Na een rapport of een examenperiode worden de ouders meestal
uitgenodigd op een oudercontact. Vaak gebeurd het dat de ouders weinig tijd
hebben of ze moeten werken en kunnen hierdoor niet aanwezig zijn. Wanneer ze
toch aanwezig zijn, worden ze geconfronteerd met lange wachttijden. In het
verleden hebben de scholen hierop proberen in te spelen en werd er vooraf een
uur meegedeeld wanneer hun afspraak door zou gaan.
Momenteel zijn de meeste ouders gewend met aan het gebruik
van Smartschool. Via smartschool kunnen de ouders het leerproces van hun kind
volgen. Sinds kort heeft smartschool er voor gezorgd dat zij het plannen van
oudercontacten eenvoudiger kan maken.
De ouders kunnen zelf een afspraak inplannen met de
leerkracht die ze wensen te spreken, maar ook leerkrachten kunnen de ouders die
ze zeker wensen te spreken inplannen.
Voordelen:
-
De leerlingen kunnen de papieren uitnodiging niet meer achter
houden voor hun ouders.
-
De ouders en de leerkrachten kunnen zich beter
plannen.
-
Milieu besparend, minder papierwerk.
-
Je kan al een vraag of opmerking vermelden,
zodat de andere persoon zich hier al op kan voorbereiden.
Nadelen:
-
Ouders moeten beschikken over computer.
-
De ouders moeten voldoende computer vaardig zijn
om een afspraak in te plannen
Reflectie:
We worden
meer en meer gevraagd om de technologie te volgen. Via dit systeem van
smartschool wordt er verder vooruit gegaan.
Door het
niet meer mee te geven van brieven aan de leerlingen, kan er gesproken worden
van een tijdswinst. Dit is vooral voor het secretariaat nuttig.
Door dit
systeem kunnen zowel ouder als leerkracht snel ingrijpen wanneer er zich een
mogelijke probleemsituatie voordoet.
Het is
belangrijk voor de leerling zelf, dat er voldoende gecommuniceerd wordt tussen
ouders en leerkracht. Dit systeem helpt hierbij.
Referentie:
Oudercontacten via Smartschool: snel, handig en eenvoudig
,2014. Geraadpleegd op 23 maart 2015 via http://www.smartschool.be/2014/03/oudercontacten-via-smartschool/
Dag Cindy,
BeantwoordenVerwijderenHet gebruik van Smartschool bij het plannen van oudercontacten is inderdaad een goede zaak: het is goedkoper, efficiënter en minder belastend voor het milieu.
Zoals dat met zowat alle technologische innovaties het geval is, is er ook hier een keerzijde. Als het onderwijs sociale ongelijkheid niet wil reproduceren moet ervoor worden uitgekeken dat ouders die onvoldoende digitaal geletterd zijn niet uit de boot vallen.
De leerkracht zal dus steeds moeten nagaan of alle ouders via Smartschool worden bereikt. Ouders die niet worden bereikt zullen nog steeds met papieren uitnodigingen op de hoogte moeten worden gehouden.
Dag Cindy,
BeantwoordenVerwijderenIk ben helemaal akkoord dat Smartschool efficiënt kan werken voor het plannen van oudercontacten, maar zoals Geert al aanhaalde moeten we sociale ongelijkheid zoveel mogelijk mijden. Indien men enkel zou werken via smartschool gaat men er vanuit dat ouders in het bezit zijn van een computer en over voldoende vaardigheden beschikken om met smartschool of andere platformen te werken.
Communiceren met ouders via dergelijke digitale platformen lijkt me een ideaal aanvullend communicatiemiddel te zijn op de papieren versies.
Interessant standpunt van "GO! Ouders" hieromtrent is trouwens te lezen via: http://www.go-ouders.be/standpunt-digitalisering-het-onderwijs
Msg,
Jikkemien
Dag Geert en Jikkemien,
BeantwoordenVerwijderenJullie hebben inderdaad gelijk. Het is belangrijk dat iedereen alle informatie kan ontvangen van de school. Zeker ivm een oudercontact, wat toch belangrijk is, zowel voor de relatie leerkracht ouder als de relatie ouder kind.
Geert, wat je aanhaalt van de ouders die onvoldoende geletterd zijn, is zeer correct. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht, maar deze mensen mag men ook niet uit het oog verliezen.
Cindy