Laatst geraadpleegd op 31 maart 2015).
- Van Leemputten,
Pieterjan (2014). "Plantyn lanceert gratis platform voor leerkrachten". In: Knack (14
maart 2014). http://datanews.knack.be/ict/nieuws/plantyn-lanceert-gratis-platform-voor-leerkrachten/article-normal-296419.html
(Laatst geraadpleegd op 30 maart 2015).
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenBeste Sarah,
BeantwoordenVerwijderenIk heb uw blogbericht gelezen en vond het zeer interessant en actueel. Er zijn immers veel leerkrachten die met de handen in het haar zitten door het vele werk dat dagelijks op hun ligt te wachten (zowel binnen als buiten het klaslokaal).
Ik had zelf nog niet van Scoodle gehoord en ben het met u eens dat het op het eerste gezicht een goed initiatief van uitgeverij Plantyn is. Dat je als leerkracht niet meer op zoek moet gaan naar de eindtermen en bijhorende leerplandoelstellingen in de (soms nogal vage) leerplannen is sowieso een pluspunt.
Ik vind het goed dat u in uw reflectie zelf aan een plan B hebt gedacht en ben dan ook van mening dat vele leerkrachten het met u eens zouden zijn. We mogen niet altijd vertrouwen op de computers, beamers en andere technologieën in het klaslokaal. Een papieren versie is dus zeker een aanrader! Bovendien kan je op een papieren versie ook snel opmerkingen toevoegen tijdens het lesgeven en hoef je dus niet achter je bureau/lessenaar te blijven staan.
Als taalleerkracht-in-wording vind ik het heel interessant dat men via Scoodle handboek- en werkboekpagina's kan projecteren. Zo is het immers veel makkelijker om een bepaalde zin of lijn in een tekst aan te duiden, zonder dat leerlingen eindeloos op zoek moeten gaan naar wat je nu precies verwijst.
Ik begrijp ook zeer goed de keerzijde van de medaille die u aanhaalt. Ik ben namelijk ook van mening dat er wel leerkrachten zullen zijn die weinig van hun eigen creativiteit nog zullen laten doorschijnen in de lessen, wanneer ze een volledig uitgewerkte les voor handen hebben liggen. Toch hoop ik dat ook andere uitgeverijen van schoolboeken met dergelijke planningsplatforms van start zullen gaan. Het zou het administratieve werk van de leerkrachten zeker wat verlichten.
Groetjes,
Emily Pehar