Ik heb een interessant artikel
gevonden op ISTE (International Society for Technology in Education) over
Twitter, een vorm van Microblogging, te gebruiken om een boekbespreking terug
hip en effectief te maken. Zo ben ik op een andere artikel gekomen. Dat gaat
over microblogging gebruiken in de klas. Om uiteindelijk bij een opiniestuk/blogpost
te komen waar ik me beter in thuis voel dan al die technologie.
Samenvatting
van “Turn twitter into a learning tool”
Dit artikel gaat over het feit dat
een boek bespreken geen sinecure is en dat de jongeren er moeilijkheden
meehebben. Dus om de jongeren te motiveren heeft de leerkracht Michele Haiken
er punten aan gekoppeld en een nieuw systeem ingevoerd.
De leerlingen moesten het boek op
twitter bespreken.
Samenvatting van “Twitter in the
collaborative classroom”
(Van dit artikel heb ik jammer
genoeg niet de hele versie gevonden enkel de abstract maar ik vond dit toch
zeer relevant vandaar dat ik het vermeld.)
Hier in dit artikel vertrek men als
eerst vanuit het feit dat als je kleine besprekingen doet in groep dat ja als
leerkracht toch nooit helemaal zeker weet of de jongeren bij het onderwerp
blijven en hoe controleren we dit. Ten tweede hoe kan je dan die ideeën implementeren
in het discours van de klas. De leerlingen die zijn onderzocht hadden weinig
ervaring met twitter maar vonden het toch een meerwaarde als middel om te
leren.
Samenvatting van “You Are Asking
The Wrong Questions About Education Technology.”
Deze blogpost stelt het gebruik van
technologie in onderwijs in vraag. Want het doel van onderwijs is toch
deugdzame burgers creëren en niet slaafjes van onze industrie. Want heel vaak
gaat de vooruit gang van machines ten koste van wie deze bedient.
“Studies show that while adults say
they value empathy, compassion, and critical thinking, children learn to value
achievement measured by grade points.” (Shapiro, 2014) Hier wint het “hidden”
leerplan in plaats van onze intensies.
Het is belangrijk om de ‘tools’ te
kaderen, zodat men ze kan gebruiken om verantwoordelijkheid te nemen en
waardigheid aan te leren. In de plaats van haast en consumptie. We denken vaak
dat onderwijstechnologie neutraal is, maar eigenlijk is het een manier om onze
kinderen te brainwashen en aan te zetten tot consumptie in de plaats van een
middel om te kijken naar de wereld.
Voordelen
·
De openheid is een groot voordeel je moet geen vrienden zijn om de
discussie te volgen, hierdoor kunnen zowel de ouders meekijken wat hun kind
schrijft als dat de auteur van het boek zich mee kan mengen in de discussie wat
een extra stimulans kan geven. (ISTE Connects, 2015)
·
De leerkracht kan gemakkelijk bijsturen indien nodig. (ISTE Connects, 2015)
·
Door het gebruik van Twitter waren de jongeren gefocust en bleven
ze bij het onderwerp. (Mercier, Rattray, & Lavery,
2015)
Nadelen
·
Er is misschien een gebrek aan diepgang van de besprekingen. (Mercier,
Rattray, & Lavery, 2015)
·
Het verborgen leerplan of het impliciete leren door het gebruik
van technologie in de klas. (Shapiro, 2014)
·
Eventuele uitsluiting van minder-vermogende leerlingen
Mijn mening
Ik denk dat het een uitdaging is om
een evenwicht te zoeken tussen enerzijds de jongeren klaar te maken voor hun
toekomst (wat die ook moge zijn) met het eventuele gebruik van technologie in
de klas. En anderzijds rekening houden met de minder-vermogende leerling en het
monopolie van bepaalde ‘hippe’ merken.
Ik denk dat het zeker een leuk idee
is om micro-blogging te gebruiken als middel om bepaalde dingen in de klas te
bespreken. Maar het mag niet de enige werkvorm worden in de klas want dan ben
je in mijn ogen verkeerd bezig. En de hardware moet door de school ter beschikking
worden gesteld. Lang leve differentiatie!
"We denken vaak dat onderwijstechnologie neutraal is, maar eigenlijk is het een manier om onze kinderen te brainwashen en aan te zetten tot consumptie in de plaats van een middel om te kijken naar de wereld."
BeantwoordenVerwijderen:-)
Ik denk dat onderwijstechnologie toch meer kan geven..
Uiteraard kan onderwijstechnologie meer geven, maar het is interessant om over na te denken. Dat als je een bepaald merk gebruikt dat leerlingen dat dan ook gaan kopen als ze ouder zijn. En ik had al wel gehoord van open software maar nog nooit nagedacht over de consequenties. En mijn persoonlijke mening is wel wat genuanceerder dan de blogpost.
BeantwoordenVerwijderen