woensdag 1 april 2015

Apps gebruiken voor lessen EHBO


Technologie en EHBO

Door de modernisering heeft bijna iedereen tegenwoordig wel een smartphone. Waarom zouden we deze tool niet gebruiken voor medische hulp. Men heeft al onderzoek gedaan naar het nut van mobiele telefoons bij eerste hulp of reanimatie en hieruit blijkt dat deze zeer nuttig kunnen zijn. (Kovic et al., 2011)

Meeste mensen zeggen  ofwel dat ze te weinig kennis hebben over reanimatie ofwel dat ze schrik hebben om de mond-op-mond-beademing te geven. Hierdoor heeft men de “compression-only CPR” toegevoegd aan de richtlijnen geschreven door de European Resuscitation Council (ERC)/American Heart Association (AHA) (Berg RA et al., 2010; Koster RW et al.,2010). Deze methode zou bij veel mensen de angst moeten wegnemen om te reanimeren en zo uiteindelijk meer mensen te motiveren om effectief een reanimatie uit te voeren.

Smartphones kunnen dienen om gemakkelijk en snel aan informatie te geraken en kunnen ook dienen als steun in bepaalde situaties hierdoor worden ze steeds meer waardevol als tool voor reanimatie training en als hulpmiddel bij echte ongelukken. Nu op deze moment bestaan er al enorm veel apps rond gezondheid en spreekt men van een “app overload” (Van Velsen et al.,2013) Nu is de vraag welke app kan men het beste gebruiken voor reanimatie. Ik heb uiteindelijk maar 1 artikel gevonden dat de verschillende apps is gaan evalueren en dus zal ik hiervan de resultaten bespreken. Eerst en vooral is men in de verschillende app stores gegaan naar apps door de zoektermen “CPR” en “resuscitation” in te typen. Daarnaast heeft men ook nog gezocht via google.

Men kwam in het totaal op 61 apps waarvan men er 15 heeft geexcludeerd omdat deze gericht waren op dieren of baby’s. Van de overgebleven 46 apps hadden er maar 75% “real incident support” en maar 35% volgde de richtlijnen van ERC/AHA. Uiteindelijk voldeed maar 28% van de 46 apps aan de 3 minimum criteria: training feature, conformity with the ERC/AHA 2010 BLS guidelines en real incident support. Slechts 15% van de apps boden directe toegang tot een noodoproep,  1 app bood feedback over de duur van de reanimatie en de snelheid van de stoten en de FDNY Lifesaver Beta V1.0 boodt GPS localisatie aan.

Daarna heeft men gsm’s met de 13 apps die voldeden aan de minimum criteria uitgedeeld aan vrijwilligers om deze te testen. Er werd gevraagd om 2 testen uit te voeren, de eerste was een vragenlijst bestaande uit 10 vragen voor de gebruiksvriendelijkheid te testen en bij de tweede test moest men 6 passende “product reaction cards” kiezen die volgens hun het beste bij de app pasten. 

Bron: Kalz M. et al.,2014
Na deze vragenlijst en de test met de "production reaction cards" kon men besluiten dat de 5 volgende apps voldoen aan de richtlijnen,gebruiksvriendelijk zijn en goed leerbaar zijn.


App
Mandatory features
Important features
Special features
Reanimatie, by the Dutch Heart Foundation
Yes
Yes
No
CPR & Choking, by University of Washington and King County EMS
Yes
Yes
Compression-only CPR
Hands-only CPR, by the American Heart Association/Jive Media Inc.
Yes
Yes
Compression-only CPR
Leben retten, by the German Heart Foundation/Fuse GmbH
Yes
Yes
Compression-only CPR
FNDY Lifesaver beta V.0, by the New York City Fire Department/Bavelle
Yes
No
Compression-only CPR




Mandatory features = voldoen de apps aan de richtlijnen van de "European Resuscitation Council" en de "American Heart Association"
Important features = biedt de app directe toegang tot een noodoproep
Special features = maken ze gebruik van "compression-only CPR"

Reflectie

Voordelen - In vele scholen wordt er weinig of geen aandacht geschonken aan lessen EHBO. Uit een studie is gebleken dat dit komt doordat men vaak met tekort aan materiaal zit waardoor de leerkracht vindt dat hij/zij de les niet goed zal kunnen geven. (Elchardus et al., 2009) Door gebruik te maken van apps kan dit probleem deels verholpen worden, zo valt de aankoop van een simulator en boeken al weg. Tegenwoordig heeft elke leerling wel een smartphone en de apps die uit deze studie als beste naar voor kwamen zijn ook volledig gratis te verkrijgen. Daarnaast bevatten de apps instructiefilmpjes die de leerlingen meer kan duidelijk maken dan enkele prenten in een boek. Al bij al zullen de apps de ervaring met een echte oefenpop niet evenaren maar dankzij de app kan men wel regelmatig na de lessen de technieken herhalen thuis. Wat ik persoonlijk ook goed vind is dat deze apps de leerlingen kunnen bijstaan bij een levensechte situatie zodat ze goed weten wat ze moeten doen ondanks stress of paniek door de situatie.

Nadelen - Door dit artikel ben ik wel gaan beseffen dat we niet zomaar elke app die we vinden rond gezondheid mogen vertrouwen. Deze ondergaan geen enkele screening vooraleer ze worden gepubliceerd. Zeker als het gaat om materiaal dat we willen gebruiken in de lessen moeten we toch zeker zijn dat deze app de juiste informatie bevat. Verder zullen de leerlingen de verleiding om hun gsm te gebruiken voor andere dingen, buiten het lesonderwerp, misschien niet kunnen weerstaan. 


Conclusie - Ikzelf wil later in mijn lessen zeer graag gebruik maken van technologie en dankzij dit artikel besef ik dat we niet alles zomaar mogen vertrouwen wat we vinden. Dit omdat er veel apps rond gezondheid niet gescreend of gecontroleerd worden en dus foute informatie kunnen omvatten. Ik hoop dat er hier toch werk van gemaakt zal worden zodat leerkrachten zelf op de technologie kunnen vertrouwen zonder eerst de technologie zelf helemaal te controleren. 



Bronnen:
 
5.      Kalz M, Lenssen N, Felzen M, Rossaint R, Tabuenca B, Specht M, Skorning M Smartphone Apps for Cardiopulmonary Resuscitation Training and Real Incident Support: A Mixed-Methods Evaluation Study J Med Internet Res 2014;16(3):e89

Available at:

           Van Raemdonck et Al., 2010: Reanimatie in het secundair onderwijs: een stukje van de puzzel

Available at:






2 opmerkingen:

  1. Hallo Tess!

    Eerst en vooral wou ik zeggen dat ik volledig akkoord ga met het feit dat er veel te weinig aandacht wordt besteed aan EHBO in het onderwijs.
    Ik denk dat het interessant kan zijn om een app te gebruiken, maar ik weet nu niet of dat voldoet?
    Leerlingen krijgen dus nooit de kans om te simuleren met een pop of andere materiaal dat hiervoor nodig is.
    De vraag is dan: is de EHBO-opleiding met apps even efficiƫnt als de klassieke methode?
    Tweede vraag: Wat doe je met leerlingen die geen smartphone hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het fantastich dat ik door middel van een Youtube-filmpje mijn hele stofzuiger uit elkaar heb kunnen nemen om de filters te kuisen, het was al een hele stap vooruit om niet doo die hele schriftelijke gebruiksaanwijzing te moeten zwoegen.
    Maar EHBO is inderdaad toch iets anders, je werkt niet met toestellen maar met mensen.

    BeantwoordenVerwijderen