woensdag 1 april 2015

Na Bingel voor het lager, nu ook Diddit voor het secundair

Samenvatting

Leerkrachten zijn vandaag de dag meer bezig met papierwerk dan met lesgeven zelf. Uit een onderzoek, gevoerd door uitgeverij Van In, bleek dat vandaag de dag leerkrachten slechts 40 procent van hun tijd spenderen aan lesgeven, de overige 60 procent kruipt in papierwerk. Van In ontwikkelde een digitaal leerplatform om de berg aan papierwerk te verminderen.

Enkele jaren geleden al startte de uitgeverij met een digitaal leerplatform voor het lager onderwijs, Bingel genaamd. Het project was meteen een schot in de roos; momenteel wordt het in meer dan 80 procent van de Vlaamse scholen gebruikt. Dat een platform voor het secundair onderwijs zou volgen, kon bijna niet anders. Vanaf september 2015 lanceert Van In een betalend online platform voor het secundair onderwijs: Diddit. De eerste vakken waarvoor men Diddit kan gebruiken zijn; Nederlands, Frans, wiskunde, Engels en godsdienst. De leerlingen verwerven meteen toegang tot het platform als ze een handboek of leerwerkschrift kopen.

Het project wil differentiatie, evaluatie, ondersteuning en inspiratie verzamelen op één digitaal leerplatform. Op het platform kan men tal van lesideeën verzamelen, oefeningen op maat van de leerling klaarzetten, de motivatie van de leerlingen stimuleren door spelletjes en een systeem met badges. Ook online evalueren wordt een mogelijkheid. Het platform bevat een ruim aanbod aan testen, die direct gekoppeld worden aan de leerplandoelen. 

Voornamelijk het maken van online toetsen lijkt een grote troef van dit nieuwe platform. De resultaten zijn meteen na de test beschikbaar. Met een klik op de knop kan een analyse en overzicht van alle klasresultaten weergegeven worden. 

De leerlingen kunnen zelf het niveau van de oefeningen doen stijgen aan de hand van het aantal juiste antwoorden ze geven. Er wordt sterk ingespeeld op de principes van 'gamification', de leerlingen kunnen badges en credits verweren voor juiste antwoorden. 

Het platform kan gemakkelijk gekoppeld worden aan andere digitale leerplatformen. Zo heeft Van In bijvoorbeeld ook een eigen online communicatie platform, Schoolonline. Maar niet alleen Van In's eigen platform is compatibel met Diddit, ook Smartschool van de concurrentie zou er zonder problemen aan gelinkt kunnen worden.

Reflectie

Diddit lijkt me een goed initiatief; zowel voor de leerkracht als voor de leerling. De leerkracht heeft een mooi overzicht van wat de leerlingen doen voor het vak. Zo kan er gemakkelijk worden bijgehouden hoeveel tijd een leerling investeert in het maken van oefeningen en taken. Niet alleen de inzet maar ook de progressie van de leerling kan op deze manier duidelijk en overzichtelijk worden bijgehouden. 

Er zijn wel twee aspecten die vragen oproepen. Ten eerste is het natuurlijk opnieuw een vereiste dat de leerling regelmatig een computer of een tablet ter beschikking heeft, ten tweede is het niet gratis.

Men kan de tijd niet tegenhouden en het is duidelijk dat onze maatschappij aan het digitaliseren is, maar toch kan men er niet vanuit gaan dat elke leerling thuis een computer en internettoegang heeft. Als de school voldoende computers en tijd voorziet om de leerling op een efficiënte manier van dit platform gebruik te laten maken, ben ik wel voorstander. 

Van In is een uitgeverij, een bedrijf met andere woorden, Als bedrijf wil je winst maken met je product. Uit de bronnen bleek dat Van In slechts een kleine meerprijs voor haar handboeken en werkschriften zou vragen voor dit platform. Hier ben ik tegen, sowieso ben ik van mening dat handboeken en lesmateriaal gratis ter beschikking zou moeten staan van de leerling. 

Puur gericht op de doelen van het platform, denk ik wel dat dit een heel goed project is, dat ik graag zal uitproberen. 

Geraadpleegde bronnen

- De Preter, Wim (2015). Leerkrachten kunnen straks digitaal toetsen afnemen. In: De Tijd (27 februari 2015). via: http://academic.gopress.be/nl/search-article (ten laatste geraadpleegd op 1 april 2015).

- Van In (2015). Diddit. Leer zoals je bent. via: http://www.vanin.be/nl/secundair-onderwijs (ten laatste geraadpleegd op 1 april 2015).

- Diddit (2015).. Leer zoals je bent. via: www.diddit.be (ten laatste geraadpleegd op 1 april 2015).

- Van In (2015). Wat betekent Diddit? via: http://www.diddit.be/build/downloads/netwerk.pdf (ten laatste geraadpleegd op 1 april 2015).

3 opmerkingen:

  1. Hallo Eva

    Diddit heeft ook mijn interesse kunnen wekken. Als ik me niet vergis wordt het momenteel alleen nog maar in de eerste graad van het secundair onderwijs ingezet, wat wel spijtig is. Ik heb geen idee van het prijskaartje (of "de kleine meerprijs") dat aan het gebruik van Diddit verbonden is, daar heb ik online niet meteen informatie over gevonden.

    Ik zie er wel iets in omdat het gemakkelijk aan Smartschool gekoppeld kan worden. Op die manier verschaft het de leerkracht als de leerlingen zowel binnen als buiten de les een gemakkelijke toegang tot het platform. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo en niveau oefeningen maken op een ludieke wijze. Voornamelijk deze differentiatiemogelijkheden sporen me aan om dit zelf ook eens tijdens een aantal (gepaste) lesmomenten in te zetten. Met deze vorm van keuzevrijheid (voor de leerlingen) dient naar mijn mening wel zorgvuldig omgesprongen te worden. Op het einde van elk trimester of semester dient elke leerling namelijk hetzelfde proefwerk af te leggen. De leerkracht dient daarom de vooruitgang van alle leerlingen goed te bewaken en daar ook tijdig op te reageren. Sommige leerlingen kunnen anders misbruik maken van het systeem door niet voldoende hun best te doen en enkel de gemakkelijke oefeningen te maken waardoor ze achterop blijven.

    Verder ben ik nogal sceptisch ten aanzien van het invullen van online toetsen wat je in je artikel als als "een grote troef" van Diddit omschreef. Ik volg je daar gedeeltelijk in. Het is inderdaad wel handig om je als leerkracht op online testen te inspireren. Daarnaast lijkt het me ook interessant om de leerlingen na een afgerond lesonderdeel eens zo'n online test te laten invullen om te controleren wie de leerstof heeft gesnapt en wie niet. Dit geeft je als leerkracht een idee van hun kennen en kunnen en aangezien Diddit de testen zelf verbeterd, bespaart het je ook heel wat tijd. Toch vind ik dat dit een stap te ver is. Sommige leerstofonderdelen kunnen online getoetst worden - akkoord -, maar in mijn ogen zijn ze daar niet allemaal geschikt voor. In mijn achterhoofd stel ik me dan ook de vraag in welke mate leerlingen op het moment van de toets online met elkaar kunnen communiceren (gevaar voor spieken) of online informatie gaan opzoeken. Ik heb hier namelijk geen ervaring mee. In mijn ogen kan men als leerkracht ook niet elke leerling verplichten om zijn toetsen/ oefeningen online te maken als die dat liever op papier zou doen. Hier dient dus ook rekening mee gehouden te worden. Leerlingen die thuis niet over de nodige elektronische middelen beschikken, kunnen ook eventueel door uitgeprinte oefeningen verder geholpen worden. Op die manier valt niemand uit de boot.

    Groetjes

    Sarah


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Eva,

    In mijn zoektocht naar een onderwerp voor deze blog kwam ik ook het digitaal leerplatform Diddit tegen. Zoals je aangeeft heeft dit soort leerplatformen zeker troeven en voordelen. Als je de website en informatie bekijkt, ziet het er ook allemaal mooi uit.

    Zelf maak ik me dan de bedenking dat dit een betalend product is, van een bedrijf dat uiteraard zijn waar aan de man wil brengen, en dat hier dus een hele marketingmachine achter zit die er voor zorgt dat het zo aantrekkelijk mogelijk voorgesteld wordt.

    Dit soort informatie is vaak gemakkelijker te vinden dan andere tools, die misschien ook veel mogelijkheden bieden, maar wel gratis te gebruiken zijn.

    Ik denk dat het voor leerkrachten heel moeilijk is om deze digitale revolutie bij te houden en tussen de bomen het bos nog te zien. In onze wikicursus worden er een aantal criteria opgesomd die leerkrachten kunnen helpen bij het maken van een keuze voor educatieve programma's:

    *Inhoudelijke aspecten

    -Is de inhoud juist en de instructiemethode correct?
    -Sluit het programma aan bij de eindtermen, het leerplan, de leerstof?
    -Wordt er voldoende gevarieerd in de opdrachten?
    -Biedt het programma mogelijkheden tot differentiatie (naar inhoud, tempo, moeilijkheidsgraad…)?
    -Is het taalgebruik aangepast aan het niveau van de leerling?
    -Voorziet het programma goede feedback? Wordt er uitleg gegeven over gemaakte fouten?
    -Houdt het programma een foutenanalyse bij?
    -Kan de voortgang van het programma door de leerling worden gestuurd?

    *Organisatorische aspecten

    -Kan het programma in het leerproces worden ingeschakeld en wanneer dan?
    -Is het organisatorisch haalbaar (qua werkvorm, inpassing in klasgebeuren…)?
    -Hoeveel tijd is er nodig om het programma te doorlopen?
    -Wat is de kostprijs van dit programma?

    *Gebruiksvriendelijkheid

    -Kan het programma gemakkelijk worden geïnstalleerd?
    -Kunnen aspecten als inhoud en moeilijkheidgraad van de oefeningen gemakkelijk worden ingesteld?
    -Zijn de verschillende onderdelen (toetsen, menu’s) duidelijk voor leraar en leerling?
    -Kunnen de resultaten worden geregistreerd en afgedrukt?
    -Kan het programma gemakkelijk worden opgestart, onderbroken en afgesloten?
    -Spreekt de lay-out aan?

    Dit zijn nuttige criteria, maar ik denk dat de eerste moeilijkheid ligt bij het opsporen van de verschillende mogelijkheden en leerplatformen (open source en betalend) die er bestaan. Het lijkt me geen overbodige luxe dat hierover objectieve informatie kan verstrekt worden aan leerkrachten en scholen. Is dit dan de taak van de scholendgroepen? De individuele scholen? Het Ministerie van Onderwijs?

    Ik hoop in ieder geval dat ik als beginnende leerkracht niet op eigen houtje het net moet gaan beginnen door snuisteren op zoek naar interessante leerplatformen, maar dat ik die informatie ergens verzameld en met objectieve informatie kan terugvinden om dan een goede keuze te kunnen maken.

    Groet,
    Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Ik zou graag reageren op de opmerking van Elke over de moeilijkheid bij het opsporen van leerplatformen. Khan Academy is een interessant, open source leerplatform dat gelijkenissen heeft met Diddit!

    Zie hiervoor mijn eerder blogbericht over het leerplatform Diddit en mijn reactie op een opmerking daarover:
    http://onderwijs-technologie.blogspot.be/2015/02/differentieren-via-een-digitaal.html

    BeantwoordenVerwijderen