In de huidige tijd is het
gebruik van computers en ICT niet meer weg te denken in het
onderwijs, maar de ontwikkeling van ICT toepassingen heeft sinds
begin jaren 2000 een zeer exponentiële groei gekend waardoor de
leraar steeds meer achterstand heeft op de nieuwste trends.
Een van zulke
technologische ontwikkelingen uit begin jaren 2000 is Virtual Reality
en zal dienen als onderwerp voor deze blog. Deze toepassing kan
gebruikt worden om het begrijpen van abstracte zaken door leerlingen
te versterken, stimuleren en motiveren. Daarnaast kan een VR
toepassing in de lessen wetenschappen als zeer nuttig alternatief
dienen voor moeilijke en ongepaste experimenten.
De mogelijke voordelen van
VR voor leerlingen zijn dus:
- Interactiviteit.
- Engagement.
- Op afstand leren.
- Hogere Immersie mogelijkheid
Reeds in 2003 werd
het gebruik en het nut van Virtual Reality in de les Biologie
onderzocht door de Koreaanse onderzoeksgroep van Shim et
al.,
dit onderzoek maakte echter wel gebruik van de technologie die toen
aanwezig en goedkoop was namelijk 'Desktop' VR (toen werd dit veel
gebruikt in games). Desondanks
namen deze wetenschappers waar dat een 'Desktop' VR omegving een
positieve reactie opwekte bij de deelnemende leerlingen en hetgeen
resulteerde in een actievere particpatie bij de leerlingen. Hierdoor
werd er meer interesse opgewekt en werd ook het begrijpen van enkele
wetenschappelijke abstracte concepten versterkt.
Shim
et al. concludeerden
dat er 4 zeer goede voordelen zijn voor het gebruik van VR in de
biologie les, namelijk:
- Stimulatie van meerdere sensoren, hetgeen een positieve invloed heeft op motivatie en interesse.
- Interactie tussen de leerling, andere leerlingen en de computer.
- Deze virtuele omgeving laat de leerling toe om experimenten veilig en meerdere malen uit te voeren.
- VR omgevingen geven de leerling ook de mogelijkheid om thuis zelf te experimenteren.
Virtual
reality toepassingen en omgevingen hebben sinds 2003 een verdere
ontwikkeling ondergaan ,zijn ook de prijzen van 3D materiaal gedaald
en toch wordt er in de huidige biologie klas bitter weinig gebruik
gemaakt van VR omgevingen. Hierdoor worden de opgesomde voordelen van
Shim niet bewerkstelligd en worden mogelijke interesse boosts voor
het vak biologie dode letter.
Waarom
gebruiken leerkrachten biologie geen VR tijdens hun lessen? Mogelijke
redenen zijn:
- Leerkracht kent de mogelijke VR toepassingen niet.
- Leerkracht wil deze VR niet gebruiken.
- De school heeft de “mogelijkheden” niet voor VR materiaal.
- Leerplannen Biologie die weinig ruimte laten voor VR, een leerkracht wetenschappen moet zijn doelstellingen halen en extra-murale activiteiten nemen vaak een groot deel uit zijn lesuren.
- ….
Wil
VR een veel gebruikte toepassing worden in de lessen Biologie moet er
een zekere “mind shift” opgewekt worden bij de leerkrachten
Biologie, waarbij vooral het nut in daglicht moet worden gesteld. Zo
kan een VR toepassingen ook huiswerk of test gebruikt waardoor de
leerling bepaalde leerstof thuis kan verwerken en dat extra-murale
activiteiten kunnen worden gecompenseerd.
Referentie:
Shim K-C, Park J-S, Kim H-S, Kim J-H, Park Y-C and Ryu H-I (2003). Application of virtual reality technology in biology education. Journal of Biological Education, 37: 71-74.
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eft&AN=507822983&site=ehost-live
Ik denk dat we erg voorzichtig moeten zijn met het integreren van Virtual Reality in het onderwijs (les biologie). Ik ben ervan overtuigd dat mensen vaak enthousiast zijn over gadgets ipv te denken aan het leerproces en de leeromgeving. Zoals je aangaf is er een belangrijke mind-shift nodig, hierbij mag zeker het leerproces niet over het hoofd gezien worden.
BeantwoordenVerwijderenEen belangrijk voordeel volgens mij is het feit dat de leerlingen/studenten erg enthousiast zijn via VR. En hierdoor in de toekomst zelf dingen gaan creëren en zo in zekere mate creatief en zelfstandig omgaan met hun opgedane kennis.
Vorig jaar in oktober werd er een experiment gedaan in een Tsjechische school waarbij ze VR geïntegreerd hebben in de biologieles. Reacties van leerlingen en leerkrachten waren erg positief (1).
Een nadeel dat je nog niet vermeldde is de kostprijs. Ik denk dat dit ook een belangrijke rede is waarom er niet voor VR gekozen zou kunnen worden.
Meer onderzoek is nodig om VR optimaal te integreren in de klas.
Referenties
1. James P. (2014) 'This is the beginning of VR education, and it will only get better.' Opgehaald op 13 april 2015. http://www.roadtovr.com/world-of-comenius-virtual-reality-education-biology-lesson-leap-motion-oculus-rift-dk2/