PhotoMath: Smart camera calculator
Aangezien
we leven in een technologische samenleving vonden werkgevers van Microblink het
dringend tijd om wiskundige vergelijkingen ook te moderniseren in de
technologische zin van het woord. Hun uitvinding: een handige rekenapplicatie,
genaamd PhotoMath, die wiskundige vergelijkingen oplost door gebruik te maken
van de camera in je tablet of smartphone. Het concept is simpel, je richt je
camera op een wiskundig probleem en de app geeft je het juiste antwoord,
inclusief tussenstappen. Hoewel het aantal wiskundige mogelijkheden beperkt is,
zijn de voornaamste berekeningen zoals breuken, vierkantswortels, lineaire
vergelijkingen, ongelijkheden, logaritmes, etc. wel mogelijk. De makers geven
zelf ook aan dat ze constant werken aan nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen,
waardoor men in de toekomst nog meer problemen zal kunnen oplossen met deze
applicatie. Dankzij deze veelzijdigheid en het gebruiksgemak is de app dan ook
al 11 miljoen keer gedownload, wat de applicatie toch vrij populair maakt. Een
ander groot voordeel van de app is dat ze zowel gratis verkrijgbaar is in de
Appstore voor de iOS gebruikers, GooglePlay voor de Android gebruikers als in de
Windows Store. De release voor de Android gebruikers heeft wel even langer op
zich laten wachten dan deze voor de iOS gebruikers.
Hoewel de
applicatie duidelijk veel positieve eigenschappen bezit, zijn er ook een aantal
nadelen aan verbonden. Zo is het tot op heden nog niet mogelijk om
handgeschreven formules op te lossen. De ontwikkelaars hopen hier echter naar
de toekomst toe verandering in te brengen. Aangezien de applicatie zo
gemakkelijk is in gebruik, vrezen sommigen ook dat deze voor de verkeerde
doeleinden gebruikt gaat worden door de leerlingen. Zo zou men deze
bijvoorbeeld kunnen gebruiken tijdens het spieken of om hun taken op te lossen.
Reflecties
PhotoMath
wordt vooral omschreven als een handige applicatie die leerlingen kan helpen
bij het oplossen van wiskundige taken en door het vermelden van de
tussenstappen hen ook de mogelijkheid geeft om iets bij te leren. Dit laatste
is een heel belangrijke component, aangezien het niet louter de oplossing
weergeeft, wat zou kunnen resulteren in het breinloos overschrijven. Het geeft
leerlingen die zwakker zijn in wiskunde dus de mogelijkheid om de tussenstappen
te analyseren en hun leerstof zo beter te leren beheersen. Wanneer men
bijvoorbeeld vast zit bij een bepaalde opgave, kan men deze nu zelf oplossen
zonder dat men bij iemand anders om hulp moet gaan vragen. De tool gaat
hierdoor ook onbewust de zelfstandigheid verhogen.
Men kan
echter nooit volledig tegengaan dat deze app door bepaalde leerlingen voor de verkeerde
doeleinden zal worden gebruikt. Zo gaan er altijd leerlingen blijven die hun
wiskundige taken oplossen met deze applicatie zonder er zelf bij na te denken,
waardoor de leerkracht niet kan controleren of ze de leerstof werkelijk
beheersen of niet. Het voordeel is dan natuurlijk weer wel dat dit tijdens
toetsen of examens uitkomt, tenzij er gespiekt wordt.
Een ander
nadeel is dan weer dat de applicatie geen open source software is, aangezien de
makers een mogelijk business model voor PhotoMath ambiëren. De software is dus
nog volledige eigendom van Microblink waardoor de codes en technologieën niet
vrij toegankelijk zijn voor het publiek. Dit is spijtig, zeker aangezien er nog
kleine foutjes zitten in de uitkomsten of tussenstappen van PhotoMath, waar
sommigen onder ons mogelijks wel eens de oplossing voor zouden kunnen hebben. Het
feit dat ze aan het nadenken zijn over een business model van deze applicatie
brengt ons ook naar de financiële kant van het verhaal. Dit zou echter kunnen
betekenen dat men de app in de toekomst niet meer gratis gaat aanbieden,
waardoor sommige leerlingen er geen toegang meer toe kunnen verkrijgen. Ik ben
me er echter wel van bewust dat de toegankelijkheid van het gebruik nu ook niet
voor iedereen haalbaar is. Zo hebben niet alle leerlingen de financiële
middelen om zich een smartphone aan te schaffen, waardoor PhotoMath niet door
iedereen bruikbaar is. Dit wordt wel deels opgelost door het feit dat de
software ook door Android gebruikers gedownload kan worden, waar men
tegenwoordig toch redelijk goedkope toestellen van kan kopen.
Samenvattend
kan men dus stellen dat PhotoMath een goede tool is voor leerlingen die
effectief iets willen bijleren, maar dat deze ook kan misbruikt worden door
leerlingen die geen moeite willen doen.
Het Laatste Nieuws (2014), http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/2097881/2014/10/22/Deze-app-is-een-droom-voor-wie-slecht-in-wiskunde-is.dhtml (geraadpleegd op 26 maart)
Wouter Nijsen (2015), http://www.androidplanet.nl/apps/photomath-android-app/ (geraadpleegd op 26 maart)
Amit Chowdhry (2014), http://www.forbes.com/sites/amitchowdhry/2014/10/22/photomath-is-a-free-app-that-can-solve-equations-through-smartphone-cameras/ (geraadpleegd op 26 maart)
Romain Dillet (2015), http://techcrunch.com/2015/02/27/photomath-brings-its-awesome-math-equation-solving-app-to-android/ (geraadpleegd op 26 maart)
Microblink (2015), https://photomath.net/en/ (geraadpleegd 26 maart)
Terugblikkend op hoe ik zelf was in het middelbaar denk ik dat van deze applicatie vooral gebruik zou gemaakt worden om huiswerk in enkele minuten op te lossen of te spieken tijdens overhoringen en examens. Het is daarom belangrijk dat de leerkracht hiermee rekening houdt. En misschien enkele deze applicatie geeft aan leerlingen met moeilijkheden zodat deze via zelfstudie en op hun eigen tempo hun punten op een eerlijke manier kunnen opkrikken.
BeantwoordenVerwijderenIk had al eens gehoord van PhotoMath, maar heb deze applicatie nog niet uitgetest. Na het lezen van dit blogbericht, vind ik deze app enerzijds zeer bruikbaar, zeker wanneer ik terugdenk aan mijn eigen huistaken van wiskunde. Ik herinner me namelijk nog de frustraties toen ik oefeningen maakte en ergens vast zat bij de uitwerking ervan. PhotoMath maakt het tenminste mogelijk om op zo'n momenten onmiddellijke hulp/feedback te krijgen. Anderzijds zijn er ook nadelen aan verbonden, zoals Lies en Ellen aangeven. Zo zou het ook in mijn geval geleid hebben tot het snel afhandelen van een huistaak.
BeantwoordenVerwijderen