donderdag 19 maart 2015

Leerling response systemen in het klaslokaal.

Samenvatting

Een methode die ontwikkeld is om leerlingen actief te betrekken bij het lesgebeuren is het 'electronic classroom response system'. Deze methode is mogelijk dankzij interactieve technologie die er voor zorgt dat leerlingen individueel (en anoniem) kunnen antwoorden op meerkeuze vragen door middel van een app. Verschillende apps zijn beschikbaar die zowel op IPad, IPhone, Android operating systems als op Pc (webbrowser) werken. Voorbeelden hiervan zijn 'infuse Learning', 'Quiz socket' en 'Kahoot'. De antwoorden worden  onmiddellijk verzameld en kunnen zichtbaar gemaakt worden door de leerkracht. Het systeem kan op verschillende manieren gebruikt worden. Eerst en vooral als inleiding waarbij de achtergrond kennis van de leerlingen vrijblijvend getest wordt of kan nagekeken worden of een leesopdracht die thuis diende gemaakt te worden ook effectief opgevolgd werd door de klasgroep. Anderzijds zou het kunnen opsporen of iedereen door heeft waar het over gaat. Als laatste zou dit ook meteen als evaluatiemiddel gebruikt kunnen worden indien je als leraar wel kan traceren wie wat geantwoord heeft.

Reflectie
Voordelen

Een groot voordeel is dat het de interactie van alle leerlingen vraagt. Ze hoeven ook niet bevreesd te zijn om verkeerd te antwoorden vermits het niet duidelijk wordt wie er wat geantwoord heeft. Ze zijn dus actiever bij de les betrokken. Ook is gebleken dat door deze manier van werken, de leerkracht sneller in staat is in te grijpen als een groep leerlingen niet mee is met de leerstof.
Leerlingen geven zelf aan dat deze technologie hen in staat stelde om meer op te nemen tijdens de les omdat ze aandachtiger volgden door de extra motivatie. Hierdoor stijgt de slaagkans van de leerlingen. Het stellen van de vragen kan verwerkt worden in een presentatie waardoor de onderwijzer dit perfect kan gebruiken tijdens het lesgeven zonder tijdverlies.
De resultaten die bekomen worden zijn geschikt om tot een discussie over het onderwerp over te gaan. Ook is het mogelijk dat de leerlingen die het bij het rechte eind hadden (indien er een juiste antwoord was en het niet over eigen mening ging) dat ze de leerlingen die verkeerd waren kunnen bijsturen. Zo kan deze techniek leiden tot het bijsturen van de leerlingen onderling.
Verlegen leerlingen of leerlingen die niet graag in de 'picture' staan, krijgen op deze manier een ideale manier aangeboden om toch actief betrokken te zijn zonder zich geviseerde te voelen. Anonimiteit is hier wel belangrijk!

Nadelen

Bij kleinere klas groepen zal in de praktijk het gedeelte van anonimiteit vaak verloren gaan. Ook kunnen er enkel meerkeuzevragen of juist/fout vragen gesteld worden via deze weg.
Ik vrees ook dat indien dit te veel aan de leerlingen wordt aangeboden, het een averechts effect gaat krijgen. Net als alle activerende werkvormen blijft een belangrijke regel dat het slechts sporadisch aangeboden dient te worden. Elk lesuur met dit systeem werken zal waarschijnlijk niet productief zijn.
Smartphones of tablets dienen beschikbaar te zijn voor elke leerling. Ofwel dient de leraar hiervoor te zorgen of dienen de leerlingen zelf over een smartphone te beschikken. Praktisch/economisch is het dus niet altijd even haalbaar.
Besluit
Het is zeker de moeite waard om eens uit te testen en te zien of de beoogde resultaten haalbaar zijn waarbij de betrokkenheid van de leerling tijdens het lesgebeuren verhoogd wordt. Het grote voordeel blijft het onmiddellijk kunnen inspelen indien leerlingen niet mee zijn met de leerstof wat duidelijk naar boven komt door de antwoorden. Het kan zeker een meerwaarde zijn indien het de leerlingen niet elk lesuur met dit systeem geconfronteerd worden want dan zullen ze verzadigd geraken en het positieve effect zal verloren gaan.

Referenties



2 opmerkingen:

  1. Dag Lars,

    Tijdens het lezen van je bericht moest ik onmiddellijk denken aan de les 'pedagogische vraagstukken' van 7 maart 2015. In die les hebben we met elektronische stembakjes gewerkt. Dit lijkt sterk op de apps die je aangeeft. Enkel is dit misschien minder 'technologisch' voor de leerlingen zelf. De antwoorden van de leerlingen komen rechtstreeks op de computer van de leerkracht en kunnen onmiddellijk weergegeven worden in een grafiek in een presentatie. Aan de VUB kan je zo'n stembakjes gratis ontlenen. Er wordt gewerkt met de TurningPoint software.
    Ik denk dat de leerlingen ook extra gemotiveerd zullen zijn wanneer ze met deze technologie mogen werken. Ikzelf vond het een aangename, nieuwe ervaring tijdens de les.
    Zoals je aangeeft is het praktisch/economisch niet altijd even haalbaar. De stembakjes moeten telkens ontleend worden (buiten de school waarschijnlijk). Ik ga volledig met je akkoord dat het slechts sporadisch aangeboden dient te worden.

    Mvg,
    Katrien De Nijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer interessant dat je het gratis kan ontlenen aan de VUB! Moet ik zeker in het achterhoofd houden. Ook ik was onder de indruk van deze technologie.

    BeantwoordenVerwijderen