dinsdag 31 maart 2015

Ouders in Kenia leasen lesmateriaal in stukjes via Pay-as-you-go app. Revolutionaire stap in democratisering onderwijs in Oost-Afrika?



Het verbeteren van onderwijs in ontwikkelingslanden met behulp van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie blijft onderwerp van debat en leidt tot innovatieve oplossingen.


Een recente ontwikkeling is een idee ontsproten uit het creatieve brein van de ondernemende Keniaan Tonee Ndungu. Als scholier met een dyslexieprobleem heeft hij zich een weg gebaand door het onderwijs met behulp van audioboeken op cassette bandjes om uiteindelijk van zijn eigen, waarschijnlijk moeizame ervaring in het onderwijs zijn grootste bron van inspiratie te maken. 


Tony Ndungu ontwikkelde de Kytabu app die scholieren in het primaire en secundaire onderwijs de kans geeft om schoolboeken in korte stukjes (hoofdstuk, bladzijde) digitaal aan te kopen op een goedkope tablet voor de tijd die ze het materiaal denken nodig te hebben. De betaling gebeurt met een prepaid SIM kaart. In plaats van een heel boek aan te kopen kan een scholier dus korte stukjes leermateriaal leasen op het moment dat hij het nodig heeft. Het leermateriaal kan geleased worden voor een uur, een week, aan maand of voor het hele semester. 

De Kytabu applicatie

Via Kytabu wordt leermateriaal van het officiële onderwijssysteem beschikbaar gesteld. De meeste Keniaanse scholieren gaan naar overheidsscholen en hebben vooral in afgelegen gebieden moeilijk toegang tot leermateriaal.
Tonee Ndungu legt zijn idee in onderstaand filmpje goed uit.





Het leermateriaal in de app wordt onderverdeeld in drie groepen:

  • Schoolboeken in digitale vorm
  • Audioboeken
  • Zelf ontwikkeld animatiemateriaal of van andere ontwikkelaars van leermateriaal

Daarnaast biedt de app de mogelijkheid tot het downloaden van een virtueel klaslokaal, toetsen en lesstof van de Khan Academy en National Geographic.


Lesmateriaal betalen met mobile money in een sachet economie

In Kenia, een land waar het merendeel van de bevolking met een zeer klein inkomen rond moet komen en je niet weet of er volgende week geld is voor eten, worden ‘luxe’ producten zoals waspoeder, shampoo, snacks in kleine hoeveelheden aangekocht in de bekende houten stalletjes die het straatbeeld in Afrika zo typeren. Deze aankopen worden vervolgens per mobiel betaling afgehandeld.

Terwijl betalen met je smart phone in België langzaam zijn opmars doet, gebruiken 17 miljoen Kenianen deze manier van betalen al sinds 2007. Kenia is dan ook marktleider op het gebied van betalen met je mobiele telefoon. Niet alleen voor dagelijkse aankopen maar ook om veilig en goedkoop geld naar de familie op het platteland te sturen. Via Kytabu kan lesmateriaal ook op deze manier aangekocht worden.



De voordelen van de Kytaby applicatie


Hieronder de voordelen even op een rijtje.

  • Kytabu is ter plaatse ontwikkeld met medewerking van de lokale stakeholders. Daardoor heeft dit project een grote kans van slagen.
  • Volgens de ontwikkelaars is het leermateriaal 72% goedkoper dan de aanschaf van de klassieke schoolboeken 
  • Gemakkelijker te financieren voor ouders omdat alleen aangekocht wordt wat nodig is en voor een bepaalde tijd. 
  • Het lesmateriaal kan gemakkelijk vernieuwd worden en via het mobiele netwerk verstuurd worden.
  • Rijke en moderne leerervaring voor de scholieren door gevarieerd aanbod via audio- en visueel lesmateriaal met interactieve oefeningen en spelletjes.
  • Lesmateriaal is logistiek gemakkelijker en goedkoper te verspreiden.
  • De copyright rechten van de uitgevers worden gerespecteerd.
  • Niet afhankelijk van internet, leermateriaal kan gemakkelijk beschikbaar gemaakt worden aan scholieren in afgelegen gebieden.
  • De tablet draait op zonne-energie en daardoor niet afhankelijk van veelal schaarse elektriciteit.
  • Biedt de mogelijkheid dat de school naar de leerling komt, die soms vele kilometers te voet moet afleggen naar het schoolgebouw in de hoop dat de leerkracht er ook is.


Bemerkingen

  • De Kytabu low cost tablet of dongle moet wel eerst aangekocht worden. De ontwikkelaars proberen de tablet onder de $100 op de markt te brengen maar het is niet helemaal duidelijk of dat ook zal lukken. De prijs van low cost tablets zoals de XO en de e-Limu, speciaal ontworpen voor kinderen in de ontwikkelingslanden ligt nog steeds boven de $100.
  • Er is een pilot gaande met 7300 leerlingen, de resultaten zijn nog niet bekend maar zullen bepalend zijn voor verdere invoering van de app.
  • De leerkrachten moeten goed voorbereid worden op het gebruik van de applicatie.
  • De tablet dient natuurlijk goed bewaard te worden om niet al je materiaal in één klap kwijt te raken.

Perspectief 

Ik beschouw de Kytabu applicatie als een veelbelovende ontwikkeling in het onderwijs in Oost-Afrika.

Tonee Ndungu werkt samen met alle stakeholders in het Keniase onderwijs; de regering, uitgevers van educatief materiaal, scholen, ouders en scholieren. Deze holistische aanpak creëert een grote betrokkenheid bij het Kytabuproject waardoor de kans op slagen groot is.     

In februari 2014 heeft Microsoft in het kader van hun Microsoft 4Afrika de Kytabu startup een innovatiebeurs toegekend van een onbekend bedrag. De startups die in aanmerking kwamen voor deze aanmoedigingsbeurs werden geselecteerd op basis van originaliteit, schaalbaarheid van de oplossing en de relevantie van het probleem dat ze proberen op te lossen. Kytabu valt duidelijk in deze categorie. 

Het blijft natuurlijk de vraag in hoeverre Microsoft een rendement willen terugzien voor hun gebaar en wat de impact op lange termijn hiervan zal zijn op de kosten van het studiemateriaal.



Tonee Ngungu is te zien op Tedx en is gastspreker op jaarlijkse e-learning congres in Afrika dat dit jaar plaatsvindt van 20 tot 22 mei in Addis Ababa, Ethiopië.


  
Artikelen:


Bronartikel (geraadpleegd op 29 maart, 2015):



Referenties (geraadpleegd op 28 maart, 2015):
http://www.crdfglobalannualreport.org/#!feature-kytabu/cy84
http://www.educationinnovations.org/program/kytabu
http://www.pivoteast.com/revolutionizing-textbook-delivery-system-kenya/   
http://news.microsoft.com/2014/02/03/microsoft-announces-an-innovation-grant-program-to-fast-track-african-startups/
http://www.prnewswire.com/news-releases/cgap-digital-finance-can-help-transform-critical-services-for-the-poor-236453561.html
http://www.akilah.net/news-trends/less-equals-entrepreneurs-find-success-small-batches/ https://www.crunchbase.com/organization/kytabu
http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2013/05/economist-explains-18 http://www.itnewsafrica.com/2014/02/booking-his-place-in-kenyas-ict-history-tonee-ndungu/ http://140friday.com/microsoft-to-fund-kenyas-kytabu-and-africa118/ http://www.itnewsafrica.com/2014/02/5-african-start-ups-receive-microsoft-funding/
http://kytabu.org/


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen