Samenvatting
Een methode die ontwikkeld is om
leerlingen actief te betrekken bij het lesgebeuren is het 'electronic classroom
response system'. Deze methode is mogelijk dankzij interactieve technologie die
er voor zorgt dat leerlingen individueel (en anoniem) kunnen antwoorden op meerkeuze
vragen door middel van een app. Verschillende apps zijn beschikbaar die zowel
op IPad, IPhone, Android operating systems als op Pc (webbrowser) werken. Voorbeelden
hiervan zijn 'infuse Learning', 'Quiz socket' en 'Kahoot'. De antwoorden
worden onmiddellijk verzameld en kunnen
zichtbaar gemaakt worden door de leerkracht. Het systeem kan op verschillende
manieren gebruikt worden. Eerst en vooral als inleiding waarbij de achtergrond
kennis van de leerlingen vrijblijvend getest wordt of kan nagekeken worden of
een leesopdracht die thuis diende gemaakt te worden ook effectief opgevolgd
werd door de klasgroep. Anderzijds zou het kunnen opsporen of iedereen door
heeft waar het over gaat. Als laatste zou dit ook meteen als evaluatiemiddel
gebruikt kunnen worden indien je als leraar wel kan traceren wie wat geantwoord
heeft.
Reflectie
Voordelen
Een groot voordeel is dat het de
interactie van alle leerlingen vraagt. Ze hoeven ook niet bevreesd te zijn om
verkeerd te antwoorden vermits het niet duidelijk wordt wie er wat geantwoord
heeft. Ze zijn dus actiever bij de les betrokken. Ook is gebleken dat door deze
manier van werken, de leerkracht sneller in staat is in te grijpen als een
groep leerlingen niet mee is met de leerstof.
Leerlingen geven zelf aan dat
deze technologie hen in staat stelde om meer op te nemen tijdens de les omdat
ze aandachtiger volgden door de extra motivatie. Hierdoor stijgt de slaagkans
van de leerlingen. Het stellen van de vragen kan verwerkt worden in een presentatie
waardoor de onderwijzer dit perfect kan gebruiken tijdens het lesgeven zonder
tijdverlies.
De resultaten die bekomen worden
zijn geschikt om tot een discussie over het onderwerp over te gaan. Ook is het
mogelijk dat de leerlingen die het bij het rechte eind hadden (indien er een
juiste antwoord was en het niet over eigen mening ging) dat ze de leerlingen
die verkeerd waren kunnen bijsturen. Zo kan deze techniek leiden tot het bijsturen
van de leerlingen onderling.
Verlegen leerlingen of leerlingen
die niet graag in de 'picture' staan, krijgen op deze manier een ideale manier
aangeboden om toch actief betrokken te zijn zonder zich geviseerde te voelen.
Anonimiteit is hier wel belangrijk!
Nadelen
Bij kleinere klas groepen zal in
de praktijk het gedeelte van anonimiteit vaak verloren gaan. Ook kunnen er
enkel meerkeuzevragen of juist/fout vragen gesteld worden via deze weg.
Ik vrees ook dat indien dit te veel aan de leerlingen wordt aangeboden, het een averechts effect gaat krijgen. Net als alle activerende werkvormen blijft een belangrijke regel dat het slechts sporadisch aangeboden dient te worden. Elk lesuur met dit systeem werken zal waarschijnlijk niet productief zijn.
Smartphones of tablets dienen beschikbaar te zijn voor elke leerling. Ofwel dient de leraar hiervoor te zorgen of dienen de leerlingen zelf over een smartphone te beschikken. Praktisch/economisch is het dus niet altijd even haalbaar.
Ik vrees ook dat indien dit te veel aan de leerlingen wordt aangeboden, het een averechts effect gaat krijgen. Net als alle activerende werkvormen blijft een belangrijke regel dat het slechts sporadisch aangeboden dient te worden. Elk lesuur met dit systeem werken zal waarschijnlijk niet productief zijn.
Smartphones of tablets dienen beschikbaar te zijn voor elke leerling. Ofwel dient de leraar hiervoor te zorgen of dienen de leerlingen zelf over een smartphone te beschikken. Praktisch/economisch is het dus niet altijd even haalbaar.
Besluit
Het is zeker de moeite waard om
eens uit te testen en te zien of de beoogde resultaten haalbaar zijn waarbij de
betrokkenheid van de leerling tijdens het lesgebeuren verhoogd wordt. Het grote
voordeel blijft het onmiddellijk kunnen inspelen indien leerlingen niet mee
zijn met de leerstof wat duidelijk naar boven komt door de antwoorden. Het kan
zeker een meerwaarde zijn indien het de leerlingen niet elk lesuur met dit
systeem geconfronteerd worden want dan zullen ze verzadigd geraken en het
positieve effect zal verloren gaan.
Referenties
Dag Lars,
BeantwoordenVerwijderenTijdens het lezen van je bericht moest ik onmiddellijk denken aan de les 'pedagogische vraagstukken' van 7 maart 2015. In die les hebben we met elektronische stembakjes gewerkt. Dit lijkt sterk op de apps die je aangeeft. Enkel is dit misschien minder 'technologisch' voor de leerlingen zelf. De antwoorden van de leerlingen komen rechtstreeks op de computer van de leerkracht en kunnen onmiddellijk weergegeven worden in een grafiek in een presentatie. Aan de VUB kan je zo'n stembakjes gratis ontlenen. Er wordt gewerkt met de TurningPoint software.
Ik denk dat de leerlingen ook extra gemotiveerd zullen zijn wanneer ze met deze technologie mogen werken. Ikzelf vond het een aangename, nieuwe ervaring tijdens de les.
Zoals je aangeeft is het praktisch/economisch niet altijd even haalbaar. De stembakjes moeten telkens ontleend worden (buiten de school waarschijnlijk). Ik ga volledig met je akkoord dat het slechts sporadisch aangeboden dient te worden.
Mvg,
Katrien De Nijs
Zeer interessant dat je het gratis kan ontlenen aan de VUB! Moet ik zeker in het achterhoofd houden. Ook ik was onder de indruk van deze technologie.
BeantwoordenVerwijderen