Samenvatting
De ouderportaal MijnSchool, ontwikkeld door het ICT-bedrijf Get
There in opdracht van het bestuur van de Openbaar Onderwijsgroep Groningen
(O2G2), is genomineerd voor een computable Award in de categorie ict-project
van het jaar in het onderwijs.
De portaal werd ontwikkeld met als doel de ouderbetrokkenheid,
ouderparticipatie en communicatie van de basisscholen in Groningen te
verbeteren. Omdat de scholengroep geen geschikte oplossing vond op de markt,
gaf ze zelf opdracht tot het ontwikkelen van deze portaal. De portaal kwam tot
stand via een gezamenlijke projectgroep die de noden en wensen inventariseerde
en op basis daarvan aan de slag ging.
Enkele belangrijke elementen in de portaal zijn het waarborgen van
de privacy van de gebruikers; iedere school kan de portaal aanpassen naargelang
de eigen behoeften; de portaal kan geïntegreerd worden in de website van de
scholen en er is een koppeling mogelijk met de bestaande
leerlingadministratiesystemen.
Reflectie
Dit artikel was voor mij de aanleiding om wat verder te zoeken
naar de mogelijkheden en vooral naar de voor- en nadelen van het communiceren
met ouders via digitale weg. In het op 23 maart gepubliceerde bericht
op deze blog door Cindy Van Raemdonck over het gebruik van Smartschool als
oudercontact planner komt hier al kort iets over aan bod.
Via de website van MijnSchool kan je een demofilmpje bekijken voor deze
ouderportaal. Ze maken hier uiteraard reclame voor hun portaal, maar wat me
meteen opvalt in dit filmpje is dat er in dit scenario geen rekening houden
wordt met, of geen plaats is voor een diverse groep ouders, namelijk ouders die
niet ieder moment van de dag bereikbaar zijn via smartphone, tablet of
computer.
Het gaat hier om een portaal voor basisscholen, maar ik denk dat
de redenen om digitale communicatie te gebruiken, evenals voor- en nadelen ook
door te trekken zijn naar het secundair onderwijs.
Traditioneel werd en wordt er vooral gecommuniceerd via de
klasagenda en oudercontacten op enkele tijdstippen doorheen het schooljaar. Om
een idee te hebben waarover er zoal wordt gecommuniceerd wordt tussen de scholen
en ouders:
-
informatie verstrekken over activiteiten op
school (oudercontacten, sinterklaasfeest, grootouderdag, schoolreizen, ...)
-
oproep aan ouders om te helpen bij
activiteiten en hen hier ook over informeren
-
huiswerk, prestaties en resultaten van
leerlingen
-
documenten zoals het schoolreglement, missie,
etc
Dat de communicatie tussen scholen en ouders niet altijd van een
leien dakje loopt hoeft niet te verbazen, gezien de complexe en diverse groep
waar je mee te maken hebt en de veelheid aan soorten boodschappen. Sommige
worden gewoon beter via persoonlijk contact overgebracht, voor andere zijn
digitale communicatiemiddelen zeer geschikt. Ook zijn sommige ouders beter
bereikbaar via klassieke communicatiemiddelen en andere via digitale weg. Digitale
communicatiemogelijkheden kunnen dus een extra tool bieden om de communicatie
vlotter te laten verlopen, maar houden tegelijk ook een gevaar in als we willen
vermijden dat sommige (vaak de zwakste) groepen ouders uit de boot zouden
vallen.
De digitalisering zal zich echter blijven voortzetten, dus scholen
kunnen hier zeker niet op achterblijven. Het zou een gemiste kans zijn om de
voordelen die dit biedt naast zich neer te leggen.
In de Masterproef
van Liesa Behiels uit 2013 las ik dat de communicatie tussen school en
ouders een belangrijk luik is in de ouderbetrokkenheid en dat deze communicatie
op verschillende manieren kan verlopen (schriftelijk, oraal, formeel,
informeel). Persoonlijk contact blijkt het meest effectief te zijn
(oudercontact, schoolpoortcontact), terwijl massacommunicatie (bv. via de
schoolwebsite) handig is om snel veel informatie over te brengen. Via een
gewone schoolwebsite is de communicatie meestal beperkt tot
informatieverstrekking en is er weinig mogelijkheid tot interactie of
tweerichtingsverkeer. De mogelijkheid voor ouders om te kunnen communiceren met
de school en dus tweerichtingsverkeer te creëren in de digitale communicatie is
een belangrijke voorwaarde om nuttige en een bevredigende communicatie tot
stand te brengen tussen ouders en de school. De beperkte mogelijkheden tot
tweerichtingsverkeer en het vaak niet up-to-date zijn van de schoolwebsites is
de meest gehoorde kritiek van ouders over communicatie via schoolwebsites. In
dit opzicht zou een digitaal communicatieportaal binnen de schoolwebsite een
grote vooruitgang kunnen beteken.
Er valt uiteraard veel meer te zeggen over ouderbetrokkenheid en
communicatie maar dit zou ons te ver leiden voor deze blog.
Uit een onderzoek
uitgevoerd in 2010-2012 door KHLim, in samenwerking met enkele Europese
universiteiten en hogescholen, kwam naar voor dat twee op drie ouders meer
digitaal contact wensen met de school van hun kinderen. Vooral jongere ouders
blijken hier behoefte aan te hebben. De voorkeur gaat hierbij uit naar email en
contact via een digitale leeromgeving. Sociale netwerksites zoals bijvoorbeeld
facebook worden eerder gezien als iets voor de vrije tijd.
Iedere school die overweegt om meer te communiceren via een
digitale tool, zou dus eerst best nagaan welke soort informatie ze zouden willen
overbrengen aan wie en hoeveel interactie ze tot stand willen brengen, zoals ook
aan bod komt in het artikel
van Menno Van Hasselt op wij-leren.nl. Verder is het voor scholen belangrijk om
goed na te gaan welke investering dit zou vragen van zowel de school, het
personeel als de ouders. De tool moet een meerwaarde kunnen bieden voor zowel
de school als de ouders. Een belangrijke voorwaarde dit ook in dit artikel
wordt aangehaald is dat er goede en duidelijke afspraken moeten zijn over het
gebruik van een welbepaald digitaal middel en dat ouders en leerkrachten die
niet zo vaardig zijn met ICT voldoende ondersteuning moeten kunnen krijgen.
Wat zijn nu
de voornaamste voordelen aan digitale communicatie tussen ouders en de school?
-
Digitale communicatietools kunnen de
bestaande communicatie versterken en ouderbetrokkenheid verhogen. Ze mogen
echter geen vervanger zijn voor persoonlijk contact!
-
Berichten kunnen vaak sneller overgebracht
worden.
-
Boodschappen kunnen niet verloren gaan.
-
Ze kunnen meer inzicht geven in wat er bij
ouders, kinderen en op school leeft.
-
Voor gescheiden ouders die geen goede relatie
hebben kan het een goed middel zijn om beide ouders alle nodige informatie over
te bezorgen.
-
Ze zijn efficiënt voor ‘massacommunicatie’.
Waar
schuilen de gevaren of wat zijn belangrijkste minpunten?
-
Digitale communicatiemiddelen zoals
ouderportaals (zie voorbeeld MijnSchool) bieden misschien veel mogelijkheden
maar zijn meestal betalend en betekenen dus een investering voor de school.
-
Het vraagt een inspanning van de school om
alle digitale informatie up-to-date te houden.
-
Het belangrijkste risico zie ik voor scholen
in een grootstedelijke en/of multiculturele omgeving, waar er vaak grote
groepen ouders niet of moeilijk bereikbaar zijn omwille van taalbarrières, geen
toegang tot computer, tablet of smartphone of die onvoldoende ICT-vaardigheden
hebben om via digitale weg vlot te communiceren.
Conclusie
Digitale en persoonlijke communicatie tussen ouders en scholen
kunnen elkaar aanvullen en de communicatie en ouderbetrokkenheid versterken.
Een voorwaarde is wel dat beide naast elkaar blijven bestaan om zoveel mogelijk
ouders te kunnen bereiken. Persoonlijk contact met de school blijft voor de
meeste ouders een absolute vereiste.
Ook moet de school extra inspanningen leveren om de moeilijkst
bereikbare groep ouders te blijven bereiken en informeren. Vaak gaat dat om de
zwakste groep, die er het meeste belang bij heeft om betrokken te worden bij de
school.
Indien de school kiest voor een ouderportaal is het belangrijk dat
deze afgestemd is op de noden en wensen van de school en de ouders om een echte
meerwaarde te kunnen bieden.
Referenties
Computable.nl
– “Betrokken ouders via portaal MijnSchool”, Annemiek Sprado, 02/02/2015 http://www.computable.nl/artikel/computable_awards/5232436/1853296/betrokken-ouders-via-ouderportaal-mijnschool.html
- geraadpleegd op 30/03/2015
Mijnschool.nl
– http://www.mijnschool.nl/index.html
- geraadpleegd op 30/03/2015
Getthere.nl
– http://www.getthere.nl/referenties/onderwijs/12354-mijnschool-ouderportaal.html
- geraadpleegd op 30/03/2015
Wij-Leren.nl
– “Digitale oudercommunicatie – welk instrument gebruik ik”, Menno van Hasselt,
07/05/2014
http://wij-leren.nl/digitale-oudercommunicatie.php - geraadpleegd op 30/03/2015
http://wij-leren.nl/digitale-oudercommunicatie.php - geraadpleegd op 30/03/2015
Go-ouders.be
– “Standpunt digitaliseren in het ouderwijs”
http://www.go-ouders.be/standpunt-digitalisering-het-onderwijs - geraadpleegd op 30/03/2015
http://www.go-ouders.be/standpunt-digitalisering-het-onderwijs - geraadpleegd op 30/03/2015
Epos-vlaanderen.be
– “Digitaliseren kan communicatie tussen ouders en scholen/voorzieningen
verhogen”, Gerard Gielen, Nieuwsbrief 05/2012
http://www.epos-vlaanderen.be/?CategoryID=544&ArticleID=1021 - geraadpleegd op 30/03/2015
http://www.epos-vlaanderen.be/?CategoryID=544&ArticleID=1021 - geraadpleegd op 30/03/2015
Khlim.be – “Twee
op drie ouders wensen meer digitaal contact met de school. Onderzoeksrapport
SAW.”, Gerard Gielen, 27/02/2012
http://www.khlim.be/nieuws/twee-op-drie-ouders-wensen-meer-digitaal-contact-met-de-school-onderzoeksrapport-dept-saw - geraadpleegd op 30/03/2015
http://www.khlim.be/nieuws/twee-op-drie-ouders-wensen-meer-digitaal-contact-met-de-school-onderzoeksrapport-dept-saw - geraadpleegd op 30/03/2015
Ecom.4s2p.mixxt.com
– Wiki, Gerard Gielen, 11/05/2012
http://ecom4s2p.mixxt.com/networks/wiki/index - geraadpleegd op 30/03/2015
http://ecom4s2p.mixxt.com/networks/wiki/index - geraadpleegd op 30/03/2015
“Exploratief
onderzoek naar de inhoud en kwaliteit van schoolwebsites in het Vlaamse lager
onderwijs.”, Liesa Behiels, UGent, 2013
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/062/982/RUG01-002062982_2013_0001_AC.pdf - geraadpleegd op 30/03/2015
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/062/982/RUG01-002062982_2013_0001_AC.pdf - geraadpleegd op 30/03/2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten