Een digitale toekomst of niet?
Samenvatting
De
woorden “internet”, “apps” en “digitaal”
maken tegenwoordig deel uit van de basiswoordenschat waarover men beschikt. Het
zou ondenkbaar zijn een dag door te brengen zonder gebruik te maken van de
technologie die we nu ter beschikking hebben. Internet gebruik je ofwel op het
werk, ofwel ter ontspanning, maar het gebruiken doe je sowieso.
Het
artikel dat ik geraadpleegd heb bestaat uit een drieledig verslag over de
trends van de onderwijstechnologie. De ontwikkelingen op het vlak van de steeds
innoverende technologie worden hier over drie tijdspannes bestudeerd.
Allereerst wordt een rapport uiteengezet over wat het onderwijs tegenwoordig
gebruikt en kent. Ten tweede worden de technologische ontwikkelingen besproken
die voorlopig in mindere mate gebruikt worden binnen het onderwijs. Ten laatste
legt men uit welke technische snufjes uitgediept kunnen worden en zullen
bijdragen tot het gebruik ervan in het onderwijs.
In
het eerste luik worden enkele hedendaagse, hippe technologische toepassingen en
apparaten besproken. Hier worden onder meer de functies en voordelen van
tablets en smartphones uit de doeken gedaan. Wat de bevolking tegenwoordig het
meest interesseert, is het gebruik van 4G. Iedereen wil snel internet en een
goede fotokwaliteit hebben. Het tweede luik legt enkele producten, die tot de “wearable devices” behoren, uit. Dit zijn
“computers die zijn ingebouwd in dingen die je op je lichaam kunt dragen, zoals
kleding, brillen, armbanden en horloges” (Thuss et al., 2014, p. 7). Deze
apparatuur voorziet de gebruiker van informatie of laat hem toe informatie te
verzamelen. Een andere, trendy en nuttige uitvinding is “the internet of things”. Dit is een systeem waarbij gegevens worden
verzameld en via het internet gedeeld worden. Op basis van die gegevens worden
nadien analyses gedaan. Een voorbeeld dat in het rapport wordt aangehaald is
een computer die de hoeveelheid energie, die teruggewonnen wordt via zonlicht,
aangeeft. Het derde en laatste luik zet verschillende technologische
ontwikkelingen uiteen, zoals 3d- en 4d-printen, Augmented Reality (AR), Gesture
Base Computing (GBC), Social Media,
Gaming, Smart TVs en Wireless Display.
Reflectie
Een
digitalisering van het onderwijs houdt in dat zowel de leerkrachten als de
leerlingen leren omgaan met technologie en de toepassingen hiervan. Men beweert
dat hierdoor de leermotivatie van leerlingen versterkt wordt en gewerkt wordt
aan de ontwikkeling van hun talenten (Stedelijk Onderwijs Antwerpen, 2013, p.
1). Ik geloof dat technologie een verrijking kan zijn voor het onderwijs, omdat
het variatie biedt en een andere manier is voor de leerkracht en de leerling om
met de leerstof om te gaan. Het is echter noodzakelijk dat de leerkracht die
onderwijstechnologie gebruikt heel goed op de hoogte is van de
gebruikstoepassingen. Slechts op die manier kan technologie nuttig zijn en
bijdragen tot het onderwijs en het leerproces van leerlingen.
Tablets
en smartphones worden reeds vaak ingezet als nieuwe tool om bijvoorbeeld een
les spelling interactief en gevarieerd te geven. De eerste keer dat ik hier als
stagiaire mee geconfronteerd werd, stond ik paf. Ik had geen idee in hoeverre
technologie aanwezig was tijdens het lesgebeuren en plots merkte ik op dat
leerlingen met tablets, laptops, presentatiesoftware en nog veel meer mochten
en konden werken. In het begin stond ik wat sceptisch tegenover
onderwijstechnologie, maar naarmate ik er meer geconfronteerd mee wordt zie ik
er het nut van in. Niet enkel is het volgens mij noodzakelijk als leerkracht de
leerlingen in hun technologische ontwikkeling zo goed mogelijk te begeleiden en
te ondersteunen, maar ook open te staan om van hen iets bij te leren. Tevens
vind ik het belangrijk hun zin en vertrouwen in de technologie te versterken
door hen een divers gamma aan technologische instrumenten en toepassingen voor
te stellen. Dit is mogelijk wanneer men in de toekomst op school gebruik zal
kunnen maken van de technologische snufjes die in het tweede en derde deel van
het artikel besproken worden.
De
ontwikkelingen die tot nu toe nog geen grote rol in het onderwijs spelen maar
wel potentieel hebben zijn mijns inziens waardig vermeld te worden, aangezien
hun functie een bijdrage kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van het
onderwijs. De Polar Loop die tot de “wearable devices” gerekend wordt, kan
eventueel in een les LO geïntegreerd worden. Ik ben van mening dat deze
armband, die aan activiteitsmeting doet, enerzijds een stimulerend effect heeft
op het sportgedrag van de leerlingen en anderzijds bijdraagt tot het bewust
bezig zijn met de gezondheid. “the
internet of things” daarentegen is volgens mij meer van toepassing voor de
schoolinfrastructuur en niet zozeer voor de leerlingen. Het gebruik van deze
smartapparatuur binnen het schooldomein zal in de toekomst een positieve
invloed hebben op de leeromgeving van de leerlingen en dus indirect op de
leerlingen zelf. Het feit dat consumenten hiermee statistische data kunnen
gebruiken “om gedrag te analyseren en op basis hiervan veranderingen door te
voeren” lijkt mij opportuun, zowel in een onderwijscontext als in de
privésector (Thuss et al., 2014, p. 10).
De
Smart TVs die in het derde deel van
het artikel worden besproken zijn volgens mij noemenswaardig omdat deze
innovatieve uitvinding voorzien is van functies waarover een pc beschikt en in
de toekomst geen bijkomstige apparatuur, zoals een beeldscherm nodig
heeft.
Ondanks
het feit dat de wereld waarin wij leven digitaliseert en bijdraagt tot het
effectief en efficiënt uitoefenen van het lerarenberoep en het uitvoeren van
taken als leerkracht en leerling trek ik sommige aspecten van
onderwijstechnologie in twijfel. Ik denk hierbij aan de nadelige
gezondheidseffecten van de stralingen, maar ook de voorwaarde waaraan
technologie steeds is verbonden: een goede en snelle internetverbinding. Jammer
genoeg is die niet steeds en niet voor iedereen voorhanden.
Referenties
Murray, O.T. & Olcese, N.R.
(2011). Teaching and learning with iPads,
ready or not? TechTrends, 55(6), 42-48.
http://facdent.hku.hk/learning/brownbag/CIDE%20Brown%20Bag_ipads_20120203%20ppt.pdf
Stedelijk
Onderwijs Antwerpen. (2013). Innoveren en
creëren. http://www.onderwijs2012.be/nl-BE/content/innoveren-en-creeren/7/
Thuss, F., Adema, J., Baron, J., Rutten, D. (2014). Trendgroep
iXPERIUM Trends in onderwijstechnologie – januari 2014. http://blog.han.nl/ixperium/files/2014/10/Adviesrapport-Trendsgroep-2014-standalone-versie.pdf
Verdeyen,
A. & Moens, O. (2012). Verantwoord
omgaan met Wi-Fi en gsm-straling op school. file:///C:/Users/SHANNA/Downloads/Verantwoord_omgaan_met_WiFi_en_gsmstraling_op_school.pdf
http://www.klasse.be/leraren/wp-content/uploads/sites/4/2012/11/Verantwoord-omgaan-met-WiFi-en-gsm-straling-op-school_v2.pdf
http://www.klasse.be/leraren/wp-content/uploads/sites/4/2012/11/Verantwoord-omgaan-met-WiFi-en-gsm-straling-op-school_v2.pdf
Verdeyen, A. & Moens, O. (2012). Verantwoord omgaan met Wi-Fi en gsm-straling op school. file:///C:/Users/SHANNA/Downloads/Verantwoord_omgaan_met_WiFi_en_gsmstraling_op_school.pdf
BeantwoordenVerwijderenis geen hyperlink !
Verbetering is toegepast!
BeantwoordenVerwijderen