De huidige maatschappij is enorm gedigitaliseerd, waarbij ICT de kern vormt. Teneinde de studenten een plek op de arbeidsmarkt te garanderen, dienen zij reeds op jonge leeftijd kennis te nemen van ICT en het gebruik hiervan. Dit is echter geen “easy task to do”. Niet enkel de leerlingen zelf dienen hierin te worden begeleid maar ook de leraars zelf. In welke mate kan ICT de leraars ondersteunen, meer bepaald vervangen?
Volgens de Europese Commissie
is ICT een belangrijke bron om te komen tot meer een open en flexibel
onderwijs. Ook de OESO (de Organisatie voor Europese Samenwerking en
Ontwikkeling) is van mening dat de toename van ICT in het onderwijs belangrijke
gevolgen kan hebben.
Een trend die een belangrijke
verandering in het onderwijs kan betekenen is leren in online leeromgevingen, meer bepaald “e-learning”. Leerlingen zitten
in hun vrije tijd veel op het internet. Voor scholen is dit een mooie kans om
leerlingen beter te leren (samen)werken binnen online netwerken, door hen
sterke digitale vaardigheden bij te brengen en goede online leeromgevingen aan
te bieden. Op de korte termijn wordt verwacht dat nieuwe hybride
onderwijsvormen ontstaan, waar leerlingen vooral online leren en slechts voor
bepaalde activiteiten de school bezoeken. Opgemerkt dient te worden dat het nog
wel even duurt voordat online leren als ‘natuurlijk’ wordt ervaren.
De Belgische universiteiten en
hogescholen hebben vandaag allemaal een centraal digitaal leerplatform waarop
de student zijn eigen gepersonaliseerde leeromgeving vindt. Multicampusonderwijs
op basis van live video-conferenties en webapplicaties heeft zijn weg gevonden
in de associaties en andere samenwerkingsverbanden. Voor de aanmaak en
uitwisseling van digitaal leermateriaal is er een sterke wereldwijde trend naar
“Open Educational Resources” (OER). Deze OER-beweging betekent voor onze hoger
onderwijs instellingen zowel een grote uitdaging als een nieuwe opportuniteit.
Een nog veel grotere uitdaging zijn de “Massive Open Online Courses” (MOOCs),
overgewaaid uit de VS, met tienduizenden deelnemers wereldwijd.
De vraag rijst of de hoger
vermelde ontwikkelingen het onderwijs ten gronde zal veranderen of het reeds
bestaande systeem zal ondersteunen door het aanreiken van nieuwe hulpmiddelen?
Hieronder worden de voor- en
nadelen van E-learning opgesomd:
VOORDELEN
-
Flexibiliteit
-
Besparing trainingstijd
-
Werken en leren integreren
-
Sneller leren
-
Actuele en consistente kennis
NADELEN
-
Vereiste houding en vaardigheden van de
studenten
-
Voorkeur voor leren: leren via
internettechnologie of persoonlijke contacten?
-
Weerstanden: houding leerkrachten, kosten, …
-
Niet altijd geschikt om bepaalde vakken te
studeren bv. geneeskunde
Volgens Bram Faems,
ICT-nascholer en medewerker van KlasCement, heeft het ICT op zichzelf geen
leerwaarde en kan de leraar in de klas niet vervangen. Volgens hem is het aan
de leraar om te bepalen of ICT zijn les meerwaarde kan geven of niet. In dit
opzicht lijkt het niet mogelijk om de leerkrachten te vervangen. Voor de gehele
tekst verwijs ik naar onderstaande link.
Slot
Zoals boven aangegeven, speelt
ICT een zeer belangrijke rol, zowel in het privéleven als in een professioneel
kader. Een leven zonder ICT is ondenkbaar. Ik stel mezelf echter de vraag of de
reikwijdte van ICT zo ver gaat, dat het zelfs leraars kan vervangen in de klas?
Zal E-learning werkelijk leiden tot een open en flexibel onderwijs? Vanuit mijn
oogpunt is het antwoord eerder ontkennend en sluit ik mij aan bij de heer
Faems. ICT bannen uit het onderwijs is uit ten boze. Studenten moeten tijdens
hun opleiding reeds kennis hebben opgedaan van ICT, zodat zij minder hinder
ondervinden op de arbeidsmarkt. Het is echter een onmogelijke taak dat ICT de taak van de leraars overneemt. Het
persoonlijk contact tussen leraar en student dient te blijven bestaan,
aangezien het stimulerend en motiverend werkt. Daarnaast kan er een betere
controle worden uitgeoefend op de studenten. Niets belet de leraar om gebruik
te maken van diverse tools om het lessenpakket te ondersteunen en interessanter
te maken.
Uit het bovenvermelde kan men
afleiden dat de grenzen van ICT in het onderwijs niet echt duidelijk zijn en
dat verdere richtlijnen aangewezen zijn.
Geraadpleegde bronnen:
https://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2014-2015/g133-1.pdf
(beleidsnota onderwijs ingediend door minister Hilde Crevits)
Dag yaprak.
BeantwoordenVerwijderenKan je je account waarmee je inlogt op blogger zo aanpassen dat je post ondertekend wordt met je Naam en Voornaam?
Dan wordt het eenvoudiger om te weten aan wie ik punten moet geven.
Dag meneer Van Bogaert,
BeantwoordenVerwijderenIk heb het aangepast.
Beleefde groeten
Dank je wel!
VerwijderenBeste Yaprak,
BeantwoordenVerwijderenVoor het onderwijs is “Open Educational Resources” (OER), een belangrijke ontwikkeling. Het idee dat kennis toegankelijk is voor iedereen lijkt mij erg bevrijdend. Maar lijnrecht tegenover staan de uitgeverijen die krampachtig vasthouden aan de auteursrechten. Ik mag hopen dat OER steeds meer aan terrein zal winnen, en dat de invloed van de uitgeverijen langzaamaan verzwakt.