maandag 14 april 2014

Let's Kinect: leren met bewegen!

Korte inhoud

De website: Let's Kinect

In Nederland is eind 2013 een wedstrijd uitgeschreven om te achterhalen wat de mogelijkheden zijn van de Kinect in het onderwijs. Het is een idee van Technologie & onderwijs dat zichzelf als volgt voorstelt: 'Technologie & Onderwijs is een initiatief van APS IT-diensten, SLBdiensten, SURFmarket en Microsoft. Samen bouwen we aan een community waar het onderwijs relevante ervaringen ten aanzien van de toepassing van nieuwe technologie met elkaar deelt (Technologie & Onderwijs: voortgang in de praktijk., 2013).
Van de twintig ingezonden ideeën werden er twee uitgepikt die de mogelijkheden van de Kinect het best in beeld brengen. Het gaat erom dat leerlingen in de klas interactief kunnen leren door gebruik te maken van hun stem, gebaren of beweging. Het voordeel of de meerwaarde van multimedia in het onderwijs is al langer bekend maar de combinatie met beweging werd vooralsnog niet verder uitgewerkt. Ik heb meerdere links gepost omdat de documenten samen het hele verhaal vertellen over hoe de Kinect zijn invloed kan hebben in de hedendaagse schoolcontext. Ik raad iedereen aan om kort eens over de documenten te gaan zodat de boodschap overkomt. De bijgevoegde video geeft een mooie samenvatting van de ingezonden ideeën. De verschillende voordelen voor zowel leerkracht als leerling worden aangehaald in De toegevoegde waarde van Kinect in het onderwijs. Kinect als manier om specifieke lesinhoud effectief over te dragen geeft weer hoe Kinect een stimulerende leeromgeving creëert die de leerling uitdaagt om zo tot snellere en betere leerresultaten te bekomen. Het visueel maken van de menselijke anatomie door de leerling in staat te stellen om op ‘Google Street view-wijze’ doorheen het lichaam te navigeren is daar een goed voorbeeld van.



Reflectie

Met het selecteren van deze nieuwigheid ga ik in tegen de hoofdfilosofie van dit opleidingsonderdeel: het is namelijk geen open software. Toch vind ik het idee te waardevol om niet te delen. Zelf was ik een van die leerlingen die niet kon stilzitten tijdens zowat alle lessen. De nodige afleiding zoek je dan in andere dingen dan de leerstof die wordt gedoceerd. Als leerkracht moet je op zoek gaan naar manieren om de leerlingen uit te dagen, een positieve leerhouding mee te geven en een 'enriched environment' te scheppen. De Kinect biedt al deze mogelijkheden. Het stelt de leerkracht in staat om een extra dimensie te geven aan zijn lessen en zo de leerlingen te motiveren om actief deel te nemen. Daarbij komt dat er voldoende bewijs is dat een verrijkte omgeving en beweging zorgen voor neuroplasticiteit en neurogenese (van Praag , Kemperman, & Gage, 2000 en Knaepen & Meeusen, 2010). Al deze eigenschappen dragen bij tot een hoger leerrendement en komt het onderwijs dus ten goede. De mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt maar de leerkracht heeft wel de nodige kennis nodig om met de software aan de slag te gaan. Er worden zogeheten inspiratiesessies gehouden die de nodige kennis verschaffen maar de investering voor een leerkracht is dus eerder groot te noemen. Toch blijf ik overtuigd dat een dynamische les de les van de toekomst is en dat er met de vooruitgang in de onderwijstechnologie nog veel meer mogelijk is maar veel hangt af van de goodwill van de leerkracht om op zoek te gaan naar differentiatie, uitdagende leermiddelen, een verrijkte omgeving en manieren om de leerlingen een positieve leerhouding te laten aannemen.

Bronnen:
Knaepen, K., & Meeusen, R. (2010). Neuroplasticity – Exercise-Induced Response of Peripheral Brain-Derived Neurotrophic Factor. Sportsmedicine, 765-801.
Onderwijs & Technologie. (2013). Opgeroepen op april 14, 2014, van Technologie & Onderwijs: voortgang in de praktijk.: http://www.technologie-onderwijs.nl/
van Praag , H., Kemperman, G., & Gage, F. H. (2000). Neural consequences of environmental enrichment. Neuroscience, 192-198.




2 opmerkingen:

  1. Erg mooi project! Even bewegen is voor leerlingen van zeer groot belang.

    Op Pinterest vond ik een mooi overzicht van artikelen rond dit onderwerp.
    Link: http://www.pinterest.com/capnpete/classroom-movement/

    Zeer bruikbaar is bijvoorbeeld dit artikel van CNN met de kernboodschap: waarom laten we kinderen de hele dag stilzitten, terwijl bewegen juist erg belangrijk is?
    Link: http://edition.cnn.com/2014/03/30/living/no-sitting-still-movement-schools/index.html

    Ook interessant was een artikel op Lifehacker. Hierin laat men de verhoogde hersenactiviteit na een korte wandeling zien. Hun advies: "voor examens even bewegen"
    Link: http://lifehacker.com/20-minutes-of-exercise-before-an-exam-may-boost-your-pe-1541773646

    Tot slot nog dit stuk op Klasse, met een vergelijkbare boodschap: "beweging bevordert schoolprestaties".
    Link: http://www.klasse.be/leraren/20071/beweging-bevordert-schoolprestaties/

    Groeten!
    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je positieve respons en de nuttige toevoegingen.

    BeantwoordenVerwijderen