zaterdag 28 maart 2015

PhotoMath in het onderwijs: boom or doom?

PhotoMath: Smart camera calculator

Aangezien we leven in een technologische samenleving vonden werkgevers van Microblink het dringend tijd om wiskundige vergelijkingen ook te moderniseren in de technologische zin van het woord. Hun uitvinding: een handige rekenapplicatie, genaamd PhotoMath, die wiskundige vergelijkingen oplost door gebruik te maken van de camera in je tablet of smartphone. Het concept is simpel, je richt je camera op een wiskundig probleem en de app geeft je het juiste antwoord, inclusief tussenstappen. Hoewel het aantal wiskundige mogelijkheden beperkt is, zijn de voornaamste berekeningen zoals breuken, vierkantswortels, lineaire vergelijkingen, ongelijkheden, logaritmes, etc. wel mogelijk. De makers geven zelf ook aan dat ze constant werken aan nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen, waardoor men in de toekomst nog meer problemen zal kunnen oplossen met deze applicatie. Dankzij deze veelzijdigheid en het gebruiksgemak is de app dan ook al 11 miljoen keer gedownload, wat de applicatie toch vrij populair maakt. Een ander groot voordeel van de app is dat ze zowel gratis verkrijgbaar is in de Appstore voor de iOS gebruikers, GooglePlay voor de Android gebruikers als in de Windows Store. De release voor de Android gebruikers heeft wel even langer op zich laten wachten dan deze voor de iOS gebruikers.
Hoewel de applicatie duidelijk veel positieve eigenschappen bezit, zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden. Zo is het tot op heden nog niet mogelijk om handgeschreven formules op te lossen. De ontwikkelaars hopen hier echter naar de toekomst toe verandering in te brengen. Aangezien de applicatie zo gemakkelijk is in gebruik, vrezen sommigen ook dat deze voor de verkeerde doeleinden gebruikt gaat worden door de leerlingen. Zo zou men deze bijvoorbeeld kunnen gebruiken tijdens het spieken of om hun taken op te lossen.

Reflecties

PhotoMath wordt vooral omschreven als een handige applicatie die leerlingen kan helpen bij het oplossen van wiskundige taken en door het vermelden van de tussenstappen hen ook de mogelijkheid geeft om iets bij te leren. Dit laatste is een heel belangrijke component, aangezien het niet louter de oplossing weergeeft, wat zou kunnen resulteren in het breinloos overschrijven. Het geeft leerlingen die zwakker zijn in wiskunde dus de mogelijkheid om de tussenstappen te analyseren en hun leerstof zo beter te leren beheersen. Wanneer men bijvoorbeeld vast zit bij een bepaalde opgave, kan men deze nu zelf oplossen zonder dat men bij iemand anders om hulp moet gaan vragen. De tool gaat hierdoor ook onbewust de zelfstandigheid verhogen.
Men kan echter nooit volledig tegengaan dat deze app door bepaalde leerlingen voor de verkeerde doeleinden zal worden gebruikt. Zo gaan er altijd leerlingen blijven die hun wiskundige taken oplossen met deze applicatie zonder er zelf bij na te denken, waardoor de leerkracht niet kan controleren of ze de leerstof werkelijk beheersen of niet. Het voordeel is dan natuurlijk weer wel dat dit tijdens toetsen of examens uitkomt, tenzij er gespiekt wordt.
Een ander nadeel is dan weer dat de applicatie geen open source software is, aangezien de makers een mogelijk business model voor PhotoMath ambiëren. De software is dus nog volledige eigendom van Microblink waardoor de codes en technologieën niet vrij toegankelijk zijn voor het publiek. Dit is spijtig, zeker aangezien er nog kleine foutjes zitten in de uitkomsten of tussenstappen van PhotoMath, waar sommigen onder ons mogelijks wel eens de oplossing voor zouden kunnen hebben. Het feit dat ze aan het nadenken zijn over een business model van deze applicatie brengt ons ook naar de financiële kant van het verhaal. Dit zou echter kunnen betekenen dat men de app in de toekomst niet meer gratis gaat aanbieden, waardoor sommige leerlingen er geen toegang meer toe kunnen verkrijgen. Ik ben me er echter wel van bewust dat de toegankelijkheid van het gebruik nu ook niet voor iedereen haalbaar is. Zo hebben niet alle leerlingen de financiële middelen om zich een smartphone aan te schaffen, waardoor PhotoMath niet door iedereen bruikbaar is. Dit wordt wel deels opgelost door het feit dat de software ook door Android gebruikers gedownload kan worden, waar men tegenwoordig toch redelijk goedkope toestellen van kan kopen.
Samenvattend kan men dus stellen dat PhotoMath een goede tool is voor leerlingen die effectief iets willen bijleren, maar dat deze ook kan misbruikt worden door leerlingen die geen moeite willen doen.
Het Laatste Nieuws (2014), http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/2097881/2014/10/22/Deze-app-is-een-droom-voor-wie-slecht-in-wiskunde-is.dhtml (geraadpleegd op 26 maart)
Wouter Nijsen (2015), http://www.androidplanet.nl/apps/photomath-android-app/ (geraadpleegd op 26 maart)
Amit Chowdhry (2014), http://www.forbes.com/sites/amitchowdhry/2014/10/22/photomath-is-a-free-app-that-can-solve-equations-through-smartphone-cameras/ (geraadpleegd op 26 maart)
Romain Dillet (2015), http://techcrunch.com/2015/02/27/photomath-brings-its-awesome-math-equation-solving-app-to-android/ (geraadpleegd op 26 maart)

Microblink (2015), https://photomath.net/en/ (geraadpleegd 26 maart)

2 opmerkingen:

  1. Terugblikkend op hoe ik zelf was in het middelbaar denk ik dat van deze applicatie vooral gebruik zou gemaakt worden om huiswerk in enkele minuten op te lossen of te spieken tijdens overhoringen en examens. Het is daarom belangrijk dat de leerkracht hiermee rekening houdt. En misschien enkele deze applicatie geeft aan leerlingen met moeilijkheden zodat deze via zelfstudie en op hun eigen tempo hun punten op een eerlijke manier kunnen opkrikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had al eens gehoord van PhotoMath, maar heb deze applicatie nog niet uitgetest. Na het lezen van dit blogbericht, vind ik deze app enerzijds zeer bruikbaar, zeker wanneer ik terugdenk aan mijn eigen huistaken van wiskunde. Ik herinner me namelijk nog de frustraties toen ik oefeningen maakte en ergens vast zat bij de uitwerking ervan. PhotoMath maakt het tenminste mogelijk om op zo'n momenten onmiddellijke hulp/feedback te krijgen. Anderzijds zijn er ook nadelen aan verbonden, zoals Lies en Ellen aangeven. Zo zou het ook in mijn geval geleid hebben tot het snel afhandelen van een huistaak.

    BeantwoordenVerwijderen