1. Samenvatting
“Schrijf een blog over onderwijstechnologisch
nieuws.” Maar waar te beginnen als je, net als ik, een wat knullige
technologieleek bent? Er zijn zoveel ontwikkelingen binnen het veld dat het
soms moeilijk is om een overzicht te houden. Een overzicht is dus net wat ik
nodig heb.
Ik bespreek enkele technologische ontwikkelingen
binnen het talenonderwijs aan de hand van het artikel Technologies for foreign language learning: a review of technology types
and their effectiveness (… et al, 2014). In het artikel worden de recentste
technologieën binnen het talenonderwijs aan een grondig onderzoek onderworpen. Ook
wordt de sterkte van de technologieën bekeken. Hoe verbeteren de technologieën
de leerprestaties? In hoeverre is er wetenschappelijke bewijs voor de doeltreffendheid
van de technologieën? Ik concentreer me in deze post op twee technologische
ontwikkelingen in het veld: de interactieve lesborden en de virtuele wereld of
de game.
Het interactieve lesbord werd voornamelijk
geëvalueerd op basis van kwalitatieve studies waarbij de data verkregen werd
door evaluatie van de gebruikers, bijvoorbeeld met interviews en vragenlijsten.
De interactieve lesborden kunnen, volgens de resultaten van sommige studies, het
geheugen van leerlingen verbeteren, hen een grotere geven en stimuleren om de geziene
leerstof te herhalen. Niet alleen waren zowel leerkrachten als leerlingen
positief, de interactieve lesborden lijken ook een soort van wow-effect mee te
brengen.
Bij de virtuele wereld of de game zijn de auteurs
kritischer. Er lijkt nog geen bewijs te zijn dat het leren in een virtuele
wereld doeltreffender is dan met traditionele onderwijsmethodes. De leerlingen
geven wel affectieve redenen voor het gebruik van een virtuele wereld: ze
vinden het bijvoorbeeld aangenaam om met een virtuele omgeving te werken.
Verder geven enkele studies wel aan dat de leerlingen beter kunnen worden in bepaalde
aspecten van taalonderwijs aan de hand van een virtuele wereld. Het is echter
onduidelijk of de leerlingen met een virtuele wereld beter af zijn dan de
leerlingen zonder.
De auteurs concluderen dat onderzoekers vaak
affectieve argumenten gebruiken om hun argumentatie rond de doeltreffendheid
van technologische ontwikkelingen te ondersteunen. Ze concentreren zich daarbij
te vaak op affectieve reacties van leerlingen zonder te onderzoeken of de
technologieën ook effectief een verhoogd leerrendement met zich meebrengen. De auteurs
sporen daarom anderen aan om met empirisch onderzoek te kijken naar de
doeltreffendheid van nieuwe onderwijstechnologieën ten opzichte van
traditionele methodes.
2. Reflectie
Het lijkt me vanzelfsprekend dat nog niet alle
nieuwe onderwijstechnologieën aan grondig wetenschappelijk onderzoek zijn
onderworpen, aangezien de technologieën nog zo recent zijn. Toch leek het me
interessant om te kijken naar twee technologieën die in België en over de hele
wereld met mondjesmaat aan belang toenemen.
De interactieve lesborden zijn een eerste
interessante ontwikkeling binnen de onderwijstechnologie waar we in België meer
mee geconfronteerd worden. Hoewel ik net als de auteurs denk dat interactieve
lesborden een meerwaarde kunnen bieden, stel ik me soms toch de vraag of de
meerwaarde wel opweegt tegen de kost. Zoals in de wiki van onderwijstechnologie
wordt vermeld, zijn er wel wat nadelen. De interactieve lesborden zijn
kostelijk en kunnen -in tegenstelling tot een ouderwets schoolbord- crashen.
Het is ook niet altijd eenvoudig voor leerkrachten en scholen om de stap naar
deze nieuwe technologie te nemen. Wat me wel aanspreekt zijn de enorme
mogelijkheden die de borden op didactisch vlak bieden. Het wordt voor een
leerkracht eenvoudiger om leerstof actief en gevarieerd aan te bieden. Volgens
de leerpiramide van Bales kunnen we de hoogste leerresultaten halen bij
leerlingen door hun actief onderwijs aan te bieden aan anderen. Met de
interactieve lesborden is het eenvoudiger voor een leerkracht om leerlingen
hierin te ondersteunen.
Op het gebied van games en virtuele werelden hebben
al enkele van mijn medebloggers hun licht laten schijnen. Wat daarbij duidelijk
naar voor komt, is dat het wetenschappelijk onderzoek en de knowhow hierover
nog in haar kinderschoenen staan, en dat de ervaring ontbreekt. Dat neemt niet
weg dat het best leerrijk is om elke leerkracht binnen zijn/haar mogelijkheden
te laten nadenken hoe we games kunnen implementeren in onze lesopdracht. In mijn
zoektocht naar informatie vond ik een boeiende YouTube-video ‘Classroom Game Design:
Paul Andersen at TEDxBozeman’ terug. Wat ik zo fascinerend vond, was niet alleen
dat meneer Andersen de game uitprobeerde als nieuwe technologie in zijn klas, maar
vooral dat hij ook stil stond bij mogelijke verbeteringen.
Als leerkracht is het steeds onze taak om stil te
staan bij onze lespraktijk en te zoeken naar verbetering. Of dat nu op met
traditionele middelen of technologie gebeurt, is bijzaak.
3. Bronnen
Ewa M. Golonka ,
Anita R. Bowles , Victor M. Frank , Dorna L. Richardson
& Suzanne Freynik
(2014) Technologies for foreign language learning: a review of technology types
and their effectiveness, Computer Assisted Language Learning, 27:1, 70-105,
DOI: 10.1080/09588221.2012.700315
Classroom Game Design: Paul
Andersen at TEDxBozeman, geraadpleegd op 1/04/2015 via https://www.youtube.com/watch?v=4qlYGX0H6Ec
Onderwijstechnologie/Elektronische leeromgevingen
wikipedia, geraadpleegd op 1/04/2015 via http://nl.wikibooks.org/wiki/Onderwijstechnologie/Elektronische_leeromgevingen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten