donderdag 26 maart 2015

Munt slaan uit het Muntpunt: een digitale klas in hartje Brussel


"Muntpunt stelt digitale klas voor"

In het artikel met bovenstaande titel van 5 maart 2015, wordt met trots het digitale klasproject van het Muntpunt voorgesteld. Het is een samenwerking tussen Samsung, Plantyn en het al eerder vernoemde Muntpunt, met als doel lesinhouden op een interactieve en online wijze aan te bieden aan leerlingen uit alle richtingen en graden van het onderwijs.

Leen Lekens, hoofdbibliothecaris bij het Muntpunt, wijst op het belang van zulke inspirerende initiatieven voor scholen. Ze ziet het als een nieuwe manier om rijkdom en kennis met elkaar te delen, wat gezien moet worden als het fundament van het onderwijs.

Een stelling waar Peter Vanhecke, directeur van Samsung België, zich graag bij aansluit. De digitale klas in het Muntpunt past namelijk in hun strategie rond 'maatschappelijk verantwoord ondernemen', met het verdelen van gratis tablets voor dit project als gevolg: enerzijds omdat ze overtuigd zijn van het belang van technologie binnen het leerproces; en anderzijds omdat het Muntpunt zeer toegankelijk is en beschikt over de juiste infrastructuur.
Ook drukkerij Plantyn voelde zich geroepen om mee te stappen in deze onderneming. Zonder aangepaste en interactieve lesinhouden heeft het namelijk niet veel zin om een digitale klas uit de grond te stampen.
 
Muntpunt, Samsung en Plantyn zullen de komende daarom intensief gaan samenwerken om een aantal demo lespakketten te ontwikkelen voor een eerste groep testscholen.

Bron: SAMSUNG BELGIË, "Muntpunt stelt digitale klas voor", 05/03/2015, geraadpleegd op 26/03/2015 (http://www.samsung.com/be/discover/het-merk-samsung/muntpunt/)

Reflectie

Alvorens over te gaan tot mijn persoonlijke reflectie omtrent het onderwerp van dit artikel, zou ik toch even willen duidelijk maken dat ik met opzet zo lang heb gewacht om mijn blogpost in te zenden. Ik vind het namelijk belangrijk om mijn eigen mening te kunnen aftoetsen aan de opinies en gedachten van mijn medestudenten.

Net zoals Yanni Verhavert was ik eerst wat sceptisch ten opzichte van de toenemende digitalisering van het onderwijs. Dit is vooral te wijten aan mijn eigen (nog steeds bestaande) gebreken wat betreft het werken met computers en andere vormen van technologie. Het is mij echter duidelijk geworden dat ik er in de toekomst als aspirant leerkracht niet aan zal kunnen ontsnappen.

Toch vind ik, zoals vele van mijn collega's, dat het behoud van een goed evenwicht tussen enerzijds een gedigitaliseerde manier van lesgeven en een eerder 'oldskool' gebruik van didactische werkvormen zeker niet uit het oog mag worden verloren. Daarom sluit ik mij ook aan bij de mening van Yuri Picalausa, die in zijn bijdrage rond de mogelijkheid van het leren lezen en schrijven voor kinderen op een tablet de kant kiest van pen en papier. Juist omdat kinderen al heel de dag bezig zijn met smartphones, tablets, computers en andere vormen van technologie, vind ik het noodzakelijk dat er in een educatieve omgeving ook nog ruimte wordt gelaten voor andere motorische vaardigheden.

Tot slot kan mijn bijdrage ook gelinkt worden aan het betoog van Katerina Daem over de Jobs-scholen in Nederland. Dit zijn scholen waarin schriften worden ingeruild voor iPads, en waar mevrouw Daem zich net zoals de auteur van haar artikel toch wat vragen bij stelt: "In welke mate is het bijvoorbeeld ethisch verantwoord om kinderen op zo een jonge leeftijd te 'brainwashen' met Apple producten?". Het is maar één van de vele vragen die een duidelijk antwoord verdienen.

Daarnaast moeten we ook eens stilstaan bij het zogenaamde altruïstische motief van technologiegiganten als Apple en in mijn geval Samsung. Zitten zij, zoals Peter Vanhecke (directeur Samsung België) stelt, wel degelijk in met het verbeteren van het leerproces van leerlingen of willen zij gewoon munt slaan uit de verkoop van tablets?

Michael Hiltzik van de LA Times gelooft dat geld en pr, boven het welzijn van kinderen, steeds de belangrijkste drijfveer zal zijn van technologiereuzen om zich te mengen in onderwijsprojecten. Het is een stelling die al aan bod kwam in onze eerste les met de verkoop van Microsoft draaiende computers aan arme schooltjes in Afrikaanse landen. Hoewel de gebruikte software eerst gratis werd aangeboden, moesten de scholen na een jaar toch beginnen betalen, een tragisch maar daarom niet minder voorkomend voorval...
 

Het is dus belangrijk om bovenstaande argumenten steeds in het achterhoofd te houden alvorens over te gaan tot een blinde digitalisering van ons onderwijs en onze maatschappij in het algemeen.

Godfried Roelant

Bron: EXPRESS.BE, "Technologie in de klas is vooral goed voor Apple, niet voor de leerling", 13/02/2012, geraadpleegd op 26/03/2015 (http://www.express.be/business/nl/technology/technologie-in-de-klas-is-vooral-goed-voor-apple-niet-voor-de-leerling/161829.htm)







2 opmerkingen:

  1. Zeer goed en evenwichtig artikel! Fantastisch dat zo'n initiatief uit de grond wordt gestampt.

    Zoals ik in mijn artikel heb aangehaald, kan onderwijs niet achterblijven in verband met de digitalisering. -Correct me if I'm wrong- maar er zijn nog amper maatschappelijke sectoren waar ICT geen noemenswaardige rol speelt.
    Het is dus belangrijk om onze kinderen en jongeren kennis te laten maken met digitale vaardigheden om zo te voldoen aan de noden van de hedendaagse arbeidsmarkt. Dit denkt waarschijnlijk ook Peter Vanhecke, directeur van Samsung België.
    Zoals je zelf reeds aanhaalt, moeten we hier voorzichtig mee zijn. Vanhecke is een ondernemer pur sang. Dit initiatief is opnieuw een manier om een nieuwe afzetmarkt, in dit geval leerlingen, te bereiken. Deze tendens is het gevolg van de enorme concurrentiestrijd op het vlak van digitale media. Dit leidt op zijn beurt tot doorgedreven differentiatie en bedrijven zoals Samsung, Apple... doen er dan ook alles aan om hun producten aan eender wie te verkopen.
    Hierdoor zet ik ook men sceptische bril op en denk ik dat achter zulke initiatieven een puur economische reden zit.

    Toch sluit ik me volledig aan bij de stelling dat onderwijs op de kar van digitalisering moet springen. Maar de manier waarop, daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Net zoals in het artikel van Yuri Picalausa, ben ik van mening dat er ruimte moet zijn voor een "traditionele" klascontext.
    Ook in mijn artikel heb ik aangehaald dat kinderen meer gebaat zijn bij het uitvoeren van een schrijfbeweging - inwerking treden van rechter- en linkerhersenhelft- in plaats van louter te typen.

    Naast deze economische en welzijnskant van het verhaal vraag ik me nog andere dingen af bij dergelijke initiatieven...
    De artikels omtrent nieuwe digitale technologie in de klas zijn legio, maar hoe zit het met het kostenplaatje? Deze gegevens worden, volgens mij, amper weergegeven. Daarnaast wordt er, denk ik, te weinig rekening gehouden met andere stakeholders uit het onderwijs. Hoe zit het met de ouders? Staan zij achter dergelijke initiatieven? Worden zij hier voldoende over ingelicht? En de leerlingen zelf? Vinden ze het gewoon "cool" om les te krijgen via een tablet of andere digitale media?
    De resultaten op lange termijn zijn helemaal nog niet duidelijk.

    Onze en bijgevolg de volgende generatie jongeren worden vaak "gebruikt" door multimediale ondernemingen om hun nieuwe producten en technologieën "uit te testen". Maar wat zijn hier de gevolgen van? Wie draagt deze gevolgen? Zetten we effectief een stap vooruit of eerder twee stappen terug achteruit? De toekomst van digitalisering in het onderwijs is nog steeds onzeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vragen die je je aan het einde van je reactie stelt, zijn zeker het onderzoeken waard. Digitalisering van het onderwijs neemt een versnelde vlucht zonder stil te staan bij een aantal mogelijke groeipijnen: het kostenplaatje en wie er voor moet opdraaien zijn daarvan, volgens mij, de voornaamste voorbeelden.

    Het lijkt mij daarom vanzelfsprekend om eerst te leren kruipen, alvorens een digitale sprint in te zetten binnen de educatieve omgeving van onze schoolgaande jeugd.

    BeantwoordenVerwijderen